• 1
  • 2
Igår, 23:54
Medlem
engammalfisks avatar
Som trådtiteln lyder "Kan någon förklara varför jag har vård?"

Jag har "hallucinerat" så länge jag existerat i form av hörsel & syn "hallucinationer". Mina första 20 år hade jag inga mediciner alls och klarade mig utmärkt utan, jag var inte hysterisk eller psykotisk i 20 år.

När jag fyllde 21 & familjehemmet jag bodde i via socialen tröttnat på mig så började de ringa psyket en gång i veckan fast jag var som jag brukade vara, mannen & kvinnan i hemmet var alkoholister & de fick inte betalt för mig längre.

Jag skulle ha valt gatan men jag flyttade hem till min mor & då tog hon över att skicka in mig, varför vet jag inte, 1 gång fick jag vara på sjukhus i 2 månader efter att ha gått inne med skor så hon blivit sur.

Psykiatrin verkar helt sanslöst dåliga på att bedöma en person plus att de lyssnar alldeles för mycket på folk i en persons umgängeskrets.

När jag tittar på golv med mönster ser jag 10 huvuden, det gör inte mig hysterisk eller psykotisk så varför skall jag ha "vård" för det? allt sprutorna och medicinen gör är att ge mig illamående, de tar inte bort nånting och det behöver de inte heller för min del.

Är psykiatrin min förälder? eller varför ska de lägga sig i mitt liv? "nu är du kinkig så du behöver den den och lite atarax." ??

Personligen har jag IQ nog att fatta att "hallucinationer" är tecken på att verkligheten är en digital simulation, det är 50% chans att det så är enligt dagens vetenskap så det är märkligt att psykiatrin påstår att de vet hur det ligger till, jag brukar fråga mig själv om de har de sett matrix filmerna, om de har sett en dator, om de hört ordet simulation och det verkar verkligen inte så eller så är det några slags bruna lögner de kör med?

Jag är inte dömd för någonting & psykolog har sagt att jag har över medel intelligens men jag ska tydligen ha vård resten av mitt liv ändock för jag har "schizofreni", detta förbryllar mig som kan tänka logiskt & sakligt & korrekt.
Citera
Idag, 00:04
Medlem
zombie-nations avatar
Hur är ditt beteende? Är det normalt? Pratar du om konstiga saker?

Du uppfyller ju faktiskt kriteriet för schizofreni men fungerar du ändå ska ingen vård ges.

Men eftersom du har vanföreställningar du inte håller för dig själv så fungerar du inte, hur fungerar du i ett hushåll?

Att se saker i andra saker gör jag hela tiden, det kan bli jobbigt. Men jag vet ju t ex att mitt golv inte är riktiga djur trots att stenarna för mig ser ut som det.
Citera
Idag, 00:10
Medlem
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Du uppfyller ju faktiskt kriteriet för schizofreni men fungerar du ändå ska ingen vård ges.

Men eftersom du har vanföreställningar du inte håller för dig själv så fungerar du inte, hur fungerar du i ett hushåll?

Att se saker i andra saker gör jag hela tiden, det kan bli jobbigt. Men jag vet ju t ex att mitt golv inte är riktiga djur trots att stenarna för mig ser ut som det.
Jag har inga vanföreställningar & jag bor ensam, jag funkar rätt bra, städar 2 gånger i veckan.
Och jag finner det inte jobbigt att se varelser i mönster som du gör, snarare tvärtom, ger mig nåt att titta på, roligare än Ginzas katalog när man sitter på dass.
Citera
Idag, 00:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Jag har inga vanföreställningar & jag bor ensam, jag funkar rätt bra, städar 2 gånger i veckan.
Och jag finner det inte jobbigt att se varelser i mönster som du gör, snarare tvärtom, ger mig nåt att titta på, roligare än Ginzas katalog när man sitter på dass.

Fungerar du i hemmet, på jobbet och med folk finns ingen anledning att ge vård. Bara att hallucinera är inte en psykos. Det finns många som gör det som antingen lider av det men klarar sig eller som du inte lider av det. Du säger dig vara lugn. Vet du varför de tycker att du är sjuk?
Citera
Idag, 00:40
Medlem
engammalfisks avatar
Citat:
Fungerar du i hemmet, på jobbet och med folk finns ingen anledning att ge vård. Bara att hallucinera är inte en psykos. Det finns många som gör det som antingen lider av det men klarar sig eller som du inte lider av det. Du säger dig vara lugn. Vet du varför de tycker att du är sjuk?
De tycker måhända att jag är för lite konform inför samhället samt att jag är annorlunda & en outsider, då kommer nålen upp som en reflex.
De har kanske inte tänkt efter riktigt själva & har en löpande band mentalitet när det kommer till diagnoser sen går dom ju väldigt mycket efter riktlinjer & de är förlegade i så pass hög grad att man kan undra ifall hela kåren tagit tidsmaskin från 1800 talet, de är även arbetsskadade så de sätter glädjediagnoser samt att de är paranoida.
Citera
Idag, 00:59
Medlem
Sverige har den historian, att oavsett om du är farlig för dig själv eller någon annan, ska in och kontrollera och korrigera. Man får lov och bör få lov, att ha udda teorier om världen, verkligheten. Udda är i hög grad relativt.

