• 5
  • 6
Igår, 14:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Till ukraina?

Helt seriöst hade ni velat att vi ger våra förfäders och våra skattepengar till skitlandet ukraina?

Varför får vi inte rösta om det om vi nu har en demokrati????????

Enligt alla stora undersökningar så ville svenska folket gå med i NATO efter Rysslands invasion. En bred majoritet av riksdagen klubbade igenom detta och höjde därmed anslagen till FM rejält. Sen är det upp till FM att använda pengarna för att på bästa sätt värna Sveriges säkerhet och enligt FM så är det absolut viktigaste just nu för Sveriges säkerhet att stötta Ukraina.

Logiken i denna demokratiska process är helt logisk. Men man kan såklart vara emot dessa beslut men det är nåt annat.
Citera
Igår, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast representativ demokrati är en väldigt svag form av demokrati. Tänk dig att du fick välja mellan att handla din mat på Ica, Coop eller Lidl men de tre butikerna erbjöd endast färdiga matkassar att välja mellan. Vill du ha sill och potatis finns detta endast på Lidl och då måste du även köpa brysselkål och ekologiska ägg. Samtidigt som du måste välja bort jordnötter och tomater. Men vill du absolut ha jordnötter så blir det Coop och då tvingas du även köpa blodpudding och grahamsmjöl.

Vad jag beskrev ovan är representativ demokrati via ett partisystem.

Fast du missar eller undviker att systemet är mycket mer dynamiskt än vad du beskriver.
Om Lidl märker att Coop's kasse säljer bättre än deras pga att den innehåller jordnötter så kommer även Lidl att ha jordnötter i sin kasse och märker dom att ingen vill ha brysselkål så tar dom bort den.
Det är liksom så demokrati fungerar, saker anpassas efter folkets vilja. Det sker inte omedelbart och alla kommer inte att få exakt som dom vill, men i längden är det majoritetens vilja som styr. Det är väl bara kolla på hur många tvärvändningar dagens partier har gjort i diverse frågor när dom märkt att dom tappat folkets stöd.

Direkt demokrati däremot skulle jag vilja säga är en väldigt svag form av demokrati. Jag skulle inte vilja att stordelen av mina bekanta har någon som helst inverkan på beslut som rör rikets säkerhet, nationell ekonomi eller svea rikes lag, det är dom helt enkelt för korkade för. Många av dom skulle antagligen rösta för att man inte ska behöva betala nån skatt alls samtidigt som vi höjer alla bidrag.
Citera
Igår, 15:12
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Enligt alla stora undersökningar så ville svenska folket gå med i NATO efter Rysslands invasion. En bred majoritet av riksdagen klubbade igenom detta och höjde därmed anslagen till FM rejält. Sen är det upp till FM att använda pengarna för att på bästa sätt värna Sveriges säkerhet och enligt FM så är det absolut viktigaste just nu för Sveriges säkerhet att stötta Ukraina.

Logiken i denna demokratiska process är helt logisk. Men man kan såklart vara emot dessa beslut men det är nåt annat.

NATO är en sak och det gav skillnad i säkerhetsläget men stödet till Ukraina borgar inte för Sveriges säkerhet detta är bara våra politiker som gillar att godhetsknarka med våra skattemedel. Med USA som mycket troligt kommer att avluta stödet till Ukraina samt att en militär konflikt mellan NATO länder är i antågande är Svergie är i akut nöd att bygga upp sitt försvar igen. Är det något vi vet är att Ryssland attakerar länder med dåligt försvar och utan NATO är Sverige synnerligen dåligt rustat.
Citera
Igår, 15:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
NATO är en sak och det gav skillnad i säkerhetsläget men stödet till Ukraina borgar inte för Sveriges säkerhet detta är bara våra politiker som gillar att godhetsknarka med våra skattemedel. Med USA som mycket troligt kommer att avluta stödet till Ukraina samt att en militär konflikt mellan NATO länder är i antågande är Svergie är i akut nöd att bygga upp sitt försvar igen. Är det något vi vet är att Ryssland attakerar länder med dåligt försvar och utan NATO är Sverige synnerligen dåligt rustat.

Det är inte politikerna som hävdar att stödet till Ukraina är extremt viktigt för Sveriges säkerhet utan FM. Vet du alltså bättre än FM?
Citera
Igår, 15:24
Medlem
Citat:

+1
Citera
Igår, 15:47
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är inte politikerna som hävdar att stödet till Ukraina är extremt viktigt för Sveriges säkerhet utan FM. Vet du alltså bättre än FM?
Man måste vara medveten om att detta är politik, myndigheter används tyvärr ofta för att motivera politiska bedlut för att just undvika en diskussion i media som man inte kan hantera. För mig är det inte så man skall agera om man vill värna om demokratin även om det görs av folkvalda. Hur ser du själv att myndighetens rekomendation att 13 miljarder till Ukraina är ovetydigt det bästa försvaret för Sverige?
Citera
Igår, 15:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
OK, dags att sluta diskussionen. Folk som skriver "Ryzzland" är inte intresserade av saklig diskussion.
Oj. Men du har alltså inga problem alls med att understödja fittgubben i hans tråd när han skriver "skitlandet ukraina" och "pissukraina".

Nej, på såna villkor går det ju inte att diskutera.
Citera
Igår, 16:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Man måste vara medveten om att detta är politik, myndigheter används tyvärr ofta för att motivera politiska bedlut för att just undvika en diskussion i media som man inte kan hantera. För mig är det inte så man skall agera om man vill värna om demokratin även om det görs av folkvalda. Hur ser du själv att myndighetens rekomendation att 13 miljarder till Ukraina är ovetydigt det bästa försvaret för Sverige?

Jag tror att FM har bäst kompetens när det kommer till det militära skyddet av Sverige.

Sen tycker jag personligen att vi ska satsa mycket mer på civilförsvaret och mycket mindre på missiler och granater men det är en annan fråga.
Citera
Igår, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
För att vi lever i ett land med representativ demokrati, inte i en direktdemokrati.
Svårare än så är det inte.
Tror du på riktigt att Sverige är en demokrati?
Snarare en demokratur där de verkliga besluten tas av globalister i WEF och kroknästa bankirer...
Citera
Igår, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Till ukraina?

Helt seriöst hade ni velat att vi ger våra förfäders och våra skattepengar till skitlandet ukraina?

Varför får vi inte rösta om det om vi nu har en demokrati????????
Vem röstar du på? Afs/nmr, V eller MP? Möjligen C eller S.

Det är faktiskt en ärlig fråga. Röstar du SD så kommer du att lämna dem snart, för Afs. Du är i varje fall ändå vänster. (Jag är själv SD, trots att de oftast är sossar.)
Citera
Igår, 23:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Direkt demokrati däremot skulle jag vilja säga är en väldigt svag form av demokrati. Jag skulle inte vilja att stordelen av mina bekanta har någon som helst inverkan på beslut som rör rikets säkerhet, nationell ekonomi eller svea rikes lag, det är dom helt enkelt för korkade för. Många av dom skulle antagligen rösta för att man inte ska behöva betala nån skatt alls samtidigt som vi höjer alla bidrag.
Fast du missar den andra sidan av myntet. I en representativ demokrati har partierna ett egenintresse av att förespråka den politik som kommer hjälpa dem att vinna nästa val, detta även om det är en långsiktigt värdelös politik.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in