• 1
  • 2
2025-01-22, 19:24
Medlem
Hej!

Jag r en medellders familjefar som har ett rtt ordnat liv. I mina yngre dagar har jag haft stora problem med droger, men tar numera droger ett par gnger om ret.

Jag har nyligen kommit in i behandling fr min adhd, och jag hller p och experimenterar lite fr att f bst effekt.

Jag tar fr nrvarande Elvanse 30mg p morgonen och det funkar rtt bra. Problemet r att min hjrna r vldigt trgstartad p morgonen.
Elvansen kickar igng efter ngon timme, s jag har brjat dra typ en 0.1-lina ladd direkt nr jag vaknar. Detta fr mig fokuserad direkt, och laddet dalar ut i samband med att elvansen kickar in.
Jag tar ingenting mer resten av dagen och tycker mig m hur bra som helst av detta. Min sexlust har ven kommit tillbaka pga kokainet.

Nu till mina frgor.
Kan det hr vara en dum id p ngot stt?
Har ngon testat detta och upplevt ngot annat n jag?
Finns det ngon mer snabbverkande amfetaminbaserad medicin min lkare kan skriva ut?

Tack p frhand
Citera
2025-01-22, 19:37
Medlem
Hahaha hrligt beteende.

r det medicinskt farligt? I lngden, vrre n bara Elvanse. Kokain har mer inverkan p hjrtkrlkomplikationer n dexamfetamin. Du vet inte heller till 100% vad som finns i psen.

Risken finns ocks att psykiatrin som skrivit ut Elvanse till dig tar ett drogtest. Om du slutar i tillrckligt god tid s kan du frsts dlja ditt bruk. Men kokain kan synas lng tid om de vljer salivprov. Det kan bli jobbigt att frklara och psykiatrin kan vara ovilliga att fortstta skriva ut om det freligger kokain"missbruk".

Ja, det finns snabbverkande dexamfetamin. Indikationen r egentligen bara fr barn upp till 18 men det hnder definitivt att det skrivs ut ven till vuxna. Mitt tips r att du frklarar situationen och problemet och utelmnar kokain-biten. Lkemedlet heter metamina.

Skulle du fortstta s kan du tnka att om du tar mindre (n 0.1g) 0.1g s sliter det mindre p bde kroppen och plnboken.
Citera
2025-01-22, 19:39
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmust
jag har brjat dra typ en 0.1-lina ladd direkt nr jag vaknar.

Citat:
I mina yngre dagar har jag haft stora problem med droger

Citat:

Ls vad du skrivit i ordningen jag staplat det t dig. Vill du ha stora problem med droger? Tnk efter riktigt noga nu, fr det r uppenbart att du redan har problem med droger.

Vill du ha stora problem som du hade nr du var yngre? Vill din familj att du har stora problem med droger?

Vill du inte ha stora problem r det god tid att sluta nu. Vill du ha det kan du hja till 0,2 g.

Vlj med eftertanke
Citera
2025-01-22, 19:44
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Hej!

Jag r en medellders familjefar som har ett rtt ordnat liv. I mina yngre dagar har jag haft stora problem med droger, men tar numera droger ett par gnger om ret.

Jag har nyligen kommit in i behandling fr min adhd, och jag hller p och experimenterar lite fr att f bst effekt.

Jag tar fr nrvarande Elvanse 30mg p morgonen och det funkar rtt bra. Problemet r att min hjrna r vldigt trgstartad p morgonen.
Elvansen kickar igng efter ngon timme, s jag har brjat dra typ en 0.1-lina ladd direkt nr jag vaknar. Detta fr mig fokuserad direkt, och laddet dalar ut i samband med att elvansen kickar in.
Jag tar ingenting mer resten av dagen och tycker mig m hur bra som helst av detta. Min sexlust har ven kommit tillbaka pga kokainet.

Nu till mina frgor.
Finns det ngon mer snabbverkande amfetaminbaserad medicin min lkare kan skriva ut?

Tack p frhand
Hur tnker du nu? Du har barn och tar droger. Hoppas bde psykiatrin och din fru kommer p dig.
Citera
2025-01-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Hahaha hrligt beteende.

r det medicinskt farligt? I lngden, vrre n bara Elvanse. Kokain har mer inverkan p hjrtkrlkomplikationer n dexamfetamin. Du vet inte heller till 100% vad som finns i psen.

Risken finns ocks att psykiatrin som skrivit ut Elvanse till dig tar ett drogtest. Om du slutar i tillrckligt god tid s kan du frsts dlja ditt bruk. Men kokain kan synas lng tid om de vljer salivprov. Det kan bli jobbigt att frklara och psykiatrin kan vara ovilliga att fortstta skriva ut om det freligger kokain"missbruk".