Det avgörande bör vara, kan du klara dig själv, är du farlig för någon, eller dig själv?

Dom schizofrena som jag har mött, har antingen inte kunnat kommunicera sammanhängande och begripligt, eller varit uppenbart avvikande, smutsiga, eller kan inte ta hand om sig själva eller sköta en lägenhet.
Vilket alltså inte gäller dig, och det låter inte som att du har schizofreni.

Det är ett klart orimligt ingrep i ditt liv, att tvinga dig till någonting. Ett övergrepp egentligen.

Du har rätt i att det är fel att gå på vad närstående säger eller vad folk som vill hålla individer i ett beroendeskap, ibland pga av pengar.

Man kan lika gärna ge alla religiösa extremister och frireligiösa diagnosen schizofreni. ELler varför inte alla dem som tror på massa obskyra postmoderna teorier.
Citera
Idag, 01:06
Medlem
Citat:

Jag har "hallucinerat" så länge jag existerat i form av hörsel & syn "hallucinationer". Mina första 20 år hade jag inga mediciner alls och klarade mig utmärkt utan, jag var inte hysterisk eller psykotisk i 20 år.

När jag fyllde 21 & familjehemmet jag bodde i via socialen tröttnat på mig så började de ringa psyket en gång i veckan fast jag var som jag brukade vara, mannen & kvinnan i hemmet var alkoholister & de fick inte betalt för mig längre.

Jag skulle ha valt gatan men jag flyttade hem till min mor & då tog hon över att skicka in mig, varför vet jag inte, 1 gång fick jag vara på sjukhus i 2 månader efter att ha gått inne med skor så hon blivit sur.

Psykiatrin verkar helt sanslöst dåliga på att bedöma en person plus att de lyssnar alldeles för mycket på folk i en persons umgängeskrets.

När jag tittar på golv med mönster ser jag 10 huvuden, det gör inte mig hysterisk eller psykotisk så varför skall jag ha "vård" för det? allt sprutorna och medicinen gör är att ge mig illamående, de tar inte bort nånting och det behöver de inte heller för min del.

Är psykiatrin min förälder? eller varför ska de lägga sig i mitt liv? "nu är du kinkig så du behöver den den och lite atarax." ??

Personligen har jag IQ nog att fatta att "hallucinationer" är tecken på att verkligheten är en digital simulation, det är 50% chans att det så är enligt dagens vetenskap så det är märkligt att psykiatrin påstår att de vet hur det ligger till, jag brukar fråga mig själv om de har de sett matrix filmerna, om de har sett en dator, om de hört ordet simulation och det verkar verkligen inte så eller så är det några slags bruna lögner de kör med?

Jag är inte dömd för någonting & psykolog har sagt att jag har över medel intelligens men jag ska tydligen ha vård resten av mitt liv ändock för jag har "schizofreni", detta förbryllar mig som kan tänka logiskt & sakligt & korrekt.

Bor man i familjehem när man är 21 är det något som är fel.

Verkligheten är verklig och ingen "digital simulation", så dina fosterföräldrar och din mamma har säkert gjort allt för att förstå och hjälpa dig, även om du ser det annorlunda.

Intelligens är inget naturligt skydd mot psykisk sjukdom, tyvärr...

Psykiatrin kommer aldrig vara eller bli någon sorts förälder, de är där för att hjälpa dig vara förälder åt dig själv...

Det måste vara jobbigt att känna som du gör och jag hoppas du kan ge dig själv och de som ändå verkar vilja hjälpa dig en chans!

Jag förstår om du är skeptisk till mediciner, terapi mm men det är säkerligen ingen som vill dig illa utan tvärtom, så håll ut, ta dina mediciner och lita på att läkarna har kompetens nog att åtminstone vilja ditt bästa. Det är inte alltid vi vet själva hur vårt liv skulle kunna se ut utan vägledning och du är inte ensam!

Ta hand om dig och var inte rädd! Du är värdefull och betydelsefull som du är och jag är övertygad om att dina nära vill ditt bästa!

Kram!
Citera
Idag, 02:53
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Att kunna "se saker" i olika mönster är ingenting konstigt. Det är så hjärnan fungerar. Allt som vi ser, är en slags tolkning av information, bearbetad av hjärnan.
Om hjärnan inte vet vad den ser (dvs att den inte kan tolka informationen), så presenterar hjärnan en bild av vad den tror att den ser.

