Citat:
Ursprungligen postat av
babybabygirl
Det är självklart att jag kommer att hjälpa till den dagen mina barn behöver bostad. Beror ju såklart på hur min egen ekonomiska situation ser ut den dagen, men jag räknar med att den antagligen kommer att kunna täcka insatsen till bra boende i bra område och sen är det upp till barnen att kunna ha inkomst nog att finansiera eventuella lån.
Både jag och mitt syskon fick hjälp av pappa till kontantinsats. Det gav oss ett enormt försprång på bostadsmarknaden jämfört med vissa jämnåriga. I början av 30-årsåldern kunde vi köpa villa i riktigt bra områden och båda startade strax därpå familj. Ingen av oss kommer att behöva byta bostad om vi vill ha fler barn än de vi har.
Pappa har i övrigt inte skämt bort oss eller curlat oss alls. Jag har sommarjobbat sedan högstadiet, kämpat genom högre akademisk utbildning osv, finansierat de flesta resor själv. Pappa köpte ALDRIG märkeskläder eller andra dyra statusprylar, det fick vi göra själva för egenintjänade pengar.
Att kunna ge barnen varsin ordentlig startsumma till bostad kommer att påverka hela deras vuxna liv om de förvaltar det rätt (vilket man såklart lärt dem i god tid). Har man möjlighet till det hjälper man sitt barn att slippa ständig oro, ständigt sparande och bäddar för ett harmoniskt familjeliv snabbt om de vill ha ett sånt. I gengäld får man kanske se sina barnbarn tidigare och får njuta av dem längre!
Nej så här kan det absolut inte vara.
Det finns bara två olika varianter här på Flashback.
Det är att inte ge dem en enda krona eller att curla bort sina gökungar fullständigt och inte lära dem någonting alls om ekonomi.
Se det här tror jag inte på, du måste vara ett troll eller från Ryzzland har jag lärt mig att man ska svara på allt som inte stämmer med sin egna uppfattning.