• 1
  • 2
Idag, 10:35
Medlem
Hur gammal samt hur många mil ska bilen vara enligt dig för att sluta lämna in bilen till verkstad och göra jobbet själv istället?
Citera
Idag, 10:36
Medlem
67arigGubbes avatar
Åldern är inte avgörnade. Det är kunskapen.
Citera
Idag, 10:42
Medlem
När är lämpligt att sluta med servicebok och göra jobbet själv menar jag
Citera
Idag, 10:44
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
När är lämpligt att sluta med servicebok och göra jobbet själv menar jag
Det är ju helt avgörande vad det är för bil. När en bil känns gammal kan man hoppa boken
Citera
Idag, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det är ju helt avgörande vad det är för bil. När en bil känns gammal kan man hoppa boken

BMW e92 325i -07 21000mil
Citera
Idag, 10:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Hur gammal samt hur många mil ska bilen vara enligt dig för att sluta lämna in bilen till verkstad och göra jobbet själv istället?
När inga nybilsgarantier gäller längre. Då finns det ingen anledning längre om man klarar att göra jobbet själv. Tänker man sälja den rätt fort, efter några år, är det bra att ha en ifylld servicebok. Ska man ha den tills den tar slut. Finns det ingen anledning att ha den ifylld tills dess.
Citera
Idag, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
När inga nybilsgarantier gäller längre. Då finns det ingen anledning längre om man klarar att göra jobbet själv. Tänker man sälja den rätt fort, efter några år, är det bra att ha en ifylld servicebok. Ska man ha den tills den tar slut. Finns det ingen anledning att ha den ifylld tills dess.

Bmw e92 325i coupe -07 21000mil värde ca 100k
Citera
Idag, 11:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Bmw e92 325i coupe -07 21000mil värde ca 100k
Men frågan är hur länge du har tänkt behålla den.
Själv skulle jag nog sälja den om den är så gammal, så mycket värd och servad hela tiden. Jag förklarar bara hur jag ser på det. I slutändan är det du själv som måste bestämma hur du vill göra framöver.
Ingen bil blir bättre med åren. Men du kanske kan köra den 10000 mil till också. Din bil ditt val.
Citera
Idag, 11:19
Medlem
När verkstans kostnad kryper för nära bilens värde. Förr gjorde jag allt själv på mina bilar eftersom jag inte hade råd med någon fin bil. Nu har jag en bil med garanti på vilket gör att märkesverkstan får serva
Citera
Idag, 13:04
Medlem
Jag lämnar då in för olja /filterbyte, ändå är min en -09, jag har den filosofin att den dagen man ska sälja så frågar ändå potentiell köpare efter boken, är en trygghet för köparen veta att service är gjord av
auktoriserad verkstad enligt serviceintervall, och inte egenutnämnd mekaniker.
Citera
Idag, 13:19
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:

Är bilen i fint skick ser jag ingen anledning till att börja göra det själv. Stora grejen är ju att du sparar pengar. Stämplar bibehåller värdet på bilen med någonstans vänder det. För eller senare behöver mycket dyra saker bytas på bilen, gör du då det på verkstad också trots att det kanske är 4 gånger bilens värde? Om bilen har ett sentimentelt värde visst, annars är det ekonomiskt oförsvarsbart.
Citera
Idag, 13:37
Medlem
Corolla 2006.
Alltid, att lämna in bilen på verkstad är ett rån.
(Köper man en ny bil med garanti är det försvarbart.)

Oljebyte, styrled, handbroms renovering, bromsbelägg m.m.

Billig i drift, försäkring och skatt.
Delarna kostar heller ingenting.

Bilens värde har bara gått upp tack vare inflationen.

Ingen bryr sig om vad ni kör för bil.
Endast ett verktyg från A till B.

Man kör 2-3år med en äldre bil.
Köper billigt och underhåller.

Ibland håller dom mer eller mindre.
Är det inte värt att laga så raka vägen till skroten med skrotpremie.
Hitta nästa as till bil och repetera.
Billigt och bra.
Inga dyra lån, leasing eller verkstads kostnader.
Senast redigerad av Cabalshitshow Idag kl. 13:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in