• 1
  • 2
2025-01-22, 10:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag vet inte riktigt hur jag ska brja. Knns lite som att det under varje rtionde (ven om vissa stilar levde parallellt) s fanns det subkulturer hos ungdomar.

Det fanns hippies, mods, skinheads, punkare, hrdrockare, syntare, hip-hopare, grunge, emos, svartrockare m.m. och s fanns det raggare.

Raggare uppstod vl ngon gng under det sena 50-talet och hade sin storhetstid p 60- och 70-talen. Levde vl en liten bit in p 80-talet, men sen skulle jag sga att det dog ut. Den klassiska raggarbilen var en jnkare frn 50-60-talet. Grna en 4d stolpe med sexa eftersom de var billigast. Man lyssnade vl p Rockn Roll och Elvis.
Bilarna var inte lastgamla p den tiden. De var anvnda och i bruksskick. Uppnbara fr den tidens 18-25ringar. garna gillade bilarna och s tjejer frsts.

Tittar man p dagens "raggare" s ska de kpa ngon 60 r gammal cheva impala. Den ska sedan behandlas med hammare och slgga s den blir bucklig, den ska slipas av p hrnen och behandlas med syra s den fr rtt patina. Bilen mste brytas med truck bakom bakaxeln, s trunken, lutar nedt och taket mste hoppas in. Det r viktigt att den rollats mattsvart.
Det sks med ljus och lykta ver Tradera fr att f tag i de rtta klistermrkena att tapetsera bak- och sidorutor med. Man anlitar skrddare och tapetserare fr att kl in inredningen i ngot leopardfrgat eller zebrarandigt. S bilen blir konstgjort sunkig och porrig.

Sedan ger man sig ut p stan och kr med ppna drrar, dansar p taken, ropar hh genom fnstret samtidigt som man lyssnar p ngon slags upphottade eurodiscoversioner av gamla svenska klassiker som "Jag vill vara din Margareta". De kallar sig raggare och att de frvaltar ngon slags kultur....

Frgor:

1. Fr inte detta ett stort ljets skimmer ver
sig?

2. Finns det inga nya ungdomskulturer? Mste man verkligen kopiera och lajva det som varit?

Sg ven ngon dokumentr om Skinheads. Spelades in av Cissi Renstrm. Hon gjorde ju en dokumentr i slutet p 80-talet med de skinheads som fanns d. Nu skulle hon gra en uppfljning och intervjuade dagens skinheads.
Fick lite samma intryck dr. Inget politiskt stllningstagande eller s, utan mer ett gng ungdomar som lajvade tidigt 80-talsmode de sett frn England och filmen "This is England".
Blir inte det jvligt tntigt p ngot vis?
Senast redigerad av IMBILDEN 2025-01-22 kl. 10:55.
Citera
2025-01-22, 12:20
Medlem
Det finns vissa traditioner, sen gr varje generation sin egen grej av det.
Skulle vel inte sga det r tntigt, det r som det r. Sen fr vel ungdomarna vlja sin egen subkultur d, den som passar dem bst.

Nya ungdomskulturer skapas hela tiden, lite utifrn hur tidsandan r. Sen lever dom gamla vidare, formade efter nya tidsandan de ocks. Gr i vgor.

Sen kan man sga att ett samhlle fr precis dom ungdomskulturer dom frtjnar.

P gott och ont.

Sen vill jag tillgga. Om man ser till idrotten d, hur frklarar man att folk str p en grsmatta och kastar ett spjut. Eller en diskos.

r inte det ocks att lajva ngot som inte finns lngre?

Samtidigt som det hela tiden uppstr nya idrotter.

Vi pratar i grund och botten om human nature.
Citera
2025-01-22, 12:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det finns vissa traditioner, sen gr varje generation sin egen grej av det.
Skulle vel inte sga det r tntigt, det r som det r. Sen fr vel ungdomarna vlja sin egen subkultur d, den som passar dem bst.

Nya ungdomskulturer skapas hela tiden, lite utifrn hur tidsandan r. Sen lever dom gamla vidare, formade efter nya tidsandan de ocks. Gr i vgor.

Sen kan man sga att ett samhlle fr precis dom ungdomskulturer dom frtjnar.

P gott och ont.

Sen vill jag tillgga. Om man ser till idrotten d, hur frklarar man att folk str p en grsmatta och kastar ett spjut. Eller en diskos.

r inte det ocks att lajva ngot som inte finns lngre?

Samtidigt som det hela tiden uppstr nya idrotter.

Vi pratar i grund och botten om human nature.

Nja, vet inte om jag riktigt frstr din tankegng.

Kopplingen mellan subkulturella ungdomskulturer och friidrott? Jag ser inte den.
Citera
2025-01-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Kopplingen mellan subkulturella ungdomskulturer och friidrott? Jag ser inte den.

