Idag, 00:08
Medlem
Den här länkades i en annan tråd, som ansågs vara fel för den tråden.
Men kan ge god information vid val av bostadsområde:

https://segregationsbarometern.bover...3-13f0876d88ab

En information är rangordningen i socioekonomiska förutsättningar. Där 5 är den bästa. Finns ett antal som har 5. Framförallt i villaområdena i Stockholm. Förorterna som en del skulle säga. Dock finns ett fåtal mer centrala också. Kungsholmen t ex.

Det går även få med annan information som t ex andel av boende med minst 2 år postgymnasial utbildning. Där tror jag Södra Ängby med 68% var det högsta jag hittade. Om man nu vill bo bland välutbildade. Rinkeby har 8% om man ogillar högutbildade.

Disponibel inkomst kan man också få se. Medianen då. Där ligger nog Höglandet bäst till med 576'200.
Ogillar man höginkomsttagare så finns då topp-området Rinkeby igen med 160'300.

Man kan också titta på sådant som andel ungdomar som varken arbetar eller går i skola. Finns sådana överallt men mer eller mindre.

Kanske säger mer än bara några forumpersoners föreställningar om ett område.

Denna gäller hela landet. Man får välja län.
Citera
Idag, 00:16
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Den här länkades i en annan tråd, som ansågs vara fel för den tråden.
Men kan ge god information vid val av bostadsområde:

https://segregationsbarometern.bover...3-13f0876d88ab

En information är rangordningen i socioekonomiska förutsättningar. Där 5 är den bästa. Finns ett antal som har 5. Framförallt i villaområdena i Stockholm. Förorterna som en del skulle säga. Dock finns ett fåtal mer centrala också. Kungsholmen t ex.

Det går även få med annan information som t ex andel av boende med minst 2 år postgymnasial utbildning. Där tror jag Södra Ängby med 68% var det högsta jag hittade. Om man nu vill bo bland välutbildade. Rinkeby har 8% om man ogillar högutbildade.

Disponibel inkomst kan man också få se. Medianen då. Där ligger nog Höglandet bäst till med 576'200.
Ogillar man höginkomsttagare så finns då topp-området Rinkeby igen med 160'300.

Man kan också titta på sådant som andel ungdomar som varken arbetar eller går i skola. Finns sådana överallt men mer eller mindre.

Kanske säger mer än bara några forumpersoners föreställningar om ett område.

Denna gäller hela landet. Man får välja län.

Kul länk. Jag bor i en 4:a - Områden med goda socioekonomiska förutsättningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in