• 1
  • 2
2025-01-29, 07:26
Medlem
Hej

Köpte en ny dator från webhallen och sen start har den kraschat efter 1-2 minuter in på på spel(lol och cs)

Har kollat lite om allt sitter som det ska och allt verkar göra det..

Nån som vet om det finns en enkel troubleshoot här?

Ska man ens försöka skicka in den för lagning efter mindre än ett dygn eller ba lämna tillbaka den och köpa från annan butik
Citera
2025-01-29, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dz3mil
Hej

Köpte en ny dator från webhallen och sen start har den kraschat efter 1-2 minuter in på på spel(lol och cs)

Ska man ens försöka skicka in den för lagning efter mindre än ett dygn eller ba lämna tillbaka den och köpa från annan butik
överhettar den? vad var det för dator du köpte och med vilken grafikinställning i spelen använder du?
har du uppdaterat alla drivers son behövs?
Citera
2025-01-29, 07:32
Medlem
Får du ens lämna tillbaka den? Webhallen har väl inte öppet köp?

Det kan bero på tex fel på minnet, eller korrupta filer på hårddisken. Eller dåliga drivrutiner grafikkort eftersom det sker vid spel. Kraschar den aldrig vid vanlig surf eller när du gör annat än spelar?

Så kör ett memtest program, ominstallera om drivrutiner för grafikkort, till att börja med.

Fast egentligen är det ju Webhallens ansvar att ordna en fungerande dator till dig.
Citera
2025-01-29, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitewin
överhettar den? vad var det för dator du köpte och med vilken grafikinställning i spelen använder du?
har du uppdaterat alla drivers son behövs?

https://www.webhallen.com/se/product...-5500-RTX-3050

Medium/high så inget speciellt på inställningarna

Kikade lite på temp tidigare och såg inga konstigheter.. det är så kort tid in på spelet det händer så hur kan jag tracka tempen medan spelet e på? Jag tog på nvidias mätare som syns i högra övre hörnet men såg inga höga % på cpun o fps var 143

Jag kör på 180hz eftersom skärmen är 180..

Om du försöker förklara för mig som för en 10 åring vilka drivers jag ska uppdatera så kan jag prova. Jag gjorde nvidias senaste "game ready" driver, vad mer kan man göra? Finns det nåt för skärmar?

Det känns rent spontant som att nånting krockar med nåt annat ja, t.ex. överhettning men vafan det e sprillans ny dator man vill ju inte behöva felsöka o skit efter att ha väntat så länge på den
Citera
2025-01-29, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Får du ens lämna tillbaka den? Webhallen har väl inte öppet köp?

Det kan bero på tex fel på minnet, eller korrupta filer på hårddisken. Eller dåliga drivrutiner grafikkort eftersom det sker vid spel. Kraschar den aldrig vid vanlig surf eller när du gör annat än spelar?

Så kör ett memtest program, ominstallera om drivrutiner för grafikkort, till att börja med.

Fast egentligen är det ju Webhallens ansvar att ordna en fungerande dator till dig.

Du har fan rätt..

"Produkter som exkluderas från öppet köp-erbjudandet är monterade datordelar så som Custom Config. Även presentkort, tillgodokvitton och produkter köpta med abonnemang, samt följande artiklar om de har bruten förpackning/plombering:"

Vilken jävla moodkiller det här är.

Den kraschade en gång faktiskt medan jag bara laddade ner spelet om jag minns rätt.

Har du tips på nåt bra test man kan köra
Citera
2025-01-29, 07:53
Medlem
Jag kör på windows memtest nu, skrev mdsched i kör
Citera
2025-01-29, 07:55
Medlem
vet inte hur hajj du är på datordelar eftersom att du köpte en förbyggd men du kan försöka att öppna den och kolla om det är en del som inte sitter rätt eller en sladd som har kommit lös, kan vara ramminnet som har hoppat ur efter transport
jag brukar använda speccy för att kolla temp på min dator så du kan ju alt+tab medans spelen är på och kolla om temp är för hög, samt kolla om speccy märker att ram inte visar korrekt
givetvis öppna den inte och pilla på den medans den är på
förresten, piper den till när du startar datorn?
Citera
2025-01-29, 07:55
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Du har fan rätt..

"Produkter som exkluderas från öppet köp-erbjudandet är monterade datordelar så som Custom Config. Även presentkort, tillgodokvitton och produkter köpta med abonnemang, samt följande artiklar om de har bruten förpackning/plombering:"

Vilken jävla moodkiller det här är.

Den kraschade en gång faktiskt medan jag bara laddade ner spelet om jag minns rätt.

Har du tips på nåt bra test man kan köra

Det står inget om bytesrätt då? Isåfall nyttja det och så har du även reklamationsrätt
Citera
2025-01-29, 08:26
Medlem
Låter som nåt fel på minnet tycker jag, alternativt att den är felaktigt överklockad från säljaren.

Testa återställa bios och hjälper inte det så reklamerar du datorn som defekt
Citera
2025-01-29, 08:49
Medlem
Reklamera datorn. 6gb videoram är för lite, även för ett budget bygge 2025. Du vill köra 180 frames, vid vilken upplösning?
Satsa på många minimum 8gb, finns budget kort från amd och intel med 10-16 gb. Blir dyrare men det är verkligen värt det.
Citera
2025-01-29, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Låter som nåt fel på minnet tycker jag, alternativt att den är felaktigt överklockad från säljaren.

Testa återställa bios och hjälper inte det så reklamerar du datorn som defekt

Jag ska göra det nu. Wish me luck
Citera
2025-01-29, 10:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hej

Grundläggande felsökning:
1: Börja med att använda den inbyggda "Visa tillförlitlighetshistorik" för att se ev. "röda X" https://www.howtogeek.com/166911/rel...u-arent-using/

Den kan ibland ge förslag på lösningar...

2: Sedan bör du köra: Dism och "System File Checker" för att kolla ev. mjukvarufel i din PC.
Dessa finns inbyggda i Windows.. https://support.microsoft.com/en-us/...3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth (Tryck Enter)

3: När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Finns det fel i er dators filsystem så kan dessa kommando finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om..

Hjälper inte detta så kan du prova att återställa datorn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in