Har jag skrivit att det finns en koppling mellan subkulturella ungdomskulturer och friidrott?
Citera
2025-01-22, 13:08
Medlem
Timoteuss avatar
Frga 2: Redan nr folk stllde till tornerspel p hgmedeltiden var det fr att de blickade tillbaka p den tidiga medeltiden och de dla krigare som fanns d.
Sedan gick tex Gustaf III loss p 1700-talet och lajvade hgmedeltidens tornerspel.
S, tja, raggarna r vl som folk alltid varit?
Citera
2025-01-22, 13:14
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:

Diskus och spjutkastning r utdda antika idrotter som tagits upp igen , s p det viset r de ju ett slags lajv, byggt p 1800-talets fantasier om forntida dla krigare i bara mssingen, inoljade muskelgossar beredda till hjltedater.
Citera
2025-01-22, 13:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Har jag skrivit att det finns en koppling mellan subkulturella ungdomskulturer och friidrott?

Ja, att de som idag lajvar att de r raggare p 70-talet gr samma sak som de som kastar spjut i friidrott som lajvar att de r romare p flttg? Var det inte s du menade? Sjlv tycker jag att den kopplingen knns lngskt. Eller du kanske menade ngot annat?
Citera
2025-01-22, 13:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Diskus och spjutkastning r utdda antika idrotter som tagits upp igen , s p det viset r de ju ett slags lajv, byggt p 1800-talets fantasier om forntida dla krigare i bara mssingen, inoljade muskelgossar beredda till hjltedater.

Sure, men det r vl nd ingen ungdomskultur?
Citera
2025-01-22, 13:20
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt hur jag ska brja. Knns lite som att det under varje rtionde (ven om vissa stilar levde parallellt) s fanns det subkulturer hos ungdomar.

Det fanns hippies, mods, skinheads, punkare, hrdrockare, syntare, hip-hopare, grunge, emos, svartrockare m.m. och s fanns det raggare.

Raggare uppstod vl ngon gng under det sena 50-talet och hade sin storhetstid p 60- och 70-talen. Levde vl en liten bit in p 80-talet, men sen skulle jag sga att det dog ut. Den klassiska raggarbilen var en jnkare frn 50-60-talet. Grna en 4d stolpe med sexa eftersom de var billigast. Man lyssnade vl p Rockn Roll och Elvis.
Bilarna var inte lastgamla p den tiden. De var anvnda och i bruksskick. Uppnbara fr den tidens 18-25ringar. garna gillade bilarna och s tjejer frsts.

Tittar man p dagens "raggare" s ska de kpa ngon 60 r gammal cheva impala. Den ska sedan behandlas med hammare och slgga s den blir bucklig, den ska slipas av p hrnen och behandlas med syra s den fr rtt patina. Bilen mste brytas med truck bakom bakaxeln, s trunken, lutar nedt och taket mste hoppas in. Det r viktigt att den rollats mattsvart.
Det sks med ljus och lykta ver Tradera fr att f tag i de rtta klistermrkena att tapetsera bak- och sidorutor med. Man anlitar skrddare och tapetserare fr att kl in inredningen i ngot leopardfrgat eller zebrarandigt. S bilen blir konstgjort sunkig och porrig.

Sedan ger man sig ut p stan och kr med ppna drrar, dansar p taken, ropar hh genom fnstret samtidigt som man lyssnar p ngon slags upphottade eurodiscoversioner av gamla svenska klassiker som "Jag vill vara din Margareta". De kallar sig raggare och att de frvaltar ngon slags kultur....

Frgor:

1. Fr inte detta ett stort ljets skimmer ver
sig?

2. Finns det inga nya ungdomskulturer? Mste man verkligen kopiera och lajva det som varit?

Sg ven ngon dokumentr om Skinheads. Spelades in av Cissi Renstrm. Hon gjorde ju en dokumentr i slutet p 80-talet med de skinheads som fanns d. Nu skulle hon gra en uppfljning och intervjuade dagens skinheads.
Fick lite samma intryck dr. Inget politiskt stllningstagande eller s, utan mer ett gng ungdomar som lajvade tidigt 80-talsmode de sett frn England och filmen "This is England".
Blir inte det jvligt tntigt p ngot vis?
Sjlv ser jag nog ingen strre skillnad p att driva runt i bil, brla som fan och lyssna p Jerry Williams, och att mla frger i ansiktet och brla p fotbollsmatcher. Det kan jag nog tycka r tntigare.

Sen tror jag du mjligen missuppfattar att de lajvar kulturer som varit. En nybakad jurist lajvar ju liksom inte femtiotal fr att han klr sig i kostym och har en backslick. Det r ju typ s man klr sig som jurist.

Skinheads var ju frn brjan en musikkultur som bottnade i Ska och Rude Boys. Det var inte mer politiskt n att lyssna p Michael Jackson. Ngon gng p ttiotalet uppstod en ny falang inom skinheadskulturen. De som bar bomberjackor, hajlade och kallade sig nynazister. Om de ens lyssnade p musik i ngon strre utstrckning var det ju typ Skrewdriver och liknande white power-punk. De gillade att brka mycket. Framfrallt gav de sig p pakistanier i England.

