2025-01-25, 19:48
Medlem
Spontanköpte min första gitarr för ett år sedan och oväntat nog så blev det ett stort intresse och det vardagsnöje som är som gjort för ensamstående 35-plussar. Nu när jag är mer intermediate än nybörjare så vill jag uppgradera Nybörjargitarren till intermediate (obviously). Ligger tyvärr i sakens natur att jag därmed inte har erfarenhet av detta, så eftersöker tips och lite såndär erfarenhet som vet vad som är värt och är en kontrast till ai och folk på YouTube som alla får sjuka resultat på ljud och spelkvalitet oavsett sanningshalt.

Utgångspunkt: Schecter Diamond series 006, vinröd, är gitarrmodellen som jag köpte begagnad i den lokala musikaffären för 2500 har jag för mig. Helt okej gitarr, har få atr jämföra med, men den börjar bli sliten efter väldigt många timmar senaste året
Jag siktar på uppgradering istället för nyköp eftersom jag har fått uppfattningen att 2500 på uppgradering så kan det vara minst lika bra som en ny gitarr för 5000.

Hur ska jag gå tillväga?

Sammanfattning av vad ai svarade på fråga om mått och så.

Grejor jag redan vet att jag ska ha är sadel (nut) och stall + sadlar (alltså string saver).

Elektronik, låsbara stämskruvar och lite andra fjädrar och skruvar. Humbucker är förstås main course.
Är öppen för andra tips och budget kommer ligga kring 2-3000 totalt.

Tipsa gärna om bra produkter och hur man smidigast går till väga!
Tack på förhand.

Ai summerade vad som passar (mått osv) på min modell:

Här är de viktiga måtten och specifikationerna du behöver när du beställer uppgraderingsdelar till din Schecter Diamond Series 006:

1. Humbucker (Mikrofoner)
• Routing-storlek: Standard humbucker-format (F-spaced kan vara bättre om du har en tremolo, men din gitarr har troligen standardmått).
• Mikrofonavstånd: Standard 49,2 mm för stallmicken, men om du använder en Floyd Rose-bro kan 50 mm+ vara bättre.
• Montering: Kontrollera om mikrofonerna är direct-mounted (skruvade direkt i kroppen) eller monterade i ringar.
• Alternativ: Seymour Duncan JB/59, DiMarzio Super Distortion, EMG 81/85 om du vill ha aktiva pickups.

2. Nut (Sadel)
• Bredd: Cirka 42 mm (vanligt för Schecter 6-strängade gitarrer).
• String Spacing: ~35 mm.
• Material: GraphTech TUSQ XL eller ben om du vill ha bättre sustain.
• Höjd: Beroende på spelstil kan du behöva fila ner en ny sadel något.
• Alternativ: GraphTech TUSQ XL (PT-5042) eller en ersättningssadel från Schecter.

3. Elektronik
• Potentiometrar (Pots):
• 500k ohm (för humbuckers, ger ett klarare ljud).
• CTS eller Bourns är bra kvalitetsval.
• Kondensatorer (Caps):
• 0.022µF är standard för humbuckers.
• Switch: 3-vägs eller 5-vägs beroende på hur du vill kunna växla mellan mickarna.
• Utgångsjack: Switchcraft 1/4” för bättre hållbarhet.

4. Stall & sadlar (String-Saver)
• Stall (Bridge): Din gitarr har troligen en Tune-O-Matic-stall med strängar genom kroppen.
• Mått:
• Studs-avstånd: ~74 mm mellan skruvarna.
• String spacing: 10,5–11 mm per sträng.
• Ersättning: Gotoh GE103B-T eller TonePros TP6 om du vill ha en bättre version.
• Sadlar:
• Om du vill minska strängbrott, kolla GraphTech String Saver saddles för Tune-O-Matic.

5. Locking Tuners (Låsbara stämskruvar)
• Axeldiameter: ~10 mm hålstorlek.
• Stämmekanism: 6-in-line (Schecter-modeller har ofta en Fender-liknande inline-layout).
• Alternativ:
• Sperzel Trim-Lok
• Grover 502C Locking Tuners
• Hipshot Grip-Lock 6-in-line (bra om du vill ha smidig montering)

6. Annat du kan behöva
• Stränghållare (String Ferrules) – om du byter stall och behöver uppgradera strängförankringen i kroppen.
• Kabeldragning (Shielding) – kan förbättra brusreducering, särskilt om du installerar nya pickups.
• Fjädrar/skruvar – för humbuckers om du monterar dem direkt i kroppen.
• Truss Rod Cover (Halsplatta) – om du vill byta ut originalet.
Citera
2025-01-25, 21:28
Medlem
Vad och varför vill du uppgradera? Är det ljud, spelkänsla osv du inte är nöjd med
Citera
2025-01-25, 21:45
Medlem
supremanics avatar
Vad är det som är slitet på den efter ett års spelande? Min egen gura såg i princip ut som den gjorde när jag packade upp den efter typ samma tids spelande
Jag hade nog satsat mest på att ställa in den noggrant och få spelbarheten så perfekt som möjligt. Kanske nya strängar av god kvalitet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in