• 1
  • 2
Igår, 12:25
Medlem
tempeZZts avatar
Dvärgbrytare har det hetat sedan 1939 även om många lallare kallat det automatsäkringar men det är ju ingen säkring utan en liten effektbrytare vilka ingår i begreppet säkringslös teknik.

Elbranschen ändrar nu terminologin till minibrytare vilket är en försvenskning av den internationella termen Miniature Circuit Breaker (MCB). Minieffektbrytare hade varit en mer korrekt benämning men det fick till slut bli minibrytare.

Anledningen är att dvärg används som skällsord för kortväxta.

Fler produkter och benämningar kommer också att ändras av samma skäl.

Förslag finns om att ändra master/slave till primary/secondary och whitelist/blacklist till allowlist/denylist.

Kommer alla nu äntligen anamma begreppet minibrytare så att vi slipper lallarnas automatsäkringar en gång för alla?

Märk väl att diskussioner om själva orden dvärg, slave etc. inte har med el att göra så det får ni ta i språkdelen eller annorstädes.
Citera
Igår, 12:36
Medlem
Ja detta känns inte direkt som något jag har lust att ödsla tid på.
Citera
Igår, 12:54
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har faktiskt inte hör någon säga "automatsäkring/ar" på länge. Flipp, snabb och lite andra varianter, men inte automat.

Jag tror att den nya terminologin kommer få brett genomslag hos folk i branschen efter en övergångsperiod på några år.

Det som talar emot är att många boomergubbar säger 220/380 Volt såhär 37 år efter att fas/nätspänningen ändrades. Fast då är det inte folk som jobbar med el eller fastighetsteknik, utan mer ordinarie gubbar.

Jag tycker det är bra att det byts, vad fan betyder dvärgbrytare liksom? Jo, jag vet, men etymologin är lite diffus.

Edit: Fråga: Gäller det från och med idag?
Senast redigerad av Kennethkvarting Igår kl. 12:56. Anledning: Fråga.
Citera
Igår, 15:40
Medlem
Problemet i elbranschen är väl alla nya namn på elinstrallationsmaterial som idioter hittar på som strippor för buntband
Citera
Igår, 15:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har faktiskt inte hör någon säga "automatsäkring/ar" på länge. Flipp, snabb och lite andra varianter, men inte automat.

Jag tror att den nya terminologin kommer få brett genomslag hos folk i branschen efter en övergångsperiod på några år.

Det som talar emot är att många boomergubbar säger 220/380 Volt såhär 37 år efter att fas/nätspänningen ändrades. Fast då är det inte folk som jobbar med el eller fastighetsteknik, utan mer ordinarie gubbar.

Jag tycker det är bra att det byts, vad fan betyder dvärgbrytare liksom? Jo, jag vet, men etymologin är lite diffus.

Det är inget datum satt utan olika tillverkare arbetar in det efter hand med början nu. Hager är först ut vad jag vet. Sedan kommer ju det här med standarder och sådant efterhand också.

Gällande branschfolk så hör jag tyvärr alldeles för ofta "automatsäkring", "tvåtjugo", "treåtti", "nolla" och andra begrepp som inte finns längre användas även av proffs och då menar jag inte bara elektriker utan även av folk i nivåer över det.
Citera
Igår, 16:20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Problemet i elbranschen är väl alla nya namn på elinstrallationsmaterial som idioter hittar på som strippor för buntband

Vet du vad ett Jokkmokksjärn är?
Citera
Igår, 16:25
Medlem
HBTKuks avatar
Väntar med spänning på Snövit och de sju minibrytarna.

Ont: Helt i enlighet med förväntningarna. Mer och liknande trams kommer att stå som spön i backen kommande åren, då ingen får trampas på sina ömma tår någonsin.
Citera
Igår, 17:22
Medlem
Citat:
Vet du vad ett Jokkmokksjärn är?
Ja även kallat stripgärn.
Men den korrekta namnet är Klamringsband. Det är en lång alu profil med hål i.
Inte att förväxla med montageband där det är en rulle.
Citera
Igår, 17:31
Medlem
Var på en felsökning för massa år sen. Jag var ganska ung då.
Sa till bilister som skulle hämta ut en biljett för att köra in parkeringsgaraget: -Det går inte att få ut någon biljett nu för en dvärg har hängt sig i enskåpet där borta. Tyckte folk såg så paffa ut men jag tänkte inte mer på det tills en äldre dam körde in och sa: -Nämen Oj vad hemst. Har du ringt polisen?.
Citera
Igår, 17:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

När jag läste ellära under min ingenjörsutbildning på 1980-talet tror jag att läraren sa "automatsäkringar" eller vad det heter på norska. (Han var norrman). Så det är ett vedertaget begrepp. Jag använder det fortfarande, även att jag har bytt yrkesbana sedan trettio år..
Citera
Igår, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Gällande branschfolk så hör jag tyvärr alldeles för ofta "automatsäkring", "tvåtjugo", "treåtti", "nolla" och andra begrepp som inte finns längre användas även av proffs och då menar jag inte bara elektriker utan även av folk i nivåer över det.

Kan efter ca 15 år i branschen inte påminna mig att jag någonsin hört någon säga något annat än "nolla". På min arbetsplats hade du blivit mobbad tills du sa upp dig om du hade försökt dig på att rätta någon på den punkten.
Citera
Igår, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
Kan efter ca 15 år i branschen inte påminna mig att jag någonsin hört någon säga något annat än "nolla". På min arbetsplats hade du blivit mobbad tills du sa upp dig om du hade försökt dig på att rätta någon på den punkten.
”Neutral” har varit den gängse benämningen i många år. Till och med långt innan fasledare bytte namn till linjeledare etc…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in