• 3
  • 4
2025-01-31, 10:51
Medlem
https://www.webhallen.com/se/product...7600-RX-7800XT

Den här ser bra ut också dock dubbla priset
Citera
2025-01-31, 11:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dz3mil
Nope, men de startar inga spel.. det är ju nån glitch nånstans

Men ska dit igen o reklamera den o köpa en snäppet dyrare dator och sen får vi se hur det går

Köp hellre från inet!
Citera
2025-01-31, 22:39
Medlem
Citat:
Jag frågade också om det kan va nåt fel med ramminnen då sa dom att den då inte ens hade startat.

Stämmer inte. Den kan mycket väl starta ändå, men krascha senare.

Hade själv problem med minnet när jag gick från 16GB till 32GB (2 stickor till 4 stickor). De kördes i 3600MHz, vilket var de skulle klara, men de båda paren lirade inte så bra ihop. Var tvungen att sänka hastigheten för att den inte skulle krascha och kör dem nu i 3000MHz för att slippa krascher. Och detta hände efter ett tag när jag körde videoredigering. Om jag bara slappade i windows/office fungerade de hur bra som helst men vid hård minnesbelastning blev det krasch.

Jag hade inte orkat fundera mer. De har sålt på dig en defekt produkt och det åligger dem att felsöka och åtgärda problemet. Att stresstesta i 30 sekunder duger inte, de får lägga tid och energi på det. Eller ge dig en ny dator.
Citera
2025-02-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Får du ens lämna tillbaka den? Webhallen har väl inte öppet köp?

Det kan bero på tex fel på minnet, eller korrupta filer på hårddisken. Eller dåliga drivrutiner grafikkort eftersom det sker vid spel. Kraschar den aldrig vid vanlig surf eller när du gör annat än spelar?

Så kör ett memtest program, ominstallera om drivrutiner för grafikkort, till att börja med.

Fast egentligen är det ju Webhallens ansvar att ordna en fungerande dator till dig.

Fungerar den inte, så har man självfallet rätt att få en som gör det, alternativt få den man fick lagad.
Citera
2025-02-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Köp hellre från inet!

Är de verkligen bättre??? I en sån här situation?

Men som köpare bör man kanske förklara exakt när felet sker, så de kan reproducera felet (tex starta ett särskilt spel) när den är på service och de själva kan konstatera att det är något fel.
Citera
2025-02-01, 20:55
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Hej

Köpte en ny dator från webhallen och sen start har den kraschat efter 1-2 minuter in på på spel(lol och cs)

Har kollat lite om allt sitter som det ska och allt verkar göra det..

Nån som vet om det finns en enkel troubleshoot här?

Ska man ens försöka skicka in den för lagning efter mindre än ett dygn eller ba lämna tillbaka den och köpa från annan butik

Det bästa rådet jag kan ge är att gå in i BIOS vid uppstart, och sätta allt på Default. "Load default settings" eller liknande. Sen starta om. Då är det ingen turbo mode eller minnesinställningar som stressar minnet osv.

Utgå från detta. Blir det bra med det här, kan du gå tillbaka till BIOS och börja ställa in grejer lite i taget, testa, se om det är stabil, fortsätta om du vill göra den lite "vassare" osv. osv.

OBS! Gör en BACKUP på nuvarande BIOS inställningar INNAN du gör en reset till default. Så kan du alltid gå tillbaka till befintliga inställningar vid behov.
Citera
2025-02-01, 20:58
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Jag frågade också om det kan va nåt fel med ramminnen då sa dom att den då inte ens hade startat.

De är ju inte lite okunniga.. suck
Citera
2025-02-02, 09:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Nope, men de startar inga spel.. det är ju nån glitch nånstans

Men ska dit igen o reklamera den o köpa en snäppet dyrare dator och sen får vi se hur det går

MSI afterburner används för stresstest. Används normalt när man överklockar datorn:
https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards

Klarar datorn den testen så klarar den allt.
Jag är skeptisk till att det är fel på datorn.
Citera
2025-02-02, 09:22
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Hej

Köpte en ny dator från webhallen och sen start har den kraschat efter 1-2 minuter in på på spel(lol och cs)

Har kollat lite om allt sitter som det ska och allt verkar göra det..

Nån som vet om det finns en enkel troubleshoot här?

Ska man ens försöka skicka in den för lagning efter mindre än ett dygn eller ba lämna tillbaka den och köpa från annan butik

Är det bara vid spelstart det händer? Fungerar Windows normalt och surfa på nätet osv utan problem?
Citera
2025-02-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
MSI afterburner används för stresstest. Används normalt när man överklockar datorn:
https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards

Klarar datorn den testen så klarar den allt.
Jag är skeptisk till att det är fel på datorn.

Jag lämnade datorn igår och köpte den här istället

https://www.webhallen.com/se/product...00X3D-RTX-4070

Killarna i butiken var helt okej och förstående men så jävla surt att den första datorn inte funkade bra.

En grej jag märkte är att nya datorn hade sitt chassi inplastat men den gamla fick jag hem oplastad? Om de sålde en gammal till mig vet ju bara dom hehe men nu har jag ny dator och är nöjd!
Citera
2025-02-06, 18:45
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Jag lämnade datorn igår och köpte den här istället

https://www.webhallen.com/se/product...00X3D-RTX-4070

Killarna i butiken var helt okej och förstående men så jävla surt att den första datorn inte funkade bra.

En grej jag märkte är att nya datorn hade sitt chassi inplastat men den gamla fick jag hem oplastad? Om de sålde en gammal till mig vet ju bara dom hehe men nu har jag ny dator och är nöjd!

Vill inte vara den, men hårdvara som har gått en stund brukar ofta hålla en livstid.. brister i kisel, lödningar mm brukar visa sig inom 3 månader. Men det är klart, har de sålt en beggad defekt dator spelar det såklart ingen roll ..

Hoppas din nya burk funkar fint nu då
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in