2025-01-22, 14:04
Medlem
Hej. Som rubriken antyder, vilken operatör har bäst täckning när man reser med SJ Tåg Lund-Stockholm? Jag hör alltid medpassagerare tala i telefon och ha hela samtal men när jag själv fått samtal hackar det bara. Min operatör är Tele2.
Citera
2025-01-22, 14:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farsor
Hej. Som rubriken antyder, vilken operatör har bäst täckning när man reser med SJ Tåg Lund-Stockholm? Jag hör alltid medpassagerare tala i telefon och ha hela samtal men när jag själv fått samtal hackar det bara. Min operatör är Tele2.

Telia vågar jag säga, även om jag har ganska lite erfarenhet av just den sträckan. Jag har ännu inte sett något område i Sverige med svag mobiltäckning där inte Telia ändå varit bäst, och jag har varit runt en del i sådana områden.
Senast redigerad av Venator 2025-01-22 kl. 14:38.
Citera
2025-01-22, 14:26
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farsor
Jag har egentligen inget att tillföra men undrar om det inte finns wi-fi på alla SJ-tåg numer? I så fall kan du prova ansluta till wi-fi och ha wi-fi-samtal aktiverat, borde inte det fungera?
Citera
2025-01-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag har egentligen inget att tillföra men undrar om det inte finns wi-fi på alla SJ-tåg numer? I så fall kan du prova ansluta till wi-fi och ha wi-fi-samtal aktiverat, borde inte det fungera?

Wifi finns men det är för det mesta riktigt dåligt.
Citera
2025-01-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Telia vågar jag säga, även om jag har ganska lite erfarenhet av just den streckan. Jag har ännu inte sett något område i Sverige med svag mobiltäckning där inte Telia ändå varit bäst, och jag har varit runt en del i sådana områden.

Tack. Ska kolla upp detta. Och även fråga mannen i samma vagn, som malt på i flera timmar, vad han har för operatör.
Citera
2025-01-22, 16:48
Medlem
Fosterlands avatar
Tips, om möjligt så boka längst fram i tåget med. Det har oftast bättre täckning än längre bak pga snabbare access till masterna.

Låter kanske som bullshit, men är mkt påtagligt på främst fulla tåg.
Citera
2025-01-22, 20:47
Medlem
tastass avatar
Back in the days när problem med täckning var vanligt förekommande vill jag minnas att europolitan var det föredragna abonnemanget bland folk i järnvägsbranschen. Men då jag inte hängt med i utveklingen har jag ingen aning om vilka som opererar det nätet numera
Citera
2025-01-22, 23:03
Moderator
Chantres avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoni: operatörer
/Moderator
Citera
2025-01-25, 05:03
Medlem
Muslimfritt2035s avatar
Vart åker ts någonstans? I Lapphelvete , fungera typ bara telia och tele2. Åker man i södra Sverige, så fungera väl alla operatörer. Sedan kan bero på vilken vagn man åker med, moderna vagnar typ X3000 har glas som släpper genom radiosignaler. T.ex genom hela Danmark har man 5g täckning, men i Tyskland fungera det fram till Hamburg och sedan är det radio skugga.

Man tycker att tågbolagen borde göra avtal med Starlink, så tågen fick internet koppling hela vägen.
Citera
2025-01-25, 05:22
Medlem
Kan ju säga att jag har surfat med Telia på dator med mitt mobila modem i stort hela sträckan utan avbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in