Citat:
Ursprungligen postat av
fragor
Ja så kan det noga vara.
Jag vet iallafall att efter man identifierat med BankID så kommer den digitala avin upp som en QR-kod i appen som man sen visar för paketutlämnaren och så scannar hen QR-koden med någon "telefon" men jag vet inte vilken information dom får upp när dom scannar den? Kanske får dom upp namnet på personen som identifierat sig med sitt BankID och om det inte stämmer överrens med namnet på paketet så kanske man blir nekad att hämta ut det?
Ja, det stämmer i princip. Vad Postnord ser när de skannar en QR-kod är själva försändelsen, där de ser ID:t, mottagarens namn, om legitimering krävs och lite sådant. Skannar du en QR-kod där mottagaren har legitimerat sig via BankID så kan du omedelbart gå vidare till utlämningen utan att programmet kommer att skrika om legitimation. Så där det fallerar är helt enkelt att jag tror att själva appen kommer att neka dig när du försöker legitimera dig för ett paket som tillhör någon annan. Har man möjlighet att legitimera sig i appen kan man dock göra det och skicka en bild på QR-koden till en kompis som då kan hämta det utan problem.