• 1
  • 2
2025-01-28, 14:36
Medlem
Över hela världen, genom alla tider, har soldater i vardera land blivit pressade till det yttersta, nedbrutna, strikta, stränga, blivit slagna, etc. Ni fattar vad jag syftar på. En viss attityd, behandling, upplevelse etc.

Befäl som skriker och hånar rekryter på deras första dag och mobbar de. Detta är det minsta typ.

Idag är det saft och bullar. Man ska vara snäll, schysst etc.

Men vilken attityd är bäst?
Citera
2025-01-28, 14:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
Över hela världen, genom alla tider, har soldater i vardera land blivit pressade till det yttersta, nedbrutna, strikta, stränga, blivit slagna, etc. Ni fattar vad jag syftar på. En viss attityd, behandling, upplevelse etc.

Befäl som skriker och hånar rekryter på deras första dag och mobbar de. Detta är det minsta typ.

Ingen.
Man försöker att undvika båda så idag är det inte saft och bullar.
Man är hård med disciplin, men visar samtidigt respekt för individen.
Under kriget i Vietnamn förstod USA att den tuffa stilen med kränkningar fungerar dåligt på västerländska soldater.
--------
Din kunskap om hur det fungerar är usel.
Citera
2025-01-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ingen.
Under kriget i Vietnamn förstod USA att den tuffa stilen med kränkningar fungerar dåligt på västerländska soldater.
--------
Snarare du som e gravt efterbliven.

Men daltar och ger saft och bulle behandling till alla. ”Respekt för individen”? Bara den här linjen säger att du inte har någon koll på vad en soldat är.
Vad var det som amerikanarna insåg under kriget i Vietnam då? Utveckla?
Citera
2025-01-28, 14:55
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ingen.
--------
Det handlar väl mer om att ungdomar i dag är curlade både från hemmet och skolan.
De skriker om att de blir kränkta
De har över lag en skit fysik
De klarar inte att att bli tillrättavisade
De kan inte ta kritik i någon form
De är generellt lata/bekväm
Själv gjorde jag min sista tjänst i Stupni Do 1993 tillsammans med riktiga människoroch i alla lägen pålitliga personer skulle inte vilja vara beroende av dessa små barn som inte vet vad ansvar är
Citera
2025-01-28, 14:56
Medlem
Citat:

i krig skjuts denna typ av befäl. min morfar var i finska vinterkriget, han berättade att han såg några soldater dränka ett befäl i en sjö en vinternatt. Eftersom alla hatade befälet så gjorde ingen något. Min morfar var också ett hatat befäl enligt mina kusiner, och den enda anledningen att han inte slutade på samma sätt i en sjö var hans släktskap. Läs på om friendly fire och inse hur ofta den är avsiktlig, det finns filmer från Ukraina när ryska trupper kör över en överste med stridsvagn och jag kan lova dig att liknande händer på ukrainska sidan
Citera
2025-01-28, 14:56
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Ja, Sverige behöver mer manlighet i detta bög landet. Man ska tvinga alla att tjänstgöra i minst ett år. Ut och sov i ett dike och ät torrt bröd era jävla bögar. Ni förtjänar inget bättre.
Citera
2025-01-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det handlar väl mer om att ungdomar i dag är curlade både från hemmet och skolan.
De skriker om att de blir kränkta
De har över lag en skit fysik
De klarar inte att att bli tillrättavisade
De kan inte ta kritik i någon form
De är generellt lata/bekväm
Själv gjorde jag min sista tjänst i Stupni Do 1993 tillsammans med riktiga människoroch i alla lägen pålitliga personer skulle inte vilja vara beroende av dessa små barn som inte vet vad ansvar är

För några år sedan fanns det en artikel om att de kände sig "kränkta" av befälen, fick inte sova tillräckligt länge och för lite mat. Därför gjorde de en anmälan. Det hela slutade med att de skickades hem.
Senast redigerad av Newton555 2025-01-28 kl. 15:06.
Citera
2025-01-28, 15:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Samma attityd som bygger lojala, arbetsamma, kreativa och ansvarstagande individer. Den här myten om man måste bryta ner individen för att bygga upp till något bättre fungerar MÖJLIGEN på trotsiga ungdomsbrottslingar eller annat pack. Här får man börja från början.

I en modern militärorganisation börjar med att värdera individen noggrant, och när man sedan utbildar dem vill man absolut inte förstöra det som redan rimligtvis fungerar. Däremot ställer man krav och har konsekvenser om kraven inte uppfylls. Krav kan sedan ökas mycket långt, särskilt om man ökar kraven stegvis.

Det de som tittar på (till exempel) "Full metal Jacket" inte riktigt inser är att det handlar om att beskriva en gradvis process över lång tid inom ramen för en spelfilm på två timmar.

Men elakhet, pennalism och "basseplågande" har ingen plats i detta. En del konsekvenser av att inte uppfylla utbildningskraven kan vara besvärande eller obehagliga, men i allmänhet avskyr utbildare, "negativ förstärkning". Vettiga utbildare "bestraffar" via kompletterande utbildning, extra repetitioner, ta mer av potentiell fritid i anspråk för utbildnng och motsvarande "obehagligheter" inte elakheter eller mobbing.

I modern soldatutbildning ställer man relevanta krav, förmedlar dem och tränar till dess utbildningskraven uppfylls. Utbildare behöver givetvis ha stark vilja, auktoritet och autentisk kunskap men att presentera "onödig j-a skit" och kräva total underkastelse är inte framgångsfaktorer.
Citera
2025-01-28, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Ja, Sverige behöver mer manlighet i detta bög landet. Man ska tvinga alla att tjänstgöra i minst ett år. Ut och sov i ett dike och ät torrt bröd era jävla bögar. Ni förtjänar inget bättre.

Och du gjorde detta var?
Citera
2025-01-28, 17:07
Moderator
Hobbybondes avatar
Det beror väl lite på vad TS menar, givetvis ska soldater pushas för att tänja gränser, och lyda order. Men det finns ju olika sätt att ta sig dit.
Det "gamla" sättet med hån och övergrepp och straff är ganska kontraproduktivt, iaf i för en skarp situation. Det visar väl ryssarnas arme ganska tydligt.
I ett skarpt läge är det soldater/gruppchefer/plutlnchefer som kan/vågar ta egna/snabba initiativ som vinner kriget, och soldater som har en ledare de litar på. Ledare man litar på får man inte på det gamla sättet.
Citera
2025-01-28, 17:09
Medlem
Citat:

Du ska nog läsa på lite om psykologi och hur människor fungerar. Du kan nog tänka själv så jag föreslår att du funderar på följande.
Vilken typ av ledare kan du tänka dig att följa?

Övningarna är likvärdiga. Skidande i -20. Lite sömn. Lite mat. 4 dygn.

En jävla typ som behandlar dig som skit.

En ledare som hjälper dig att bygga upp ett självförtroende.

Jag tror nog du förstår själv.
Citera
2025-01-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
För några år sedan fanns det en artikel om att de kände sig "kränkta" av befälen, fick inte sova tillräckligt länge och för lite mat. Därför gjorde de en anmälan. Det hela slutade med att de skickades hem.
Minns att jag läste detta och tänkte att på min tid var man kronisk sömndepraverad, hungrig och frusen, män var av en annan sorts på den tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in