Igår, 13:40
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Vad hjälper det om Trump lägger generella tullar om tio procent mot EU? Ska vi kontra med motsvarande då? Eller att gå i USA:s ledband mot frihandelsvänliga krafter som Kina? Tror du verkligen att det är ett vinnande recept för Europa och Sverige?
Vi har HÖGRE tullar än USA idag , du låter som att det är USA som startat detta tullkrig.
Citera
Igår, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Det vill jag inte göra.

Du är för biaserad för att vara intressant att diskutera med.
Nej som vanligt då från dig, du sitter och postar meninglösa tomma ord på ett forum men du kan aldrig ha egna åsikter där du vill dela med dig. Antagligen för att du vet innerst inne att du saknar eget tänk utan framför bara vad andra sagt. Nåja då placeras du i obetydligt fack som en struntpratare. Må väl
Citera
Igår, 13:50
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topnotchG
Nej som vanligt då från dig, du sitter och postar meninglösa tomma ord på ett forum men du kan aldrig ha egna åsikter där du vill dela med dig. Antagligen för att du vet innerst inne att du saknar eget tänk utan framför bara vad andra sagt. Nåja då placeras du i obetydligt fack som en struntpratare. Må väl
Ja. Vilket skulle bevisas.

Du har inget annat än meningslös ad hominem att komma med.

Klart som fan att ingen vill diskutera med dig.
Citera
Igår, 13:55
Medlem
Usa har talat...
Finns inget att göra

Gubben är psykopat
Citera
Igår, 14:10
Medlem
Syna är väl ganska milt sagt. Han har synats ganska noga under åratal, men ändå så har han lyckats vinna ett val till. Uppenbarligen villa många amerikaner ha en sådan president, men för en stor del av världen och framför allt Europa så är det närmast en katastrof.
Man kan ju säga att Europa har levt under USAs beskydd länge nog och det är dags att stå på egna ben. Men på det sätt som Trump beter sig så är det närmast en krigsförklaring. En lång period av fredlig samexistens och samarbete förbyts nu i stenhård konkurrens och fientliga handlingar.
För Trump är det enbart USA som gäller och han tänker inte ta några som helst hänsyn. I stället för NATO så vill han att USA skall ta över Europeisk mark som Grönland.
Absolut bör vi fundera på olika åtgärder för att förhindra Amerikanskt inflytande, men det är väldigt svårt då de dominerar många viktiga områden. Vi får försöka att bygga upp egen industri och militär på de områden där USA mer eller mindre har monopol. Som vanlig medborgare kan man försöka att undvika amerikanska varor om det finns alternativ.
Citera
Igår, 14:16
Medlem
Trump har blivit synad mer de senaste åtta åren än någon annan president i historien.
Så nej, han behöver inte synas. Det är väldigt tydligt vem han är för alla som bestämt sig.
Citera
Igår, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
USA har numera en clown i förarsätet, vi får leva med det.
Förslagsvis ska vi chilla lite och inte överreagera på alla hans knäppa uttalanden,

En sak är han nog bra på , de övergripande ekonomiska frågorna vs Kina och där ska vi samarbeta.

Det är väl det presidentvalet handlar om nuförtiden. Roligaste clownen vinner.
Men tror det han gör inrikes just är bra för både USA och världen. Effekten av ringar på vattnet är inte att förringa.

Hans ekonomiska utrikespolitik är hans svaga punkt.
Citera
Igår, 14:33
Medlem
Vad betyder ”dags”? Har Trump inte redan synats ända sen han dök upp på kartan?
Citera
Igår, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Vad betyder ”dags”? Har Trump inte redan synats ända sen han dök upp på kartan?

Det jag menar att sätta hårt mot hårt, agera. Jag inser att EU är rejält på efterkälken men vi kan ju inte lägga oss ned och dö. Vill han inte ha NATO så bort med jänkarna. Rysslan är för närvarande inte ett hot, vi hinner bygga upp försvar.

Europa har traditionen och historian att vara världsdominerande. Vi måste bara fatta att det är en ny tidsålder och det är konkurrens mellan , USA, Kina, EU och vilka mer som vill ge sig in. Vänsterliberalism och globalisering är förbi, det betyder inte att man behöver gå full fascist/kommu som Kina,Ryssland och US är på god väg. Enda sättet att bevara en allians med US är att få bort Trump, då tror jag sättet är att inte svänga efter hans pipa, han skiter fulltädigt i sina s.k allierade. Han gör en klassisk Putin/Hitler, nedmonterar instutitionerna som säkerställer demokratin. Allierat sig med big tech så dom blir oligarker, ingen verkar rå på han. HAn behöver sättas på plats inna ndet spårar.
Citera
Igår, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Det jag menar att sätta hårt mot hårt, agera. Jag inser att EU är rejält på efterkälken men vi kan ju inte lägga oss ned och dö. Vill han inte ha NATO så bort med jänkarna. Rysslan är för närvarande inte ett hot, vi hinner bygga upp försvar.

