Citat:
Ursprungligen postat av
Mulattletarn
Jag skrev bort mig från adressen jag bodde på när jag åkte in i fängelset (och gör sista delen nu på utsluss) men alla nekar pga ”ej folkbokförd” än fast lagen säger annat.
Tanken är att jag ska flytta till Norge / Danmark när jag är klar, och har ingen adress att skriva mig på.
Vad i helvete ska jag göra?
Kontakta Skatteverket och be om att komma i kontakt med din handläggare. Alltså ring skatteupplysningen. Om du har skickat in en ansökan där beslut (pågående ansökan) ej har fattats så har du en handläggare. Annars kan du be att få komma i kontakt med handläggaren som fattade beslut i ditt tidigare ärende.
Be handläggaren att förklara vad dom menar med "ej folkbokförd". Du är skriven någonstans (förmodligen på kommunen) om du suttit i fängelse. Andra kategorier som man kan hamna hos på Skatteverket är bland annat "utan känd hemvist", men låter ej som att det handlar om detta.
Om du inte har en adress så ska du vara folkbokförd på en adress som du har anknytning till.
Något snille i tråden föreslog poste restante men det är inte att vara folkbokförd. Du kan inte heller ha en poste restante om du inte är folkbokförd.