Igår, 22:59
Medlem
BufordT.Justices avatar
Notis från AB:
Fyra norrmän döda i lavin

20.55
Fyra norska skidåkare har dött efter att ha fastnat i en lavin i franska Alperna.
Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Lavinen inträffade på onsdagseftermiddagen, utanför skidområdet, uppger Val-Canis borgmästare Jacques Arnoux.

Länk angående samma nyhet på VG:
https://www.vg.no/nyheter/i/W0Xlqr/a...e4d37228dbcdd4

Någon som är där nere just nu och vet mer?

Lavinfara 3 av 5 är ju i siffror inte alltför illa även om det är en siffra om absolut ska respekteras.

De har väl mig veterligen fått en hel del mer snö än vi i norr och det lockar så klart till åkning offpist.
Senast redigerad av BufordT.Justice Igår kl. 23:05.
Citera
Idag, 10:27
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BufordT.Justice
Notis från AB:
Fyra norrmän döda i lavin

20.55
Fyra norska skidåkare har dött efter att ha fastnat i en lavin i franska Alperna.
Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Lavinen inträffade på onsdagseftermiddagen, utanför skidområdet, uppger Val-Canis borgmästare Jacques Arnoux.

Länk angående samma nyhet på VG:
https://www.vg.no/nyheter/i/W0Xlqr/a...e4d37228dbcdd4

Någon som är där nere just nu och vet mer?

Lavinfara 3 av 5 är ju i siffror inte alltför illa även om det är en siffra om absolut ska respekteras.

De har väl mig veterligen fått en hel del mer snö än vi i norr och det lockar så klart till åkning offpist.

5 på lavinrisk-skalan betyder att en lavin kommer att utlösas spontant. Frågan är inte OM det kommer en lavin, utan NÄR.

En 3:a betyder ungefär:
Viss risk för spontan lavin, men STOR risk att lavin utlöses om snötäcket blir "stört".
Dvs, om någon skidar över en brant sluttning blir risken att man dras med i en lavin, väldigt stor.

Obs, detta är gammal erfarenhet som jag fick lära mig för över 30 år sedan.
Skalan kanske har uppdaterats i viss mån sedan dess, men grovt räknat gäller nog det jag skrev.
Citera
Idag, 12:36
Medlem
BufordT.Justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
5 på lavinrisk-skalan betyder att en lavin kommer att utlösas spontant. Frågan är inte OM det kommer en lavin, utan NÄR.

En 3:a betyder ungefär:
Viss risk för spontan lavin, men STOR risk att lavin utlöses om snötäcket blir "stört".
Dvs, om någon skidar över en brant sluttning blir risken att man dras med i en lavin, väldigt stor.

Obs, detta är gammal erfarenhet som jag fick lära mig för över 30 år sedan.
Skalan kanske har uppdaterats i viss mån sedan dess, men grovt räknat gäller nog det jag skrev.

Ah kanske jag i all hast förenklat det hela och tänkt 'medel' med tanke på siffrorna. Mitt fel!

Med med din erfarenhet/kunskap och utsagorna om laviner både en och två dagar före (där människor förolyckats), borde det då inte 4 vara en mer nykter värdering? Självfallet är mycket subjektivt och ingen bedömning kan klassas som exakt vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in