• 7
  • 8
2025-01-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
du tänker som en efterbliven. är du somalier?

Exakt hur visste du? Ovanligt med ett så begåvat inlägg.
Citera
2025-01-24, 16:57
Medlem
Jag önskar jag hade haft föräldrar som inte bara satt och rökte upp alla pengar och hjälpte oss barn istället.
Citera
2025-01-24, 17:19
Medlem
Det är självklart att jag kommer att hjälpa till den dagen mina barn behöver bostad. Beror ju såklart på hur min egen ekonomiska situation ser ut den dagen, men jag räknar med att den antagligen kommer att kunna täcka insatsen till bra boende i bra område och sen är det upp till barnen att kunna ha inkomst nog att finansiera eventuella lån.

Både jag och mitt syskon fick hjälp av pappa till kontantinsats. Det gav oss ett enormt försprång på bostadsmarknaden jämfört med vissa jämnåriga. I början av 30-årsåldern kunde vi köpa villa i riktigt bra områden och båda startade strax därpå familj. Ingen av oss kommer att behöva byta bostad om vi vill ha fler barn än de vi har.

Pappa har i övrigt inte skämt bort oss eller curlat oss alls. Jag har sommarjobbat sedan högstadiet, kämpat genom högre akademisk utbildning osv, finansierat de flesta resor själv. Pappa köpte ALDRIG märkeskläder eller andra dyra statusprylar, det fick vi göra själva för egenintjänade pengar.

Att kunna ge barnen varsin ordentlig startsumma till bostad kommer att påverka hela deras vuxna liv om de förvaltar det rätt (vilket man såklart lärt dem i god tid). Har man möjlighet till det hjälper man sitt barn att slippa ständig oro, ständigt sparande och bäddar för ett harmoniskt familjeliv snabbt om de vill ha ett sånt. I gengäld får man kanske se sina barnbarn tidigare och får njuta av dem längre!
Citera
2025-01-24, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babybabygirl
Det är självklart att jag kommer att hjälpa till den dagen mina barn behöver bostad. Beror ju såklart på hur min egen ekonomiska situation ser ut den dagen, men jag räknar med att den antagligen kommer att kunna täcka insatsen till bra boende i bra område och sen är det upp till barnen att kunna ha inkomst nog att finansiera eventuella lån.

Både jag och mitt syskon fick hjälp av pappa till kontantinsats. Det gav oss ett enormt försprång på bostadsmarknaden jämfört med vissa jämnåriga. I början av 30-årsåldern kunde vi köpa villa i riktigt bra områden och båda startade strax därpå familj. Ingen av oss kommer att behöva byta bostad om vi vill ha fler barn än de vi har.

Pappa har i övrigt inte skämt bort oss eller curlat oss alls. Jag har sommarjobbat sedan högstadiet, kämpat genom högre akademisk utbildning osv, finansierat de flesta resor själv. Pappa köpte ALDRIG märkeskläder eller andra dyra statusprylar, det fick vi göra själva för egenintjänade pengar.

Att kunna ge barnen varsin ordentlig startsumma till bostad kommer att påverka hela deras vuxna liv om de förvaltar det rätt (vilket man såklart lärt dem i god tid). Har man möjlighet till det hjälper man sitt barn att slippa ständig oro, ständigt sparande och bäddar för ett harmoniskt familjeliv snabbt om de vill ha ett sånt. I gengäld får man kanske se sina barnbarn tidigare och får njuta av dem längre!
Nej så här kan det absolut inte vara.
Det finns bara två olika varianter här på Flashback.
Det är att inte ge dem en enda krona eller att curla bort sina gökungar fullständigt och inte lära dem någonting alls om ekonomi.
Se det här tror jag inte på, du måste vara ett troll eller från Ryzzland har jag lärt mig att man ska svara på allt som inte stämmer med sin egna uppfattning.
Citera
2025-01-24, 19:31
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Sossefasoner att inte hjälpa dom små liven med en lägenhet!
Självklart gör man det
Citera
2025-01-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Vilket svammel har absolut inget med att jobba hårt.
Vadå INTE jobba hårt??? Det ger ju utdelning om du jobbar och gör karriär.
Citera
2025-01-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vadå INTE jobba hårt??? Det ger ju utdelning om du jobbar och gör karriär.

Att jobba hårt och göra karriär är 2 olika saker.

Man kan arbeta hårt i en industri i 40 år och inte göra karriär. Majoriteten av befolkningen ligger antingen vid medellön eller under. Majoriteten gör inte karriär hopp heller för den delen.

Endast de som vill utvecklas och gå ur sin comfort zone kommer gå långt, dom allra flesta vågar inte att riskera sina jobb för att det kanske är ”grönare på den andra sidan”
Citera
2025-01-24, 22:06
Medlem
Självklart, om pengarna kommer finnas då, så skulle jag hjälpa till med en kontantinsats till ett första boende, vid rätt läge i bostadsmarknaden vill säga. Det skulle gynna alla och att inte göra det av principskäl skulle bara försätta barnet i fråga i en onödig uppförsbacke ekonomiskt.
Citera
2025-01-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Säg att ni sitter i en villa värd 13-14m med 2ish m i lån. Ni har 50-60 netto i pension livet ut och ska precis pensionera er.

Ni får dessutom 5-6 msek netto i pensionsutbetalning i en klumpsumma.

Ni har två barn i 20års åldern som väldigt gärna vill ha hjälp med insats för att komma in på bostadsmarknaden. Ni har inte haft något sparande till barnen att tala om.

Hur hade ni agerat? Bränt all cash själva eller hjälpt barnen? Isf hur mycket?

Ja, fondsparar till båda barnen. Och räcker inte det så skjuter jag till.

Bostad ska dom ha. Det är en förutsättning för egen god ekonomi.

Det är då man har en chans.
Citera
2025-01-26, 11:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Att jobba hårt och göra karriär är 2 olika saker.

Man kan arbeta hårt i en industri i 40 år och inte göra karriär. Majoriteten av befolkningen ligger antingen vid medellön eller under. Majoriteten gör inte karriär hopp heller för den delen.

Endast de som vill utvecklas och gå ur sin comfort zone kommer gå långt, dom allra flesta vågar inte att riskera sina jobb för att det kanske är ”grönare på den andra sidan”

Det viktiga är inte vad man tjänar, många höginkomsttagare är lika småpanka dagen före lön som en låginkomsttagare.
Senast redigerad av Ringhals3 2025-01-26 kl. 11:36.
Citera
2025-01-26, 17:02
Medlem
R.Rs avatar
Jag hade hjälpt mina barn även om jag haft betydligt mindre pengar än det fiktiva exemplet. Själv har man inte fått något gratis och skulle gärna se att mina eventuella framtida barn slipper börja från noll.
Citera
2025-01-26, 17:17
Medlem
Samhällets rikaste hjälper inte bara sina barn med bostad, de ordnar en bra skolgång, och använder därefter sina kontakter för att fixa ett bra jobb till dem. Samhällets fattigaste lägger pengarna på lotter och cigarretter, samtidigt som de fantiserar om att barnen ska bli ingenjörer och advokater då de kan ta studielån och läsa på högskola.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in