• 1
  • 2
2025-01-30, 14:26
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Tidigare har man kunnat spärra sitt namn hos Transportstyrelsen så att företag eller privatpersoner ska kunna kolla upp vem som äger ett visst fordon eller vilka fordon som står på en viss adress osv.
Eller har jag missuppfattat det?
Jag har spärrat mitt, trodde jag.
Förr när jag kollat så har man inte fått fram nåt, och jag får inte en massa erbjudanden från besiktningsföretag osv.
Men idag när jag fick för mig att kolla mig själv på Ratsit dök alla fordon upp, även på Biluppgifter.se
Jag önskar ha fordonen skyddade pga stöldrisk.

Någon som har koll på detta?
Har jag missuppfattat det hela eller har det ändrats?
Citera
2025-01-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Tidigare har man kunnat spärra sitt namn hos Transportstyrelsen så att företag eller privatpersoner ska kunna kolla upp vem som äger ett visst fordon eller vilka fordon som står på en viss adress osv.

Har man aldrig kunnat göra. det enda du kan göra är reklamspärr. (Det du nämner exakt som reklam om besiktning)
Citera
2025-01-30, 19:13
Medlem

Vill du ha skyddade personuppgifter så är det nog lättare att få det som kriminell. Då kan du hävda hotbild mot dig.
Att få skyddade personuppgifter som vanlig svensk är väldigt väldigt svårt.
Citera
2025-01-30, 21:29
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Förr när jag kollat så har man inte fått fram nåt, och jag får inte en massa erbjudanden från besiktningsföretag osv.
Men idag när jag fick för mig att kolla mig själv på Ratsit dök alla fordon upp, även på Biluppgifter.se

Du kan ta bort dig från sådana sidor på nätet, som ratsit, merinfo etc etc
Citera
2025-01-31, 09:00
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:

Du har missuppfattat. Aldrig funnits kommer aldrig finnas heller.
Citera
2025-01-31, 12:23
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Har man aldrig kunnat göra. det enda du kan göra är reklamspärr. (Det du nämner exakt som reklam om besiktning)
Då är det reklamspärr jag haft tiidgare. Då fick man inte upp fordon när man sökte på person eller adress.
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Vill du ha skyddade personuppgifter så är det nog lättare att få det som kriminell. Då kan du hävda hotbild mot dig.
Att få skyddade personuppgifter som vanlig svensk är väldigt väldigt svårt.
Det är inte personuppgifter jag vill dölja utan mina fordon.
Det är allmänt känt att tex ligor begär ut listor på div fordon (fyrhjulingar tex) och sen kan söka upp var dom finns och bara och sno dom.
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du kan ta bort dig från sådana sidor på nätet, som ratsit, merinfo etc etc
Får se om jag får göra det. Vill gärna slippa påhälsning i mitt garage.
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Du har missuppfattat. Aldrig funnits kommer aldrig finnas heller.
Konstigt att många med sportbil, mc, fyrhjulingar osv påstår sig haft så tidigare.
Mina fordon var inte synliga tidigare.
Citera
2025-01-31, 12:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
D
Det är allmänt känt att tex ligor begär ut listor på div fordon (fyrhjulingar tex) och sen kan söka upp var dom finns och bara och sno dom.

Det är därför jag valde att registrera min fyrhjuling som motorredskap, har ingen nummerskylt
ej registrerad. För att hitta den måste dom hacka mitt försäkringsbolag, dom har alla uppgifterna.
Citera
2025-01-31, 12:38
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är därför jag valde att registrera min fyrhjuling som motorredskap, har ingen nummerskylt
ej registrerad. För att hitta den måste dom hacka mitt försäkringsbolag, dom har alla uppgifterna.
Jag kör utan regplåt och den är T3B reggad (traktor) men överallt på nätet går den att hitta.
Blev stoppad av polisen i höstas pga regglåten men dom förstod varför jag körde utan och hade den i lådan för att kunna visa upp.
Jag har blivit förföljd av folk som vill se var man bor. Grannar har fått sina stulna osv.
Har kameror, larm, hund osv men vill ju göra det svårare för dom att hitta hit.
Citera
2025-01-31, 12:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Jag kör utan regplåt och den är T3B reggad (traktor) men överallt på nätet går den att hitta.
Blev stoppad av polisen i höstas pga regglåten men dom förstod varför jag körde utan och hade den i lådan för att kunna visa upp.
Jag har blivit förföljd av folk som vill se var man bor. Grannar har fått sina stulna osv.
Har kameror, larm, hund osv men vill ju göra det svårare för dom att hitta hit.

Ja du har helt rätt. Dom är extremt åtråvärda som stöldobjekt, i alla fall dom av bättre märke
( inte kina hojar )

Enda nackdelen med att ha den som motorredskap som jag har var att få den försäkrad.
9 av 10 tackade nej.
Citera
2025-01-31, 12:56
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Då är det reklamspärr jag haft tiidgare. Då fick man inte upp fordon när man sökte på person eller adress.

Det är inte personuppgifter jag vill dölja utan mina fordon.

Får se om jag får göra det. Vill gärna slippa påhälsning i mitt garage.

Konstigt att många med sportbil, mc, fyrhjulingar osv påstår sig haft så tidigare.
Mina fordon var inte synliga tidigare.
Aa kanske men så är det tyärr
Citera
2025-01-31, 13:01
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja du har helt rätt. Dom är extremt åtråvärda som stöldobjekt, i alla fall dom av bättre märke
( inte kina hojar )

Enda nackdelen med att ha den som motorredskap som jag har var att få den försäkrad.
9 av 10 tackade nej.
Och så får du inte framföra den i trafik, vilket man ifs säkert sällan gör.
Vad har den för reggbetäckning?
T3 är ju vanligast sen några år, speciellt T3B som jag har (två can-am).
Har även tidigare haft terrängreggad.
Citera
2025-01-31, 13:09
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Och så får du inte framföra den i trafik, vilket man ifs säkert sällan gör.
Vad har den för reggbetäckning?
T3 är ju vanligast sen några år, speciellt T3B som jag har (två can-am).
Har även tidigare haft terrängreggad.

Motorredskap klass II om jag minns rätt. T3B osv har jag aldrig hört talas om
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här