• 1
  • 2
2025-01-24, 21:29
Medlem
Blev lurad på ett arv för ca 10 år sen .en kvinna hade skrivit ett falskt testamente....jag valde att gå vidare och inte va arg på denna kvinna...men har aldrig träffat henne efter detta..nu vill hon plötsligt ha hjälp med en massa saker..men jag känner bara inte för att hjälpa henne..hon. Är närmare 80 år..men fullt klar i huvet,...är jag dum dom inte hjälper henne...men känner bara nej...det är inte min mamma
.hon är styv dotter till han som dog och jag är släkt med honom.vad tycker ni
Citera
2025-01-24, 21:47
Medlem
solkraftundercovers avatar
Det framgår inte riktigt vad du vill ha hjälp med?
Citera
2025-01-24, 21:48
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Blev lurad på ett arv för ca 10 år sen .en kvinna hade skrivit ett falskt testamente....jag valde att gå vidare och inte va arg på denna kvinna...men har aldrig träffat henne efter detta..nu vill hon plötsligt ha hjälp med en massa saker..men jag känner bara inte för att hjälpa henne..hon. Är närmare 80 år..men fullt klar i huvet,...är jag dum dom inte hjälper henne...men känner bara nej...det är inte min mamma
Jag hade sagt nej och hänvisat till anledningen bakom varför jag säger nej, dvs att hon lurade dig. Då får hon reda på varför och kan få leva med det. Tyvärr lär hon inte känna någon ånger eller skam...
Citera
2025-01-24, 21:54
Medlem
Riddarhusets avatar
är det en liten grej för dig och en stor grej för henne?
Då hade väl jag funderat på att hjälpa till.
Jag hade kollat noga vad det är och vilka fler alternativ hon har om jag hade övervägt det i alla fall.
Hade jag upplevt att det är en person som bara vill ha, tycker att hen skall bli servad av andra, som inte ids göra grejer själv, som anser att det är andras plikt att hjälpa just henne utan att vilja göra något för andra etc - ja då hade vågskålen vägr tyngre mot nej
hade ju varit intressant att studera hennes beteende också.
Om jag inte hade kännt att jag blivit utnyttjad av en otacksam person.
Hon behöver inte tacka mig mig, men ändå bli tacksam/glad över att ett viktigt problem är ur världen.
--------
Dilemma, men jag väger mot ett ja.
Citera
2025-01-24, 21:55
Medlem
MrMadoffs avatar
Detta är ju lite av ett moraliskt dilemma. Du vet vart du själv har hjärtat och av ditt inlägg att döma så sitter det på rätt ställe. Men viktigt är att inte låta sig utnyttjas samtidigt som man ska vara snäll och hjälpsam men här har du redan blivit utnyttjad av denna kvinna och det känns riskfyllt att hon försöker låta dig bli hennes dörrmatta. Men likväl ska väl tilläggas att hon är ganmal och jag antar att hon behöver hjälp med något som hennes kropp inte klarar av? Kanske du kan försöka medla fram en annan kontakt åt henne som kan hjälpa henne så kan hon betala den personen för hjälp istället?
Citera
2025-01-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Detta är ju lite av ett moraliskt dilemma. Du vet vart du själv har hjärtat och av ditt inlägg att döma så sitter det på rätt ställe. Men viktigt är att inte låta sig utnyttjas samtidigt som man ska vara snäll och hjälpsam men här har du redan blivit utnyttjad av denna kvinna och det känns riskfyllt att hon försöker låta dig bli hennes dörrmatta. Men likväl ska väl tilläggas att hon är ganmal och jag antar att hon behöver hjälp med något som hennes kropp inte klarar av? Kanske du kan försöka medla fram en annan kontakt åt henne som kan hjälpa henne så kan hon betala den personen för hjälp istället?
hon är för snål för att betala .för att få hjälp...hon r väl medveten om att hon lurat mig.på några hundra tusen
Citera
2025-01-24, 22:06
Medlem
Nej, man ska inte hålla på och hjälpa hit och dit.. Jsg har gjort det en hel del tidigare, men slutat med det. Ta hand om dig själv och vad som är viktigt för dig här i livet.. Dom som vill ha gratis "hjälp" kan gott vända sig till alla tjänster som finns att köpa nu för tiden.
Citera
2025-01-24, 22:22
Medlem
franges avatar
Be henne kort och gott att dra åt helvete.

Säg åt henne att hon kan gott betala någon annan för att utföra de där tjänsterna åt henne.
Citera
2025-01-24, 23:22
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
hon är för snål för att betala .för att få hjälp...hon r väl medveten om att hon lurat mig.på några hundra tusen
Då kan hon klara sig själv. Dags för dig att sätta ned foten!
Citera
2025-01-25, 00:47
Medlem
Citat:

Du verkar vara en snäll individ. Hon har lurat dig på flera hundratusen och du funderar på att hjälpa henne? 99% hade bett henne dra åt helvete. Tycker knappast du ska känna någon skam eller liknande.
Citera
2025-01-25, 00:49
Medlem
Citat:
Du kanske hittar något du kan stjäla från henne
Citera
2025-01-25, 03:20
Medlem
Citat:
Om kvinnan skrivit ett "falskt" testamente, så kan det vara urkundsförfalskning, men preskriberat. Var det hon som fick arvet istället för dig?

Tänker mig om hon lurat dig en gång, så är risken stor att hon som "klar i huvudet" gör det en gång till.

Jag skulle vara väldigt försiktig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in