Igår, 20:11
Medlem
Från Östersunds Posten -

Citat:
Det var vid klockan 12.15 som larmet kom. En man i 65-årsåldern hade under åkning råkat ut för en olycka i skidbacken.
– Jag kan bekräfta att en person har krockat med ett träd i kanten av Tegesvängen. Vi transporterade ner honom till Tegeliften där ambulans väntade, Anders Aspholm, säkerhetsansvarig på Skistar.
Åkaren, en man i 65-årsåldern, fördes med ambulans från platsen. Senare på onsdagskvällen kunde polisen meddela att mannens liv inte hade gått att rädda.

Tragiskt, såklart. Hjälmlöst? Kunskapsbrist eller ren otur?
Citera
Igår, 20:20
Medlem
Ev tidigare sjukdom som kan ha spelat in ?
Hjärtflimmer så han tappade kontrollen…

….eller kända alkoholbesvär ?
Citera
Igår, 21:37
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Så gåre om man åker som en dåre i åre.

65åringar ska åka längdskidor. Inte störtlopp.

Personen åkte i Tegefjäll, inte självaste Åre. Backarna i Tegefjäll är lättåkta, det krävs ingen avancerad kunskap för att kunna ta sig ned helskinnad.

Olyckor likt denna är kluriga att spekulera kring, det troligaste scenariot är väl dock att personen i fråga har tappat kontrollen. Det var rätt så molnigt i åreområdet idag, en klassiker är ju att inte allt för erfarna utövare använder sig utav fel typ av skidglasögon i olika väderförhållanden, vilket i sin tur bidrar till att terrängen blir svårare att uppfatta.
Citera
Igår, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Personen åkte i Tegefjäll, inte självaste Åre. Backarna i Tegefjäll är lättåkta, det krävs ingen avancerad kunskap för att kunna ta sig ned helskinnad.

Olyckor likt denna är kluriga att spekulera kring, det troligaste scenariot är väl dock att personen i fråga har tappat kontrollen. Det var rätt så molnigt i åreområdet idag, en klassiker är ju att inte allt för erfarna utövare använder sig utav fel typ av skidglasögon i olika väderförhållanden, vilket i sin tur bidrar till att terrängen blir svårare att uppfatta.

Jag har åkt utför hela mitt liv och skulle klassificera mig som en avancerad åkare, men visst fan har man flugit som en j*vla artilleripjäs bra många gånger då man missat puckeln framför sig på grund av fel val av linser på glajjorna.
Citera
Igår, 21:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
... att inte allt för erfarna utövare använder sig utav fel typ av skidglasögon i olika väderförhållanden
Ska man ha olika skidglasögon i hur många olika väder nu? Låter som en brist i teknikutvecklingen?
Citera
Igår, 22:16
Medlem
BufordT.Justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ska man ha olika skidglasögon i hur många olika väder nu? Låter som en brist i teknikutvecklingen?

Minst 2 menar jag. Solskydd (mörka) och kontrasthöjande (gul/orange). Numera har många utbytbara linser med magnetfäste vilket är mycket praktiskt.
Citera
Igår, 22:24
Medlem
Dumt att krocka med träd oavsett man står på skidor eller kör bil. Träd står ofta pall och flyttar sig inte. Det blir det plötsliga stoppet vilket är det mest farliga när man rör sig fort. Var det oturligt eller våghalsad körning?
Citera
Igår, 22:30
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg

Tror också på den teorin, om alkohol eller droger. Substanser som gör att man "somnar" och dör i kylan utan att känna av det. Tragiskt.
Citera
Igår, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Jag har åkt utför hela mitt liv och skulle klassificera mig som en avancerad åkare, men visst fan har man flugit som en j*vla artilleripjäs bra många gånger då man missat puckeln framför sig på grund av fel val av linser på glajjorna.
Har också åkt en del i Åre. Finns ställen som är svåra. Men Tegefjäll är snällare. Men även elit killen Thomas Fogdö gjorde sig ju illa och hamnade i rullstol. I Åre.
Citera
Idag, 17:31
Medlem
eviltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg

Ja han hade ju tydligen varit medveten och talbar men sen fick man utföra hjärt - och lungräddning så nåt sånt kan det ju ha varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in