2025-02-03, 17:43
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Som finne har jag misstänkt något sådant, då jag har noterat att många av Valios produkter här i Sverige är laktosfria, så jag undrade om det finns fler laktosintoleranta i Finland.

Jepp, nästan 50% i Finland är dessutom känsliga om det blir för mycket laktos.
Valio har mycket bra laktosfria produkter dom exporterar till Sverige.
I Finland har alla mejeriföretag laktosfria produkter dvs. helt laktosfria.
Dom exporteras inte till Sverige för dom får då inte heta mjölk, grädde eller smör.
Så lite och ner till 0% laktos får inte säljas under dom namnen i Sverige.
Nå det finns även mycket andra matvaror som är utan mjölk & laktos i Finland.
Det underliga är att helt laktos & mjölkfria produkter är billigare än dom med.
Inte i Sverige utan här är det jäkligt dyrt och svårare hitta såna utan.
Citera
2025-02-03, 18:08
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det kan jag inte svara på eftersom jag aldrig ätit komjölk (fett manligt jag vet!) men det går bra att ersätta mjölk, grädde, smör med veganska alternativ som finns i alla affärer.

Vad jag hört är det veganosten som är riktigt svårt att få lik komjölksost men en del pizzerior har veganost och det funkar oftast bra. Det är lite beroende på märke om den blir rinnig och liknande men det verkar som att utvecklingen gått framåt senaste tiden.

Soygurt är riktigt bra alternativ till yogurt.
Det finns sojamajonnäs också, det finns alternativ till det mesta.
Jag uppmuntrar dig att testa, man behöver inte va vegan för det!

Du använder väl svenskproducerade produkter av svenskodlade råvaror?
Då är det värt att pröva alternativen inte annars.
Sånt importerat är lika illa att käka som danskt fläsk eller brasiliansk stek.
Citera
2025-02-03, 18:19
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du använder väl svenskproducerade produkter av svenskodlade råvaror?
Då är det värt att pröva alternativen inte annars.
Sånt importerat är lika illa att käka som danskt fläsk eller brasiliansk stek.
Jag vet inte var sojan produceras men det är garanterat inte klimat för att odla sojabönor i Sverige.
Hur vet du att köttet du äter är gött med svenska råvaror?
Citera
2025-02-04, 07:36
Medlem
Ingen bryr sig om vad du dricker. Men varför inte dricka riktig mjölk istället som är fullt av nyttigheter och dessutom smakar bättre?
Citera
2025-02-04, 09:57
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Svar: Ja, det är fjolliga män och smått förvirrade tjejer som dricker soyamjölk istället för the real deal.
Citera
2025-02-11, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Ligger här och dricker sockerfri sojamjölk från Aldi. Det är inget jag vanligtvis köper, men jag ville ha något att doppa havreflan i och vanlig mjölk undviker jag.

Hur ser det ut i Sverige idag? Är det mesigt att dricka sojamjölk?

Är sojamjölk något man hittar i vanliga familjers kylskåp eller är det något som bara fjollor håller på med (som det brukade vara innan)?
Fjolligt och fjolligt. Innehåller fytoöstrogener
Citera
2025-02-24, 17:56
Medlem
UnnaDigs avatar
Jag tycker inte sojamjölk är fjolligt. Det är dessutom jävligt praktiskt, framförallt om man bor själv och inte hinner hinka i sig en vanlig mjölk innan utgångsdatumet (ca 3 dagar efter att man köpt den). Det blir dessutom lite vaniljsmak om du har mjölken i kaffet om man tycker sånt är gött. Numera har jag bara vanlig mjölk hemma dock sen frugan flyttade in eftersom vi två hinner dricka upp en vanlig mjölk.
Citera
2025-02-24, 19:06
Medlem
SoffanSviders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnaDig
Jag tycker inte sojamjölk är fjolligt. Det är dessutom jävligt praktiskt, framförallt om man bor själv och inte hinner hinka i sig en vanlig mjölk innan utgångsdatumet (ca 3 dagar efter att man köpt den). Det blir dessutom lite vaniljsmak om du har mjölken i kaffet om man tycker sånt är gött. Numera har jag bara vanlig mjölk hemma dock sen frugan flyttade in eftersom vi två hinner dricka upp en vanlig mjölk.

Kan du inte bara dricka hennes tuttmjölk istället?

ONT
Ja det är fjolligt. Jag känner ingen karl eller strongman som dricker annat än vanlig mjlölk.
Citera
2025-02-24, 19:09
Medlem
UnnaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffanSvider
Kan du inte bara dricka hennes tuttmjölk istället?

ONT
Ja det är fjolligt. Jag känner ingen karl eller strongman som dricker annat än vanlig mjlölk.

Barnen har förstatjing på tuttmjölken de första 5 åren. Om det finns något kvar sen kanske jag börjar med det istället. Dock kommer vi väl fortsätta att köpa vanlig mjölk iom att hon inte dricker sin egna tänker jag - och att barnen vid det tillfället har fått byta till komjölk ist för kärringmjölk.
Citera
2025-02-24, 22:34
Medlem
Inte fjolligt, mer hipster eller grönavågen som är lite fjolligt i och för sig. Men en del gillar kanske sojamjölk och varför inte köpa det i så fall. Vi hade ett halvt paket hemma då en gäst föredrog det framför laktosmjölk. Jag provade det då andra mjölken tog slut, jag drack kanske 3 cl och slutade pga att det smakade skit. Som träskvatten, något helt annat än mjölksmak.
Citera
2025-02-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Mjölk oavsett om det är soja, havre eller från kor, katter eller hundar så är det för barn. (Är du inget barn, så ja då är du en fjolla)

Kan du nämna ett enda djur förutom människan som dricker ett annat djurs mjölk?

Att jämföra människan med djur idiotiskt.

TS, beror på anledning. Men generellt ja, varför inte dricka vanlig mjölk istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in