2025-01-29, 19:45
Medlem
Finns för många dumjävlar som skaffar barn som absolut inte ska vara föräldrar och för många snorungar också. Mycket dåligt beslut.
Barn kommer få ta smällen när dem föds oönskade och oälskade.
Citera
2025-01-29, 19:46
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangkaka
Finns för många dumjävlar som skaffar barn som absolut inte ska vara föräldrar och för många snorungar också. Mycket dåligt beslut.

Håller med, de som röstar vänster borde tvingast steriliseras så de inte kan yngla av sig. Vips så är hela abortdebatten borta.
Citera
2025-01-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakelitTelefonen
Håller med, de som röstar vänster borde tvingast steriliseras så de inte kan yngla av sig. Vips så är hela abortdebatten borta.

Många fler än vänstern som bör avstå ungar.
Citera
2025-01-29, 19:48
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangkaka

Diktator Trump är en av dom som vet hur det känns
Citera
2025-01-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Lite skillnad på vad någon säger till dig vad du får stoppar i dig, mot skära bort från din kropp eller inte. Du bestämmer vad på din kropp du vill behålla.

Men du verkar gilla att jan bannan bestämmer över din kropp.

Du förstår väl att ett foster som utvecklats i låt säga 18 veckor, då fri aborträtt gäller i Sverige, har sin egen kropp? Exakt samma kropp och celler som kan leva i 100 år med lite tur. Snart kan bebisen andas själv, öppna ögonen, sparka vilt med mera. Denna lilla person råkar vara fast i kvinnans kropp eftersom naturen bestämt det, men det gör inte dess liv mindre värt. Att avsluta någon annans liv kanske inte bör vara en rättighet utan något som bör utredas först. Denna fråga handlar således inte om kvinnans kropp utan snarare respekt för livet. Om en kvinna vill ta sitt eget liv, varsågod, det bryr jag mig inte om — knarka, skär dig, gör vad du vill med DIN kropp. Men om du har skapat ett liv bär du ett ansvar.
Citera
2025-01-29, 19:52
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Du själv har åsikter om aborter och du själv säger att en abort är något dåligt egentligen.

Det är väl fullt jävla naturligt att ha åsikter om saker och ting samt hur man själv skulle agerat i liknande situationer? Däremot vill jag inte inskränka på rättigheterna till det, eftersom jag till skillnad från dig kan tänka steget längre och förstå att folk har sina jävla bra anledningar. Speciellt i ett pissland som USA.
Citera
2025-01-29, 19:56
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Du förstår väl att ett foster som utvecklats i låt säga 18 veckor, då fri aborträtt gäller i Sverige, har sin egen kropp? Exakt samma kropp och celler som kan leva i 100 år med lite tur. Snart kan bebisen andas själv, öppna ögonen, sparka vilt med mera. Denna lilla person råkar vara fast i kvinnans kropp eftersom naturen bestämt det, men det gör inte dess liv mindre värt. Att avsluta någon annans liv kanske inte bör vara en rättighet utan något som bör utredas först. Denna fråga handlar således inte om kvinnans kropp utan snarare respekt för livet. Om en kvinna vill ta sitt eget liv, varsågod, det bryr jag mig inte om — knarka, skär dig, gör vad du vill med DIN kropp. Men om du har skapat ett liv bär du ett ansvar.

Du vet väl att majoriteten av aborter sker innan vecka 7? Har du sett ett 7 veckor gammalt foster? De första 2 veckorna av en graviditet är från sista mensens första dag, alltså är fostret bara 5 veckor gammalt. Varför tvinga igenom något som inte behövs när vi har medicinska möjligheter till det?

V 18 är det dessutom otroligt osannolikt att ett barn överlever.

Som jag skrev tidigare så har jag en väninna som var tvungen att göra abort i v 19 eftersom hennes dotter hade ett grovt hjärtfel som skulle inneburit att hon skulle överlevt minuter efter förlossningen. Menar du att hon skulle gått 20 veckor till med vetskapen att hennes dotter kommer dö i hennes armar minuter efter att hon fött henne?

För övrigt: har du själv upplevt en graviditet eller förlossning samt eftervård? Tror du att det är en jävla promenad i parken eller?
Citera
2025-01-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Det där är bara en sådan där ”sanning” där Republikaner är onda vad dom än föreslår.

Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Du formar frågeställningen utifrån din egen världsbild, och vill ha ett svar utifrån det perspektivet.

Vad du missar är helt enkelt att den andra sidan, inte resonerar så.
Du är exempelvis inte ond per automatik, bara för du värnar privat vapenägande.

Det jag menar är att dom som är strikta abortmotståndare, samtidigt som dom struntar i fattiga, utsatta människor, hyllar dödsstraff, och inte ser några problem med att kreti och pleti beväpnar sig upp till tänderna, ska hålla käften om "värna livet"! Dom struntar i hur svaga, utsatta människor klarar sig... efter att dom fötts vill säga!!
Citera
2025-01-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Artikeln jag nämnde används oftast i fall där det råder fara för kvinnans liv. Ex: https://docstore.ohchr.org/SelfServi...lzsquz5Q%3D%3D

Du menar min mamma och pappa hoppas jag. Eller menar du att mannen är den som ska besluta om abort i förhållandet? Jag är inte rätt person att ställa en sådan fråga till om du vill prove a point då mina föräldrar definitivt inte vara lämpliga att ansvara för några barn. Men ja, absolut.

Ja, och artikel 6 används också för att argumentera för att man inte ska avsluta ofött mänskligt liv.

När vi talar om abort som en mänsklig rättighet? Menar du så i så fall fri abort fram tills födelsn?

Om det är en mänskligt rättighet att styra över sin fortplantning så borde väl pappan också ha samma rätt att styra över om sin fortplantning?

De som talar om abort som en mänsklighet är de som brukar vara allra mest fokuserade på kvinnors rättigheter och minst fokuserade på mäns rättigheter.
Citera
2025-01-29, 20:07
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Det är väl fullt jävla naturligt att ha åsikter om saker och ting samt hur man själv skulle agerat i liknande situationer? Däremot vill jag inte inskränka på rättigheterna till det, eftersom jag till skillnad från dig kan tänka steget längre och förstå att folk har sina jävla bra anledningar. Speciellt i ett pissland som USA.
Ja, det drabbar mest svarta.

Trots att svarta bara är 14 procent av befolkningen står de för nästan hälften av aborterna. Hade alla dessa barn som aborterats sedan Roe v Wade fått leva, hade den svarta befolkningen i USA varit dubbelt så stor.

Omkring hälften av afroamerikanska flickor blir gravida under tonåren. De går i skolan, och saknar både jobb och partner som kan dela bördan. Självklart blir det väldigt svårt att bara rycka ifrån dessa möjligheten till abort (och det tror jag absolut inte heller att nuvarande federala regering vill göra).
Citera
2025-01-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Det jag menar är att dom som är strikta abortmotståndare, samtidigt som dom struntar i fattiga, utsatta människor, hyllar dödsstraff, och inte ser några problem med att kreti och pleti beväpnar sig upp till tänderna, ska hålla käften om "värna livet"! Dom struntar i hur svaga, utsatta människor klarar sig... efter att dom fötts vill säga!!

Ja jag tycker inte det är så enkelt.
Citera
2025-01-29, 20:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta är en sådan där syntax-error-tråd för trumpisterna.

Vi har absolut ingen tradition av kristen höger i Sverige som man har i USA. Vi är ett vetenskapligt modernt land som självklart har abort.

Men bara för att Trump nu gör så här så blir en massa svenskar här I tråden kristen höger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in