Idag, 00:15
Medlem
Messials avatar
Hej!
Jag bor i en lägenhet just nu och mitt hyreskontrakt går ut den 30 april. Men 30 april är Valborgsmässoafton och 1 maj är en röd dag. Skall jag flytta den ut den 30 april eller är det 2 maj, de vill säga den första vanliga arbetsdagen efter 1 maj?
Citera
Idag, 00:27
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!
Jag bor i en lägenhet just nu och mitt hyreskontrakt går ut den 30 april. Men 30 april är Valborgsmässoafton och 1 maj är en röd dag. Skall jag flytta den ut den 30 april eller är det 2 maj, de vill säga den första vanliga arbetsdagen efter 1 maj?
Du får fråga din hyresvärd. Svårt till nästan omöjligt för oss att gissa. Men det bör ju vara så att den 30 april är den sista dagen du har rätt att komma åt lägenheten.
Citera
Idag, 00:29
Medlem
du måste flytta 1 maj senast 12 brukar det vara, dock eftersom det är röd dag behöver du inte flytta förens 2 maj
Citera
Idag, 00:30
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!
Du ska flytta ut den 2 maj, den första vardagen.

Citat:
Om dagen man senast ska flytta ut infaller på en helgdag, lördag eller söndag, ska frånträdet istället ske den nästkommande vardagen (12 kap. 7§ 2st jordabalken).

Fast, den 30:e är en vardag så frågan är om det inte är den dagen som står på hyreskontraktet som gäller.
Senast redigerad av exoticspice Idag kl. 00:33.
Citera
Idag, 05:13
Medlem
sebastian66s avatar
Det är ju som det står den 30 är den sista dagen du har rätten till hyresrätten.
Dvs du ska INTE ha något kvar i lägenheten även att det är ju nyår eller annat,
Man tar sällan hänsyn till helgdagar när kontraktet är glasklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in