2025-01-25, 07:22
Medlem
Blindspår är en svensk kriminalserie i fyra delar, med premiär på Prime Video den 24 januari 2025. Serien är baserad på Anne Holts roman "1222 över havet". Seriens manus är skrivet av Sara Heldt och Erik Skjoldberg. Skjoldberg har svarat för regin. Den har beskrivits som en pusseldeckare i Agatha Christie-anda.Wikipedia

Började titta igår, nu sett två avsnitt och känner mig tveksam hittills. Gillar Anne Holts böcker men känner inte igen tonen. Tittar vidare!

Vad tycker ni som ser/sett serien?
Citera
2025-01-25, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Blindspår är en svensk kriminalserie i fyra delar, med premiär på Prime Video den 24 januari 2025. Serien är baserad på Anne Holts roman "1222 över havet". Seriens manus är skrivet av Sara Heldt och Erik Skjoldberg. Skjoldberg har svarat för regin. Den har beskrivits som en pusseldeckare i Agatha Christie-anda.Wikipedia

Började titta igår, nu sett två avsnitt och känner mig tveksam hittills. Gillar Anne Holts böcker men känner inte igen tonen. Tittar vidare!

Vad tycker ni som ser/sett serien?

Trodde att Vargasommar var det sämsta jag sett men Blindspår är en utmanare. Ny kalkon!
Citera
2025-01-25, 09:27
Medlem
pojkpingiss avatar
Vargasommar var en stor besvikelse, angränsande till kalkon, en ofrivillig komedi vars syfte var att vara en thriller, inte en endaste replik trillade rätt ur någons mun, osv. Trist. Hade förhoppningar med tanke på att Eva Mellander oftast är bra, detsamma gäller författaren Hans Rosenfeldt. Även regissören Jesper Ganslandt har ju levererat tidigare. Henrik Dorsin bevisar än en gång att han är en urusel skådespelare. Begriper inte hur man ens kunde ge honom en roll, redan där ringer varningsklockorna.

Har ej sett Blindspår än, har inga högre förhoppningar, men jag gillar som regel Ida Engwold. Men gissar på att den är bättre än Vargasommar, sämre kan det knappast bli.
Citera
2025-01-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vargasommar var en stor besvikelse, angränsande till kalkon, en ofrivillig komedi vars syfte var att vara en thriller, inte en endaste replik trillade rätt ur någons mun, osv. Trist. Hade förhoppningar med tanke på att Eva Mellander oftast är bra, detsamma gäller författaren Hans Rosenfeldt. Även regissören Jesper Ganslandt har ju levererat tidigare. Henrik Dorsin bevisar än en gång att han är en urusel skådespelare. Begriper inte hur man ens kunde ge honom en roll, redan där ringer varningsklockorna.

Har ej sett Blindspår än, har inga högre förhoppningar, men jag gillar som regel Ida Engwold. Men gissar på att den är bättre än Vargasommar, sämre kan det knappast bli.
Intressant att du tar upp Vargasommar. Båda serierna verkar frångå det förväntade formatet och kvalitetsnivån men väcker ändå intresse och engagemang. Jag kände mig tveksam till båda men ville ändå se hela serierna. Ingen av dem hör till mina favoriter (blir nog ca 4-5 av 10 på båda)men jag ångrar ändå inte att jag sett dem.
Citera
2025-01-25, 23:20
Medlem
En riktig kalkon, dessa kända svenska svenska skådespelare är så kass och hela storyn är pinsam. Nazister, Aganta chtisti och tuffa ungdomar. Lol , se inte skiten
Citera
2025-01-25, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
En riktig kalkon, dessa kända svenska svenska skådespelare är så kass och hela storyn är pinsam. Nazister, Aganta chtisti och tuffa ungdomar. Lol , se inte skiten

Blindspår var bättre än Vargsommar 7,5-8/10 på den förra och 6,5/10på den senare.
Citera
2025-01-25, 23:52
Medlem
systems avatar
Nå?

Bra eller anus?

Jag har svårt för svenska krimserier per default, men kan göra undantag.
Citera
Igår, 00:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Inget fel på vare sig svenskt drama och svensk crime från de senaste 35-40 åren egentligen, Sverige håller mycket hög klass när det klaffar, vilket det gör ibland, fortfarande, dock blir det sämre för var år, guldkornen blir färre och färre, mellanmjölken, dyngan från streamingtjänsterna tar över, dock lockar dessa skådisarna med riktigt bra löner.

Blindspår var ett försök till trivseldeckare av Agatha Christie, mediokert och tramsigt, inte trovärdigt på en fläck. Urspårat. Den ofrivilliga komiken står som spön i backen, liknar stundtals buskis. Ida Engwold var dock okej, det är hon alltid. Dock är det ingen roll hon kommer att bli ihågkommen för.

Se hellre Hjerson på TV4play för liknande som Blindspår, ljusår bättre, Johan Rheborg är lysande, även Alström, betydligt klurigare och seriösare, bitvis briljant. Annars finns det gott om bättre deckare på SVTs Öppet Arkiv, eller se om valfri gammal Beck från nittiotalet och Wallander, de framstår som Oscars-kandidater i jämförelse med både Blindspår och Vargasommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in