Europa har traditionen och historian att vara världsdominerande. Vi måste bara fatta att det är en ny tidsålder och det är konkurrens mellan , USA, Kina, EU och vilka mer som vill ge sig in. Vänsterliberalism och globalisering är förbi, det betyder inte att man behöver gå full fascist/kommu som Kina,Ryssland och US är på god väg. Enda sättet att bevara en allians med US är att få bort Trump, då tror jag sättet är att inte svänga efter hans pipa, han skiter fulltädigt i sina s.k allierade. Han gör en klassisk Putin/Hitler, nedmonterar instutitionerna som säkerställer demokratin. Allierat sig med big tech så dom blir oligarker, ingen verkar rå på han. HAn behöver sättas på plats inna ndet spårar.
Vilka ”vi” pratar du om? Europa är en tvångsallians, här existerar ingen riktig solidaritet för att ”sätta Trump på plats”. Europa orsakade båda världskrigen utan Trumps hjälp. Jag bryr mig lika lite om den tyska- eller engelska globalistelitens välmående som de bryr sig om min.

Trump får göra som han vill med Europa, jag bryr mig inte.
Senast redigerad av Fetgirig Igår kl. 15:59.
Citera
Igår, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Det är många nya trådar varje dag nu om den hemske Trump . Jag har svarat med fet text nedan.

Droppen går tänker jag om han driver vidare:
-inget stöd till Ukraina - Detta är ju för att börja tvinga fram ett fredsavtal.
-ta över Grönland - Kommer nog inte ske med militärt ingripande
-5% är det som gäller för NATO - är det fel att komma överens om 5% ? det gynnar väl hela militäralliansen ?
-sen Handelstullar - är det något fel med handelstullar ? Har du sett handelsbalanserna i världen med länder som Kina, Mexiko mfl. ? Är du lika kritisk till EU:s handelstullar mot kinesisk elbilsindustri ?

1. NATO - "vi börjar planera för att gå ur NATO, vi ska ta hand om vår egen säkerhet". Trump bara snackar om kostnaden och hur US står för fiolerna. Ja så kanske det är men de får ju en jädrans massa makt genom NATO. Varför ska US diktera 5%, kan väl lika gärna vara 2%, varför ska vi betala för US globala ambitioner. Om vi bollar tillbaka ett "tack och hej" vänligen lämna alla baser och rättigheter (Grönlnd, Tyskland m.fl) t.e.x får vi se vad tjänstemännen i US tycker om det.
Du vill alltså att Europa står ensamt utan USA som stått för en stor del av försvaret inom NATO ? Hur tror du Ryssland kommer agera mot ett ensamt Europa ? Vet du hur eftersatt europeiska länders försvar är som Tyskland, Storbritannien mfl. ? Tyskland la bara 1% av sin BNP på försvaret för några år sedan. Svenska försvaret fick panikköpa nya gevär nyligen.

2. Energi, starta upp kärnkraft o.m.g. Även om det ekonomiskt inte går ihop som energiaffär (vi kommer behöva subventionera energikostnader) så totalekonomiskt behövs det för digitlisering och industrin
Vad har ny kärnkraft med Trump att göra ?

3. Digitalisering, EU sätter upp egen kapacit och bra förutsättninger för digitalisering och AI. Vi behöver även ett rymdprogram fokuserat på att skicka kommunikationssattelitter och miltär utrustning. Kolonisera Mars kan Musk göra.
Europa är långt efter inom rymdsektorn och AI. USA och Kina ligger långt före. Har ens Europa skjutit upp någon raket senate åren ? Att vi ligger efter har till och med erkänts av flera europeiska politiker, företagsledare. EU är för reglerat, höga skatter, höga energipriser etc.

4. Säkerställa goda relationer och handelsavtal med Sydamerika, Canada, squeeza honom. Sen kan vi börja flörta med Kina oxå, säkra upp Panama med någon deal med Kina, då går nog proppskåpet.
Du vet att Brasilien är med i BRICS ? Du samarbetar alltså hellre med Kina än USA ?

JAg tror att skulle man börja syna hans uttalande så att han behöver agera så kommer han göra precis det, han kommer säga, OK då lägger vi ned NATO. Grejjen är att han har nog inte täckning för det internt, tillsut kommer de göra sig av med honom på ett eller annat sätt.
Bättre konfrontera europeiska länder varför de inte lägger sina 2% på försvaret enligt överenskommelse inom NATO. Och varför Tyskland bygger gasledningar till Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi

Jag har redan svarat på dina frågor. Se ovan citat.
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Bob-Dylans avatar
”Dags att syna Trump”

Ingen politiker har någonsin blivit så smutskastad och falskt anklagad för fan och hans moster som Trump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in