Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Du förstår väl att ett foster som utvecklats i låt säga 18 veckor, då fri aborträtt gäller i Sverige, har sin egen kropp? Exakt samma kropp och celler som kan leva i 100 år med lite tur. Snart kan bebisen andas själv, öppna ögonen, sparka vilt med mera. Denna lilla person råkar vara fast i kvinnans kropp eftersom naturen bestämt det, men det gör inte dess liv mindre värt. Att avsluta någon annans liv kanske inte bör vara en rättighet utan något som bör utredas först. Denna fråga handlar således inte om kvinnans kropp utan snarare respekt för livet. Om en kvinna vill ta sitt eget liv, varsågod, det bryr jag mig inte om — knarka, skär dig, gör vad du vill med DIN kropp. Men om du har skapat ett liv bär du ett ansvar.
Du vet väl att majoriteten av aborter sker innan vecka 7? Har du sett ett 7 veckor gammalt foster? De första 2 veckorna av en graviditet är från sista mensens första dag, alltså är fostret bara 5 veckor gammalt. Varför tvinga igenom något som inte behövs när vi har medicinska möjligheter till det?
V 18 är det dessutom otroligt osannolikt att ett barn överlever.
Som jag skrev tidigare så har jag en väninna som var tvungen att göra abort i v 19 eftersom hennes dotter hade ett grovt hjärtfel som skulle inneburit att hon skulle överlevt minuter efter förlossningen. Menar du att hon skulle gått 20 veckor till med vetskapen att hennes dotter kommer dö i hennes armar minuter efter att hon fött henne?
För övrigt: har du själv upplevt en graviditet eller förlossning samt eftervård? Tror du att det är en jävla promenad i parken eller?