Igår, 11:04
Medlem
asa-nesses avatar
Jag använder inte vpn men ändå visar inte mitt ipnummer min rätta adress. Igår var det Västerås, idag är det Dalarö. Och jag befinner mig 50 mil söder om dessa platser. Vad kan det bero på?
Citera
Igår, 11:18
Medlem
asa-nesses avatar
Jag blir ännu mer förvirrad. Enligt webplatsen Ifinder så är jag i Västerås men enligt webplatsen https://webhostingdetector.com/ så befinner jag mig på Dalarö i Stockholms skärgård. Inget är alltså rätt. Kan man inte lita på dessa webplatser? Tydligen inte.
Citera
Igår, 11:20
Medlem
asa-nesses avatar
Rätt adress till Ifinder är: https://www.ipaddress.com/ Det är inte illa att kunna befinna sig på tre platser samtidigt.
Citera
Igår, 11:21
Medlem
Salorms avatar
Din ISP rapporterar fel data eller så går du via en proxy som ligger i ett annat område. Inte direkt ovanligt.
Citera
Igår, 11:22
Medlem
asa-nesses avatar
Jag har bredband via stadsnätet och Telia.
Citera
Igår, 11:32
Medlem
fittanstickerframs avatar
Ja, geoip är ingen exakt vetenskap utan det är en opålitlig gissning. Vet inte riktigt varför du tror dig kunna ta reda på folks adress från en IP-adress men det är inte så det fungerar som du själv har märkt.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har bahnhof och mitt ip påstår att jag antingen är i sundsvall eller östersund beroende på väder och vind, men jag finns i gävle, samma ip varje gång dock.
Citera
Igår, 11:49
Medlem
asa-nesses avatar
Jag är inte intresserad av att ta reda på folks adresser. Det går att göra på enklare sätt om man är intresserad. Däremot har jag i min enfald trott att den geografiska positionen på öppna ip-adresser brukar vara hyfsat korrekt. Men när jag nu ser att jag själv samtidigt befinner mig på tre platser blir jag nyfiken på hur det hela fungerar.
Citera
Igår, 12:41
Medlem
StorKokoss avatar
Tror de kollar vilken mast eller annat som är den du uppkopplad mot? Har också reagerat på det inte stämmer. Jag fick upp Tensta när jag befann mig Fridhemsplan.
Citera
Igår, 13:08
Medlem
GregerMedeltids avatar
Geografisk information knuten till en viss IP-adress har inte varit pålitlig sedan tidigt 90-tal, innan man gick över till klasslös routing och senare även CGNAT. Kort fattat, det finns inte tillräckligt med IPv4-adresser för att täcka alla internetanslutningar som finns. Därför har inte varje dator eller ens varje hemmarouter en unik statisk IP-adress, utan den delas med andra inom samma operatör (CGNAT) eller fördelas dynamiskt från en pool. Enligt sidan är address hemma i en helt annan del av Sverige och min jobbdator påstås befinna sig i Milano. Det är bara rena gissningar.
Citera
Igår, 13:21
Medlem
Nyss fick jag ett sms från Telenor och det ska vara avsänt från Danmark 00:29. Jag hälsades välkommen till Danmark och fick en lång upplysning om hur mitt abbonemang kunde användas i Danmark.

Där är det flera år sen jag var och då bara tillfälligt på Kastrup flygplats.

Nog för att jag är äldre nu än i förgår och tacksam att telebolagen hjälper mig rätt i tillvaron. Men tittar jag ut så är jag fortfarande hemma i Skåne och ser samma grannar som de senaste fem åren.

Hur dåliga är internet- och telebolagen på att sköta sin existens?
Citera
Igår, 15:54
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Jag använder inte vpn men ändå visar inte mitt ipnummer min rätta adress. Igår var det Västerås, idag är det Dalarö. Och jag befinner mig 50 mil söder om dessa platser. Vad kan det bero på?
Det där är ett lotteri, och sitter du bakom CGNAT och delar IP med 6000 andra, hur ska din plats då kunna bestämmas?

Här är jag:
https://www.iplocation.net/ip-lookup/155.4.131.104
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in