• 1
  • 2
2025-01-25, 17:44
Medlem
StoreSvartes avatar
Ligger här och dricker sockerfri sojamjölk från Aldi. Det är inget jag vanligtvis köper, men jag ville ha något att doppa havreflan i och vanlig mjölk undviker jag.

Hur ser det ut i Sverige idag? Är det mesigt att dricka sojamjölk?

Är sojamjölk något man hittar i vanliga familjers kylskåp eller är det något som bara fjollor håller på med (som det brukade vara innan)?
Citera
2025-01-25, 17:52
Medlem
Tuppruskarens avatar
Mjölk oavsett om det är soja, havre eller från kor, katter eller hundar så är det för barn. (Är du inget barn, så ja då är du en fjolla)

Kan du nämna ett enda djur förutom människan som dricker ett annat djurs mjölk?
Citera
2025-01-25, 17:56
Medlem
Nattvarelsers avatar
Men fjölligt?
Nej, alla har sin egen smak, och om jag inte gillar något betyder det inte att det är dåligt eller fjölligt

Jag tror att det är för veganer och personer med mejeriintolerans.
Jag tycker inte om smaken av mjölkersättning (sojamjölk etc.).
Jag vill definitivt inte avstå från mjölk.
Att avstå från kött och fisk - ja, men inte mjölk.
Citera
2025-01-25, 17:57
Medlem
Nattvarelsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Mjölk oavsett om det är soja, havre eller från kor, katter eller hundar så är det för barn. (Är du inget barn, så ja då är du en fjolla)

Kan du nämna ett enda djur förutom människan som dricker ett annat djurs mjölk?

Då är jag ett barn eller en idiot.
Kan leva med det, då är det så det är
Citera
2025-01-25, 17:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Ligger här och dricker sockerfri sojamjölk från Aldi. Det är inget jag vanligtvis köper, men jag ville ha något att doppa havreflan i och vanlig mjölk undviker jag.

Är sojamjölk något man hittar i vanliga familjers kylskåp eller är det något som bara fjollor håller på med (som det brukade vara innan)?
Soyboys dricker sojamjölk. Bara soyboys.
Sockerfri dessutom gör ju inte saken bättre.
Så vill du vara en vegansk soyboy är det drycken för dig.
Citera
2025-01-25, 18:17
Medlem
StorKokoss avatar
Man kanske är laktosintollerant och dricker det som komplement? Jag vet det bra att göra smoothis som lätt glider ner efter träningspasset.
Senast redigerad av StorKokos 2025-01-25 kl. 18:21.
Citera
2025-01-25, 18:18
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du blir vad du äter. Tänk på det. Vill du vara en sojamjölkspojke? Eller vill du vara uppbyggd av riktiga mejeriprodukter? Vad drack vikingarna?
Har svårt tro vikingar drack komjölk. Deras föda kom främst ifrån havet och sjöar dvs fisk. Jordbruksamhället med kossor kom nog långt senare.

edit: Efter en googling drack vikingar mjölk men det var nog inte på daglig basis, öl var nog mer vanligt.
Senast redigerad av StorKokos 2025-01-25 kl. 18:21.
Citera
2025-01-25, 18:21
Medlem
Citat:

Finns för och nackdelar som med mycket annat.
Männen i Taiwan, som är storkonsumenter av sojamjölk, har den lägsta kända testosteronhalten
men å andra sidan förekommer i princip ingen prostatacancer som ju är den vanligaste formen i Sverige.
Citera
2025-01-25, 18:23
Medlem
zombie-nations avatar
De som är fjompiga är de som triggas av vad andra dricker. Om man vill dricka en vegansk dryck eller bara inte gillar mjölk så får man dricka sojamjölk. Inget fel, är gott. Folk tycker t o m att det är barnsligt att dricka vanlig mjölk, men de äter gladeligen kvarg och yoghurt och har mjölk i kaffet. Mjölk är supergott, men visst kan man forma sitt liv efter hur andra ser på en.
Citera
2025-01-25, 18:46
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Detta är en mjölkdrickande nation sedan 5000 år tillbaka. Varför skulle någon överhuvudtaget pröva plantbaserad "mjölk"? Av vem har man förletts till detta?
Citera
2025-01-25, 18:52
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

Ja och om inte annat så blir du fjollig av soja då det innehåller fytoöstrogener.
Citera
2025-01-25, 18:53
Medlem
figegs avatar
Haha

Nej inte direkt, drick det du tycker om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in