Vänligen. Ska ni svara så får ni även gärna läsa allt
Jag menar att man kan bli kallad till ett polisförhör men inte dömd om man skriver eller hotar en tjänsteman via sociala medier, kan vara vad som helst, journalist, politiker, myndighetsperson osv.
Han skrev 2020, blev dömd 2023, överklagade i hovrätten, men åkte dit och behövde betala skadestånd som han inte kan släppa och vill skriva anonymt denna gången
Han skrev anonymt sist också, men polis lyckades med att koppla återställningsadresser och liknande till mejl som var kopplade till fake-konton på sociala medier
Vi är oense om vad som kan ske, han menar att han inte kan bli kallad till förhör hos polis om det inte finns några bevis som kan kopplas till honom genom mejl eller IP adresser. Jag menar att han kan bli kallad till polisförhör om han skriver till samma personer, då polis kan fråga målsägande, "har du fått liknande saker innan", och då kan dom medge honom, och polis kan då titta på vad som skrivits tidigare i hans domar, och koppla det till honom.
Han vill nu skriva värre saker men väldigt likt sist, jag säger då att han kan bli kallad till förhör men att det ej går vidare om det inte finns några bevis, vilket han starkt motsäger, han säger att det ska finnas bevis innan man blir kallad till förhör? Jag tror även han kan bli dömd igen om polisen inte har några bevis kanske, men finner kopplingen stark? Här kanske jag har fel dock?
Så det är 3 stycken frågor/påståenden här:
1. Polis kan kalla till förhör om de finner en misstanke och koppling, men man blir inte dömd så länge det inte finns bevis?
2. Man kan bli dömd även utan bevis om polisen finner kopplingen stark?
3. Man kan inte ens kallas till förhör utan bevis överhuvudtaget?
Vi snackar nu om att han tänker skriva till samma personer, med liknande ord och så vidare, därför jag menar att polis kan kalla just honom till förhör igen, med tanke på att han redan är dömd för dessa sakerna.