Det hr stllde ju till det lite i skinheadskretsarna som frn brjan inte var ett dugg nazister eller srdeles politisk aktiva. Faktum r att det fanns massor av svarta skinheads (Rude Boys) som de traditionella skinsen inte hade ett dugg problem med, de umgicks och var polare. Men nu brjade allmnheten hrja om att skinheads var farliga och dessutom nazister. De blev inte lngre inslppta p pubar och snuten var p dem hela tiden fr minsta lilla.

Fr att gra en markering brjade de traditionella skinsen kalla sig Original Skins. Det gick vl sdr. De flesta tnkte nog skins som skins och pack som pack.

Men de ungdomar du ser i Cissis dokumentr r allts original skins. Som r en musikkultur utan politisk frg. Ungefr som hrdrockare eller rejvare. S det r inte alls konstigt att de inte r politiskt stllningstagande. Original Skins r nog frvrigt den mest modemedvetna subkulturen av alla. Det ska vara rtt mrke p varenda plagg och skor.

Original Skins r i allra hgsta grad en levande subkultur. Anledningen till att du antagligen inte ser dem s ofta r nog mer att de undviker att kl sig typiskt skinhead med kngor p stan. Eftersom det ltt missuppfattas och kan snabbt dra till sig stk.

Jag frstr faktiskt inte vad som r tntigt med det. Jag kan nog tycka det ser uppfriskande ut med artonriga rockabillys i Elvisfrisyrer. De kr sin grej liksom. Och oh ja, det finns massor av moderna unga rockabilly- och psychobilly-band. De lyssnar knappast p Elvis och Jerry Lee. D ser det vl vrre ut med ngon lnnfet medellders skallig snubbe i vad som ser ut som en tunn trasig Elvisfrisyr frn helvetet. I fr liten skinnpaj och jeans frn Dressman.

S jag vet inte, det knns lite som att du tnker att nutida Djurgrdare lavjar sjuttiotal med samma matchtrjor och halsdukar d som nu. Djurgrden r vl mig veterligen en hgst aktiv idrottsklubb.

Vn av ordning undrar du frsts om det inte finns nya subkulturer. Jo det gr det ju sklart. Bara att du antagligen inte vet vad du ska titta efter. Emos borde du knna igen. Kawaii- och Lolitakulturen som r rakt av inspirerat av japansk manga och anime torde du kunna se ocks. Sen har vi kidsen som lyssnar p metal core. Fr ett otrnat ga kan de nog vara svra att skilja frn emo och rockers. Swifties fr vl ses som en egen subkultur vid det hr laget. Och s har vi cyberkulturen, den nrmaste beskrivningen jag kan ge r gothare fast i neon.

P Bill Gates tid var man ju en tnt om man var ngon sorts datorpellegk. Eftersom de uppenbarligen inte hade koll p mode och kldde sig i manchesterbyxor och urtvttade trjor frn Starbucks. Grna flaskbottnade glasgon de haft sedan fjrde klass. Numera r ju gamers en etablerad subkultur med eget mode. Det r snordyrt med pastelltrjor med texten "Playstation" i pixelgrafik. Och det finns gott om gamer girls som gr igng p det modet.
Citera
2025-01-22, 13:24
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Sure, men det r vl nd ingen ungdomskultur?

Nej, det r den nog inte. Vet inte hur gamla dagens diskuskastare r. Den mesta idrott r vl rtt gubbig, eftersom de flesta ungdomar slutar idrotta i hgstadiet eller s.
Citera
2025-01-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ja, att de som idag lajvar att de r raggare p 70-talet gr samma sak som de som kastar spjut i friidrott som lajvar att de r romare p flttg? Var det inte s du menade? Sjlv tycker jag att den kopplingen knns lngskt. Eller du kanske menade ngot annat?

I princip ja, men idrottara tnker inte p det, fr att det r s lnge sen. Man har glmt.

Om ett par tusen r flyger kanske en svenne runt ute i rymden i en bucklig UFO med en doftgran i backspegeln. Tycker han r den coolaste raggarn.

Inte ens skert han vet vad planeten jorden var fr nt.

Sen om det r tntigt att den mnskliga naturen r som den r. Tja det vet vel inte jag. 🤷🏿‍♂️
Citera
2025-01-22, 15:44
Medlem
Europes avatar
Ja, finns det verkligen strre ungdomssubkulturer idag? Generellt verkar vr kulturkonsumtion blivit ganska atomiserat p grund internet och det enorma kultur- och njesutbudet, vilket ven pverkar stil och mode. Det gller ven viss vuxenmode. Det r ltt att knna igen viss mode frn 1960-, 1970-, 1980- och till och med 1990-talet, men om ngon ber mig frestlla mig mode som hr uteslutande till 2000- och 2010-talet, s kan jag inte komma p ngot specifikt. Inte minst tnker jag p sdan mode som knns vldigt daterat till ett visst rtionde och som nu i efterhand brukar uppfattas som smtt roande fult.

Men kanske har jag missat det fr att jag har blivit gammal och inte bryr mig om sdant?

Edit: Mjligtvis vore det i s fall vnsterkrnktmodet, som blfrgat hr, inte sllan med kortklippt lugg, med skrot i ansiktet, men det modet r ju fortfarande pgende.
Senast redigerad av Europe 2025-01-22 kl. 15:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in