• 1
  • 2
2025-01-23, 15:08
Medlem
Zeusys avatar
Säg att ni sitter i en villa värd 13-14m med 2ish m i lån. Ni har 50-60 netto i pension livet ut och ska precis pensionera er.

Ni får dessutom 5-6 msek netto i pensionsutbetalning i en klumpsumma.

Ni har två barn i 20års åldern som väldigt gärna vill ha hjälp med insats för att komma in på bostadsmarknaden. Ni har inte haft något sparande till barnen att tala om.

Hur hade ni agerat? Bränt all cash själva eller hjälpt barnen? Isf hur mycket?
Citera
2025-01-23, 15:13
Medlem
"hjälp med insats"?

Hur menar du? Att stå för lånen eller köpa bostaden?
Citera
2025-01-23, 15:14
Medlem
Zeusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"hjälp med insats"?

Hur menar du? Att stå för lånen eller köpa bostaden?

Köpa
Citera
2025-01-23, 15:21
Medlem
barn ska lära sig att klara sig själva ock jag skulle testamentera bort mig 60 millar till kattklubben
Citera
2025-01-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Säg att ni sitter i en villa värd 13-14m med 2ish m i lån. Ni har 50-60 netto i pension livet ut och ska precis pensionera er.

Ni har två barn i 20års åldern som väldigt gärna vill ha hjälp med insats för att komma in på bostadsmarknaden. Ni har inte haft något sparande till barnen att tala om.

är barnen i 20 års åldern krävs väl bara en etta då, beroende på stad barnen bor i kan man hjälpa till med 100.000 - 1.000.000 kr till kontantinsatsen
Citera
2025-01-23, 15:31
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:

Ok. Är det såhär de vänsterextrema tror att "borgarklassen" har det? LOL... En villa på runt 15 millar. Jo, det är klart att vi hade hjälpt till då. Tagit snälla lån med villan som säkerhet, eller på ålderns höst kanske sålt den och så vidare. 50-60 netto i pension, goddamn!... Det är väldigt mycket pengar...
Citera
2025-01-23, 15:45
Medlem
Jag kan bjuda på:
Kontantinsaten till första bostaden
Körkort
Middag på söndagar
Många av dagens unga är bortskämda och söndercurlade tyvärr.
Citera
2025-01-23, 15:57
Medlem
Niggwards avatar
Ja det gör man under de förhållanden där barnen redan är ekonomiskt medvetna. Ingen skulle föreslå att ge bort eller hjälpa till med pengar ner i ett svart hål.

Unga människors möjlighet för varje år att ha råd med sin första bostad blir värre hela tiden. I min stad (en av de 3 stora) så har man inte råd att köpa bostad i samma stad man är född i som ungdom på grund av de skenande bostadspriserna relativt till löner och köpkraft.

De som är förälder och tycker "det ska de klara själva" ska veta att när de var i samma ålder var det guld tider.

Föräldrar får väl väga mellan att låta ungen bo i de värsta blatte/brottsområden som finns, bo i vänsterkollektiv, bli hemlös eller bo hemma hela livet
Citera
2025-01-23, 16:06
Medlem
Citat:

Kan det vara så att föräldrarna i detta fall tycker att barnet ska klippa sig och skaffa ett jobb, istället för att glida runt på en räkmacka? Detta med tanke på mängden trådar som TS skapar på daglig basis. Men du kanske frågar åt en kompis

Jag kommer troligen att hjälpa mina barn när det är dags eftersom de kommer varken att behöva eller förvänta sig någon hjälp mig. Dock så kanske det underlättar...
Citera
2025-01-23, 16:19
Medlem
Ett pensionärspar behöver inte sitta i nån jävla 15-miljonersvilla. Givetvis flyttar man till nåt billigare och ger ungarna en varsin etta. En bra grundplåt för dem när de påbörjar sitt vuxna liv och som de kommer ha fördel av under lång tid.

Vad ska de här gamlingarna annars göra med pengarna? Åka på jorden runt-kryssningar till de trillar av pinn? Och då ska deras 40-åriga barn ärva kåken. Är det ett incitament för dem att klara sig själva? Vänta in ett arv på tio mille?
Citera
2025-01-23, 16:31
Medlem
Varför är folk så intresserade av hur andra hanterar sina pengar? Läser dagligen trådar om hur folk låtsas vara oroade för den genomsnittliga skuldsättningen i Sverige osv. Hur har ni tid?
Citera
2025-01-23, 16:49
Medlem
Phil.Hs avatar
Nu kommer grabben ha råd själv när det är dags utan hjälp från någon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in