Citat:
Ursprungligen postat av
leemmon
Mina föräldrar har flyttat till ett nytt lägenhet för flera år sedan. Har kollat deras elnät räkningar nyss. Och det visar sig att elnätbolaget Ellevio hade dem på ett fel abonnemang för "villor och radhus", istället för en abonnemang som är gjord för lägenheter. Prisskilnad är enorm, 450 kr respektive 110 kr. Jag har räknat att de betalat över 20 tusen kr extra över de åren dem bodde där. 2025 gjorde elbolaget små ändringar i deras abonnemang och quietly ställde min familj på rätt abonnemang.
Jag ringde elbolaget och kundservice person verkade nervöst. Han sa att vi ställdes på rätt abonnemang nu, och att han jobbade inte där när vi tecknande elnät. När jag började ställa fler frågor, öppnade han ett ärende med kompensations- och reklamationsnämnden (?) i deras bolag. När jag frågade varför vi var på den abonnemangen var han förvirrad, och så något om att det är vad abonnemangen var innan mina familj flyttade hit.
Jag vet inte hur sannolikt det är att mina föräldrar kommer få någon kompensation alls. Vad skulle ni göra i det här fallet. Det är ändå stora pengar. Skulle ni anlita en jurist om de besluter att inte betala kompensation?
Räkna ut hur mycket som betalats i överskott, kräv tillbaka hela summan + ränta. Nöj er inte med mindre.
Om elbolaget vägrar, anmäl företaget till Allmänna reklamationsnämnden. Ett stort bolag vill
inte hamna på svarta listan.
Tag samtidigt kontakt med "Plånboken", Sveriges Radio. De kan trycka på företaget att agera (fallet du beskriver är så pass unikt [hoppas jag], att det skulle passa för programmet). Om det är satt i system av elbolaget ligger de riktigt risigt till.
https://www.sverigesradio.se/artikel/om-planboken