• 1
  • 2
2025-01-24, 04:09
Medlem
IceEyess avatar
Kulturer ndrar vl skepnad med tiden. Dtidens raggare uppfrde sig sannerligen inte bttre n dagens nr det kommer till promillehalt och ljudniv.

Stuket p bilarna och valet av musik r dremot en smakfrga. Dagens ynglingar fredrar till synes bucklig kaross och/eller grov patina, rejl ljudanlggning och det som definierar en pilsnerbil.
Citera
Igår, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Ja, finns det verkligen strre ungdomssubkulturer idag? Generellt verkar vr kulturkonsumtion blivit ganska atomiserat p grund internet och det enorma kultur- och njesutbudet, vilket ven pverkar stil och mode. Det gller ven viss vuxenmode. Det r ltt att knna igen viss mode frn 1960-, 1970-, 1980- och till och med 1990-talet, men om ngon ber mig frestlla mig mode som hr uteslutande till 2000- och 2010-talet, s kan jag inte komma p ngot specifikt. Inte minst tnker jag p sdan mode som knns vldigt daterat till ett visst rtionde och som nu i efterhand brukar uppfattas som smtt roande fult.

Men kanske har jag missat det fr att jag har blivit gammal och inte bryr mig om sdant?

Edit: Mjligtvis vore det i s fall vnsterkrnktmodet, som blfrgat hr, inte sllan med kortklippt lugg, med skrot i ansiktet, men det modet r ju fortfarande pgende.

Klart det finns, men man ska inte stirra sig blind p att kulturer mste synas utt genom klder.

Du mste ocks skilja p mode och subkulturer. Det finns massor med typiskt mode frn t ex 2005 och 2012. Precis som p 80-talet och 90-talet. Men dom flesta tnker inte p det. Det r nog mest unga, och framfr allt tjejer. Men det har inget att gra med hur subkulturer klr sig, t ex punkare och hrdrockare.

Men absolut har det funnits subkulturer de senaste 20 ren, men dom har kanske inte varit s fokuserade p yttre attribut som man t ex var p 80-talet. Idag sker subkulturer och ungdomskulturer frmst online.
Citera
Igår, 12:11
Medlem
En gng hippie, alltid hippie.

En gng raggare, alltid raggare.

Vad TS missar r att det r samma personer d som nu som r inne i sina "ungdomskulturer".

Ungdomskulturen har helt enkelt blivit ldre.

Tanken att bara fr att man blivit ldre inte ska f idka sin egen ungdomskultur lngre r ju lite sjuk?

Kolla p hrdrockarna, de mest populra banden som finns frn hrdrockstidens brjan och som r aktiva idag, de r lite ldre. Mick Jagger..

Likas publiken!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in