2025-01-25, 19:48
Medlem
Spontanköpte min första gitarr för ett år sedan och oväntat nog så blev det ett stort intresse och det vardagsnöje som är som gjort för ensamstående 35-plussar. Nu när jag är mer intermediate än nybörjare så vill jag uppgradera Nybörjargitarren till intermediate (obviously). Ligger tyvärr i sakens natur att jag därmed inte har erfarenhet av detta, så eftersöker tips och lite såndär erfarenhet som vet vad som är värt och är en kontrast till ai och folk på YouTube som alla får sjuka resultat på ljud och spelkvalitet oavsett sanningshalt.

Utgångspunkt: Schecter Diamond series 006, vinröd, är gitarrmodellen som jag köpte begagnad i den lokala musikaffären för 2500 har jag för mig. Helt okej gitarr, har få atr jämföra med, men den börjar bli sliten efter väldigt många timmar senaste året
Jag siktar på uppgradering istället för nyköp eftersom jag har fått uppfattningen att 2500 på uppgradering så kan det vara minst lika bra som en ny gitarr för 5000.

Hur ska jag gå tillväga?

Sammanfattning av vad ai svarade på fråga om mått och så.

Grejor jag redan vet att jag ska ha är sadel (nut) och stall + sadlar (alltså string saver).

Elektronik, låsbara stämskruvar och lite andra fjädrar och skruvar. Humbucker är förstås main course.
Är öppen för andra tips och budget kommer ligga kring 2-3000 totalt.

Tipsa gärna om bra produkter och hur man smidigast går till väga!
Tack på förhand.

Ai summerade vad som passar (mått osv) på min modell:

Här är de viktiga måtten och specifikationerna du behöver när du beställer uppgraderingsdelar till din Schecter Diamond Series 006:

1. Humbucker (Mikrofoner)
• Routing-storlek: Standard humbucker-format (F-spaced kan vara bättre om du har en tremolo, men din gitarr har troligen standardmått).
• Mikrofonavstånd: Standard 49,2 mm för stallmicken, men om du använder en Floyd Rose-bro kan 50 mm+ vara bättre.
• Montering: Kontrollera om mikrofonerna är direct-mounted (skruvade direkt i kroppen) eller monterade i ringar.