Ja, det finns snabbverkande dexamfetamin. Indikationen r egentligen bara fr barn upp till 18 men det hnder definitivt att det skrivs ut ven till vuxna. Mitt tips r att du frklarar situationen och problemet och utelmnar kokain-biten. Lkemedlet heter metamina.

Skulle du fortstta s kan du tnka att om du tar mindre (n 0.1g) 0.1g s sliter det mindre p bde kroppen och plnboken.

Tack s mycket fr svaret det var vldigt moget och vlskrivet. Jag ska prata med min lkare imorgon nr jag kollar blodtrycket.

Till er andra som skriver s postade jag p fb fr att slippa bli dmd. Verkar som detta forum blivit helt jvla woke-pk.
Jag vet att jag leker med elden, men jag knner mig sjlv och vet mina begrnsningar.
Citera
2025-01-22, 20:19
Medlem
Belters avatar
Citat:
Jag vet att jag leker med elden, men jag knner mig sjlv och vet mina begrnsningar.
Jo jag vet ocks att det r precis s e missbrukare resonerar med sitt bruk.
Istllet fr: Vad i helvete sysslar du med mnniska!!!
Citera
2025-01-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Jo jag vet ocks att det r precis s e missbrukare resonerar med sitt bruk.
Istllet fr: Vad i helvete sysslar du med mnniska!!!

Okej om jag hade dragit i mig 3 gubbar ladd och krt in i en bergsvgg med barnen i bakstet s kan jag medge att jag hade haft ngest.
Men nu snackar vi om microdosering.
Detta handlar inte om ngot jvla missbruk. Jag sker medicinsk hjlp fr att hantera min adhd.
Jag kper resonemanget att man inte vet vad man fr nr man handlar p gatan, men varfr r folk s frdomsfulla bara fr att det r olagligt? Det fungerar nstan exakt p samma stt som det lkaren skriver ut.
Citera
2025-01-22, 21:59
Medlem
Belters avatar
Citat:
Okej om jag hade dragit i mig 3 gubbar ladd och krt in i en bergsvgg med barnen i bakstet s kan jag medge att jag hade haft ngest.
Detta handlar inte om ngot jvla missbruk. Jag sker medicinsk hjlp fr att hantera min adhd.
Jag kper resonemanget att man inte vet vad man fr nr man handlar p gatan, men varfr r folk s frdomsfulla bara fr att det r olagligt? Det fungerar nstan exakt p samma stt som det lkaren skriver ut.
Okej, jag tar det en gng till:
Vad i helvete hller du p med.
Du mste vl ngonstans fatta att detta har redan satt ditt omdme ur spel.
Drick kaffe om du nu har s svrt fr att vakna. Det r vad vi andra fr nja oss med.
Citera
2025-01-23, 04:52
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Det spelar ingen roll. Ta du det med socialtjnsten eller liknande och kolla vad de tycker. Vad sger din fru om detta? Eller hon vet vl sklart inte
Citera
2025-01-23, 05:42
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Du borde kpa resonemanget att det r s alla missbrukare resonerar angende sina bruk/missbruk. Talar av egen erfarenhet, bde vad gller bruk, missbruk och medicinering. Du kan tro att fr att du tagit droger p ett lyckosamt stt i mnga r s vet du, i alla fall r vertygad om att just du vet vad du gr. Du kanske har rtt idag, men kanske inte imorgon. Frutsttningar frndras pltsligt.

Om du bryr dig om dina barn, hll dig till vad vra snla lkare ger dig p recept. Stll klockan en timma innan du ska kliva upp, ta elvansen du har bredvid sngen och somna om.
Citera
2025-01-23, 06:27
Medlem
Fan jag har klantat mig nr jag skrev trden. Jag har inte tagit 0.1-linor, utan 0.01-linor. Allts en hundradels gram.

Min flickvn vet inte om detta, men som om inte ni har hemligheter? Hur mnga av er kollar p porr i smyg?

Bra tips med att stlla klockan en timme innan. Jag ska prova det ocks. Tack!
Citera
2025-01-23, 06:56
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Hej!

Nu till mina frgor.

Tack p frhand

Ja, det r en riktigt dum id om du har ett missbruk i bakgrunden.
Prata med in vrdgivare om du kan f 10 mg Ritalin som du tar tillsammans med din Elvanse fr att starta igng snabbare p morgonen. De finns ju dr fr att hjlpa dig s att din medicinering ska fungera p bsta stt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in