• 1
  • 2
2025-01-22, 16:34
Medlem
Jag är inne på min kontohistorik på mitt Microsoft konto, jag upptäcker då att det är mängder med inloggningsförsök på mitt konto. Bland annat står det "Palestinska myndigheten" som ett av kontona som försöker få access.
https://i.gyazo.com/6d2a0038ca94b521...823e16521f.png

Vad är det som händer egentligen? Hur tillförlitligt är detta och varför försöker en myndighet att få åtkomst?
Citera
2025-01-22, 16:41
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenaren
Jag är inne på min kontohistorik på mitt Microsoft konto, jag upptäcker då att det är mängder med inloggningsförsök på mitt konto. Bland annat står det "Palestinska myndigheten" som ett av kontona som försöker få access.

Vad är det som händer egentligen? Hur tillförlitligt är detta och varför försöker en myndighet att få åtkomst?

Det är indiska scammers. Tips byta lösenord med 20 tecken.
Citera
2025-01-22, 16:43
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:

Om du har lagt in ett kreditkort kan de dra en betalning via ditt microsoft konto eller annat online konto som har "full access" till kredit och bankkort utan bankID verifiering.

Det är snarare en person eller grupp som har kommit in delvis på något sätt eller försöker logga in via olika länder även om de fysisk kanske befinner sig på samma plats. Sedan om det är en grupp så kan man ju ha vänner i andra länder.

Lägger du fram det som ett exempel eftersom det är kontroversiellt just nu?

Vad drar du för slutsatser av det som händer? Förra året försvann 13 tusen från mitt konto med liknande tillvägagångssätt. Det tog lite mindre än en månad att lösa allt vilket var en pita.
Citera
2025-01-22, 16:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Det är indiska scammers. Tips byta lösenord med 20 tecken.
2FA är ett mycket bättre tips.
Citera
2025-01-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Nej ett bra lösenord räcker.
Citera
2025-01-22, 17:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej ett bra lösenord räcker.
Även ett "bra" lösenord kan snappas upp av ondsinta, men med 2FA aktiverat blir det relativt värdelöst.
Citera
2025-01-22, 17:16
Medlem
Citat:
Även ett "bra" lösenord kan snappas upp av ondsinta, men med 2FA aktiverat blir det relativt värdelöst.

Varför skulle det "snappas" upp?
Citera
2025-01-22, 17:28
Medlem
Samma här. Har dock 2stegs verifiering så ingen har lyckats hitta rätt än. Använder det inte till något annat än för att ha det på min dator för att kunna använda Windows. Använder gmail som min riktiga Mail för är trött på att bli hackad mellan varven. Fattar inte varför min Microsoft mail är så många försök på.
Citera
2025-01-22, 17:42
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Vad är det?
Citera
2025-01-22, 17:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Vad är det?
Tvåfaktorsautentisering. Exempelvis att du förutom lösenord också behöver en särskild kod från en app på telefonen. Annars är pass keys ännu bättre.
Citera
2025-01-22, 18:00
Medlem
SinclairQLs avatar
Citat:

En jävla massa bruteforce, du kanske har något gammalt lösenord som läckt (se haveibeenpwned), de försöker med det.
Lösningen kan vara att byta email till någon som inte läckt, för mitt konto gjordes det så mycket försök att min inloggning började strula.
Citera
2025-01-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinclairQL
En jävla massa bruteforce, du kanske har något gammalt lösenord som läckt (se haveibeenpwned), de försöker med det.
Lösningen kan vara att byta email till någon som inte läckt, för mitt konto gjordes det så mycket försök att min inloggning började strula.

Tack det där visste jag inte om. Såg ut som min mail läckte ut när sweclockers blev hackad.
Min nya mail var dock inte läckt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in