Det är uppenbart att det inte bara är det som det handlar om i TS fall.
Citat:
Det beror på att TS är övertygad om att verkligheten är en simulation, eftersom han har tittat för mycket på The Matrix o.dyl.

Han tror att han är smartare än psykiatrikerna och att de varken vet vad datorer eller simulationer är.
"det är märkligt att psykiatrin påstår att de vet hur det ligger till, jag brukar fråga mig själv om de har de sett matrix filmerna, om de har sett en dator, om de hört ordet simulation och det verkar verkligen inte så eller så är det några slags bruna lögner de kör med?"
Det går givetvis att vara helt frisk psykiskt och ändå tro på simulationsteorin om det inte är konstigare än så här:
"Jag tror att verkligheten kan vara en simulation, men det förändrar ingenting och påverkar inte mitt liv.
Världen vi lever i är världen som vi lever i, oavsett om den är "simulerad" eller "verklig."

Många schizofrena tror också på simulationsteorin eftersom den passar in i deras upplevda fantasivärld. Då låter det snarare så här:
"Jag tror att verkligheten är en simulation och det förändrar ALLT! Det spelar ingen roll vad jag gör, eftersom "verkligheten" bara är ett TV-spel!
Det är NI som inte fattar som är dom galna!"

Citat:
De som lider av vanföreställningar är aldrig medvetna om det själva. Det ligger i sakens natur.

Det är däremot uppenbart för alla andra i personens närhet.

Om det inte vore för medicineringen så skulle det finnas en stor risk att vanföreställningarna spårar ur totalt, utan att du ens inser det.
Citat:
Personer med schizofreni utgör nästan alltid en fara för sig själva eller andra, eftersom ni inte kan kontrollera era vanföreställningar.
Det är därför ni måste medicineras.
Senast redigerad av Bone Collector Idag kl. 02:56.
Citera
Idag, 03:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Har du utretts när det gäller somatisk sjukdom? Jag menar att läkarna har missat exempelvis en hjärntumör och istället satt dig på psykofarmaka? -Den kan hända..
Citera
Idag, 08:15
Medlem
Det är en del av programmeringen som styr simuleringen att läkare och läkemedel ingår som en naturlig del av systemet. Detta är inget konstigt, utan en medveten design för att säkerställa att alla deltagare får en upplevelse av vård och omtanke. Precis som din sjukdom är simulerad, är även medicinen det, så det gäller att spela med och ha kul som vi andra. Genom att inkludera dessa element kan simuleringen bättre efterlikna verkligheten och ge en mer fullständig upplevelse.
Citera
Idag, 09:44
Medlem
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har du utretts när det gäller somatisk sjukdom? Jag menar att läkarna har missat exempelvis en hjärntumör och istället satt dig på psykofarmaka? -Den kan hända..
Väll, jag har hjärnskada från min svårartade födsel men det är inget som märks eller känns av.

Citat:
Det går givetvis att vara helt frisk psykiskt och ändå tro på simulationsteorin om det inte är konstigare än så här:
"Jag tror att verkligheten kan vara en simulation, men det förändrar ingenting och påverkar inte mitt liv.
Världen vi lever i är världen som vi lever i, oavsett om den är "simulerad" eller "verklig."

Många schizofrena tror också på simulationsteorin eftersom den passar in i deras upplevda fantasivärld. Då låter det snarare så här:
"Jag tror att verkligheten är en simulation och det förändrar ALLT! Det spelar ingen roll vad jag gör, eftersom "verkligheten" bara är ett TV-spel!
Det är NI som inte fattar som är dom galna!"
Tur då att jag inte är störd/har störd funktion angående det eller något.
Det spelar inte nämnvärd roll ifall det är atomer eller ettor & nollor ifall man zoomar in på tomrum men att medicinera någon för det rimmar extremt illa.
Citera
Idag, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Personer med schizofreni utgör nästan alltid en fara för sig själva eller andra, eftersom ni inte kan kontrollera era vanföreställningar.
Det är därför ni måste medicineras.
TS är medveten om att huvudena som kommer upp ur golvet inte är verkliga, då är det ingen vanföreställning. Att kalla någon schizofren för man har en annan verklighetsuppfattning är felaktigt. Skulle alla förutom ateister ha schizofreni? TS har inte begått några brott eller skadat någon, då bör ingen klaga på hans simulerings-religion. Att han försöker övertyga andra är inte värre än Jehovas.

Riktiga schizofrena kan till exempel vara övertygade att ryska spioner förbereder en invasion i Sverige. Här på Flashback har de vanföreställningar att andra medlemmar med avvikande åsikter är ryska agenter som lärt sig svenska för deras skull. Vilket kan leda till våldsbrott mot oskyldiga de tror är agenter. Får dem virus eller punktering på cykeln, så vet dem om att det är Ryssland.
Senast redigerad av Efesierbrevet5-31 Idag kl. 10:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in