Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Ja, finns det verkligen strre ungdomssubkulturer idag? Generellt verkar vr kulturkonsumtion blivit ganska atomiserat p grund internet och det enorma kultur- och njesutbudet, vilket ven pverkar stil och mode. Det gller ven viss vuxenmode. Det r ltt att knna igen viss mode frn 1960-, 1970-, 1980- och till och med 1990-talet, men om ngon ber mig frestlla mig mode som hr uteslutande till 2000- och 2010-talet, s kan jag inte komma p ngot specifikt. Inte minst tnker jag p sdan mode som knns vldigt daterat till ett visst rtionde och som nu i efterhand brukar uppfattas som smtt roande fult.
Men kanske har jag missat det fr att jag har blivit gammal och inte bryr mig om sdant?
Edit: Mjligtvis vore det i s fall vnsterkrnktmodet, som blfrgat hr, inte sllan med kortklippt lugg, med skrot i ansiktet, men det modet r ju fortfarande pgende.
Klart det finns, men man ska inte stirra sig blind p att kulturer mste synas utt genom klder.
Du mste ocks skilja p mode och subkulturer. Det finns massor med typiskt mode frn t ex 2005 och 2012. Precis som p 80-talet och 90-talet. Men dom flesta tnker inte p det. Det r nog mest unga, och framfr allt tjejer. Men det har inget att gra med hur subkulturer klr sig, t ex punkare och hrdrockare.
Men absolut har det funnits subkulturer de senaste 20 ren, men dom har kanske inte varit s fokuserade p yttre attribut som man t ex var p 80-talet. Idag sker subkulturer och ungdomskulturer frmst online.