• 1
  • 2
2025-01-29, 14:59
Medlem
Min upplevelse hittils är att företagen har rekryterat sidan av medan jag är där och att jag inte alls haft någon förtur. De har inte ens fört samtal med mig under denna process....

Rent oddsmässigt är det så klart bättre att stå i kontakt och jobba med arbetsgivaren jämfört med att inte ens kallas till intervju.

Men som sagt, i mina fall har jag inte känt att mina chanser har varit större än om jag var ett av CVn:a.

Är det lite som kärlek, arbetsgivaren har redan bestämt sig och praktiken är mest ett välgörande ändamål?
Citera
2025-01-29, 15:05
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Min upplevelse hittils är att företagen har rekryterat sidan av medan jag är där och att jag inte alls haft någon förtur. De har inte ens fört samtal med mig under denna process....

Rent oddsmässigt är det så klart bättre att stå i kontakt och jobba med arbetsgivaren jämfört med att inte ens kallas till intervju.

Men som sagt, i mina fall har jag inte känt att mina chanser har varit större än om jag var ett av CVn:a.

Är det lite som kärlek, arbetsgivaren har redan bestämt sig och praktiken är mest ett välgörande ändamål?

Vad är praktik för något?
Citera
2025-01-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vad är praktik för något?

Praktik innebär att den arbetssökande provar på att arbeta på en arbetsplats för att få arbetslivserfarenhet och handledning. Praktiken kan vara upp till sex månader och bestäms utifrån praktikantens behov.
Citera
2025-01-29, 15:09
Medlem
smickras avatar
Citat:
Praktik innebär att den arbetssökande provar på att arbeta på en arbetsplats för att få arbetslivserfarenhet och handledning. Praktiken kan vara upp till sex månader och bestäms utifrån praktikantens behov.

Jag har aldrig hört talas om detta. Trodde det var som prao i skolan. Har de inte frågat dig så är de kanske inte intresserade vad vet vi?
Citera
2025-01-29, 15:09
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Skulle hävda att det är väldigt vanligt att man får jobb på ett ställe man gjort praktik på, förutsatt att man gjort det man ska, fungerar i arbetsgruppen osv.
Det är ju ett gyllene läge att visa vad man vill och kan.
Citera
2025-01-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Skulle hävda att det är väldigt vanligt att man får jobb på ett ställe man gjort praktik på, förutsatt att man gjort det man ska, fungerar i arbetsgruppen osv.
Det är ju ett gyllene läge att visa vad man vill och kan.

Enligt mina erfarenheter räcker detta att en person av högre ställning (men inte chef) inte vill ha kvar en för att få lämna oavsett vad gruppen som helhet tycker. Detta gäller oavsett om verksamheten styrs av en butikschef eller rekryterar via en HR-persom

Alltså. tom butikschefer och HR vågar inte gå emot sin egen personalstyrka om låt säga en eller två inte vill satsa på en. Trots att cheferna har högre ställning.

Så enda sättet att vara säker är att alla vill ha en, men hur vanligt är det att älskas av alla i en grupp??
Citera
2025-01-29, 15:28
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Enligt mina erfarenheter räcker detta att en person av högre ställning (men inte chef) inte vill ha kvar en för att få lämna oavsett vad gruppen som helhet tycker. Detta gäller oavsett om verksamheten styrs av en butikschef eller rekryterar via en HR-persom

Alltså. tom butikschefer och HR vågar inte gå emot sin egen personalstyrka om låt säga en eller två inte vill satsa på en. Trots att cheferna har högre ställning.

Så enda sättet att vara säker är att alla vill ha en, men hur vanligt är det att älskas av alla i en grupp??

Min erfarenhet är en annan.
Man behöver inte vara älskad av alla i arbetsgruppen, det viktiga är att man funkar.
Felet jag upplevt att många gör är att istället för att visa ödmjukhet inför yrke och kollegor så ska man försöka vara en viktigpetter, det är som upplagt för att inte funka i en grupp.
Stila kan man göra efter man skrivit på anställning.
Säger inte att det är så i ditt fall men det är min erfarenhet.
Citera
2025-01-29, 15:40
Medlem
Airwave92s avatar
Ja det är sällsynt. Man blir utnyttjad av företagen. Gratis arbetskraft.
Citera
2025-01-29, 15:42
Medlem
Citat:
Min erfarenhet är en annan.
Man behöver inte vara älskad av alla i arbetsgruppen, det viktiga är att man funkar.
Felet jag upplevt att många gör är att istället för att visa ödmjukhet inför yrke och kollegor så ska man försöka vara en viktigpetter, det är som upplagt för att inte funka i en grupp.
Stila kan man göra efter man skrivit på anställning.
Säger inte att det är så i ditt fall men det är min erfarenhet.

Sorligt nog har jag gillat personerna på de respektive arbetsplatserna.

Jag kände med den första att han gillade inte att jag var där. Svarade ibland inte på saker jag sade, lämnade mitt under ett samtal .. men jag hade förhoppningen att han skulle behålla objektiviteten om jag gjorde bra ifrån mig.

Men sanningen är att ingen människa är objektiv. Inte ens journalister!!!!
Citera
2025-01-29, 15:46
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Sorligt nog har jag gillat personerna på de respektive arbetsplatserna.

Jag kände med den första att han gillade inte att jag var där. Svarade ibland inte på saker jag sade, lämnade mitt under ett samtal .. men jag hade förhoppningen att han skulle behålla objektiviteten om jag gjorde bra ifrån mig.

Men sanningen är att ingen människa är objektiv. Inte ens journalister!!!!

Trist.
Hoppas det löser sig för dig.
Att journalister inte är objektiva är ju känt sen länge.
Citera
2025-01-29, 15:56
Medlem
Citat:
Trist.
Hoppas det löser sig för dig.
Att journalister inte är objektiva är ju känt sen länge.

En av ställena hade en invandrarkvot. Så den praktikanten måste de anställa och jag garanterar dig att han aldrig hade vågat säga något negativt om honom. Dessa invandrare säger öppet hur gott de har det innan de påbörjar praktiken med mig.

Synpunkter på det?
Citera
2025-01-29, 15:58
Medlem
Citat:

Rent generellt så brukar chansen till jobb via praktik ofta handla om hur mycket företaget omsätter. Om det är företag med dålig omsättning, så är det mer troligt att praktiken mer fungerar som gratis arbetskraft.
Nu har de visserligen rekryterat när du praktiserat där, så risken finns väl att de vill ha någon med lång arbetslivserfarenhet också.
Men i vilket fall, så gäller det att kämpa på och sedan där efter se vart det leder, kanske kan det ev. bli frågan om sommarjobb och sedan fast efteråt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in