• 1
  • 2
Igår, 19:01
Medlem
runkstrumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulattletarn
Okej via Skatteverket?

Kommer inte ihåg, det var ett par år sedan jag fixade det.
Google is your friend
Citera
Igår, 19:03
Medlem
runkstrumpas avatar
Citat:
Som sagt kanske INTE vill skriva mig hos nån i familjen, sen är det inte ”bara” skriva sig hos nån man känner.

Man kan skriva sig på kommunen
Citera
Igår, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
Man kan skriva sig på kommunen

Jo, men man kan inte själv besluta om detta. Man får förklara situationen för Skatteverket så avgör de om de ska skriva personen ”på kommunen”.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
Citat:
Jag skrev bort mig från adressen jag bodde på när jag åkte in i fängelset (och gör sista delen nu på utsluss) men alla nekar pga ”ej folkbokförd” än fast lagen säger annat.

Tanken är att jag ska flytta till Norge / Danmark när jag är klar, och har ingen adress att skriva mig på.

Vad i helvete ska jag göra?

Kontakta Skatteverket och be om att komma i kontakt med din handläggare. Alltså ring skatteupplysningen. Om du har skickat in en ansökan där beslut (pågående ansökan) ej har fattats så har du en handläggare. Annars kan du be att få komma i kontakt med handläggaren som fattade beslut i ditt tidigare ärende.

Be handläggaren att förklara vad dom menar med "ej folkbokförd". Du är skriven någonstans (förmodligen på kommunen) om du suttit i fängelse. Andra kategorier som man kan hamna hos på Skatteverket är bland annat "utan känd hemvist", men låter ej som att det handlar om detta.

Om du inte har en adress så ska du vara folkbokförd på en adress som du har anknytning till.

Något snille i tråden föreslog poste restante men det är inte att vara folkbokförd. Du kan inte heller ha en poste restante om du inte är folkbokförd.
Citera
Igår, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du får väl helvete skriva dig på en adress i Sverige då. Vad är jävla problemet? Ska man lotsa dig till detta enkla. Bara för du är kriminell behöver inte innebära att du är du i huvudet.

Det där är ju ingen bra lösning. Det kan snarare göra saker värre framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in