• 1
  • 2
2025-01-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vem har tid och lust att flytta på en vardag? Behöva ta ledigt från arbetet när man har en helg på sig att flytta?
Gissningsvis så flyttar de flesta helst på en helg då det är ledig tid.
Att hyresvärden inte vill arbeta då är en annan sak.

Kontraktet säger ett datum. Då kan man inte överskrida datumet o bo kvar. Nytt folk vill komma in och de har betalat för hela månaden, inte för att någon annan tjomme skall bo gratis i flera dagar.
Samma har gällt inflyttar, första vardagen i månaden.

Sedan kanske man flyttar på en helg utifrån att det passar en, men nycklarna ska in första vardagen.

Men som sagt, ts bör kolla vad som gäller hos sin hyresvärd.
Citera
2025-01-31, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Samma har gällt inflyttar, första vardagen i månaden.

Sedan kanske man flyttar på en helg utifrån att det passar en, men nycklarna ska in första vardagen.

Men som sagt, ts bör kolla vad som gäller hos sin hyresvärd.

Jag vill hävda att du har fel.
Du betalar ju för hela månaden. Står det i kontraktet att du får lägenheten ett visst datum så är det detta datum som gäller. Ett bostadsbolag kan inte hävda att du skall betala o sedan får du inte nyttja ditt boende på flera dagar, trots betalning.

Hyresvärden lär säga att de har stängt på helgerna, för de är bekväma av sig.
Men ett kontrakt är ett kontrakt.
Citera
2025-01-31, 19:06
Medlem
killawifes avatar
Jag har också råkat ut för sånt här ett par gånger och det har ALLTID varit så att de röda dagarna har varit totalt ointressanta. Tar ens kontrakt slut den 31:e så ska du vara ute den 31:e 23:59. Dagen efter bryr sig inte hyresvärden om. Men eftersom alla hyresvärdar beter sig likadant ang. detta så är det inget problem då det bara är att flytta in den 1:e i en tom lägenhet.
Citera
2025-01-31, 19:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!
Jag bor i en lägenhet just nu och mitt hyreskontrakt går ut den 30 april. Men 30 april är Valborgsmässoafton och 1 maj är en röd dag. Skall jag flytta den ut den 30 april eller är det 2 maj, de vill säga den första vanliga arbetsdagen efter 1 maj?

Påföljande dag

Som tidigare nämnts i tråden.

Lagen (jordabalken 12 kap) säger följande:

"7 §När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den som skall tillträda den.

Infaller den dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det i stället ske nästa vardag.

Första och andra styckena gäller ej, om annat avtalats. Lag (1984:694).
"

https://www.hyreslagen.com/

Det går dock att avtala om annat, läs ditt hyreskontrakt och tala med fastighetsägaren.
Senast redigerad av trottwell 2025-01-31 kl. 19:58.
Citera
2025-01-31, 19:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Du skall vara ute ur lägenheten den 30:e, din mupp!

Mupparnas Mupp

Läs lagen, om du förstår lagtext.

https://www.hyreslagen.com/
Citera
2025-01-31, 23:18
Medlem
Messials avatar
Jag har pratat med min hyresvärd och dom sade 2 maj.
Citera
2025-02-01, 09:45
Medlem
Är utflyttningsdagen på en lördag, söndag eller annan helgdag så är utflytt nästkommande vardag.

Du skall vara ute kl 12.00

Regler om tillträde och avflyttning finns i 12 kap. 7 § jordabalken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här