Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.tubbs
Försökte starta en grund men den vill inte ta sig, körde med vanligt vetemjöl och vatten.
Hade den i ugnen med en termostat på 24-27 grader, jag var inte så noga med matningen - kanske det som blev fel.
Dela gärna tips
Det ska vara rågmjöl - och vatten - Jag använde kungsörnens rågmjöl, och lyckades varje gång - den behöver inte stå i ugn, bara ha den övertäckt och stående i rumstemperatur.
Sedan ska den stå i kylskåpet och 'matas' när den är 'hungrig' - Ja det är en sådan märklig känsla att man har ett levande (djur) eller likande - Sen när den 'puttrar' och blir lite rosa brukade jag mata den.
Sedan när man bakar ska man använda vetemjöl och lite rågmjöl och surdeg. Salt och vatten. Degen ska långtidsjäsa i kylskåpet. Jag experimenterade med mängden surdeg i förhållande till övrig deg. Och jag varierade tiden i kylskåpet - man tar ut den och knådar den ibland och så tillbaka i kylskåpet. Även tiden och temperaturen i ugnen kan man variera litegrann. Recepten brukar rekommendera het ugn i början och sedan sänkt temperatur.
Det blir i alla fall godare bröd än du kan köpa. Och enkla ingredienser.
Det finns särskilda flätade jäsformar man kan använda - såg de hade sådana på Lidl nu. Man kan också baka i en ugnsform.
Good luck!