Idag, 13:54
Medlem
Hej!

Började ett nytt jobb för 2 månader sedan och insåg ganska snabbt att det inte var något för mig. Jag sa upp mig nyligen och eftersom jag jobbat länge inom kommunen så har jag 3 månaders uppsägningstid, trots att jag påbörjade det nya jobbet för bara 2 månader sedan. Har ett nytt jobb om 3 månader.

Till saken: Jag mår vidrigt dåligt. Har ångest och sömnproblem enbart pga detta jobbet. Har man sagt upp sig efter en månad så kan ni själva tänk er vilken negativ påverkan det måste ha haft på en. Och då är 3 månaders uppsägningstid ändå ganska lång tid för någon som sagt upp sig efter 1-2 månader.

Jag funderar på sjukskrivning. Vad hade ni gjort? Jag mår dåligt helt ärligt och 3 månader är lång tid att må dåligt varenda dag
Citera
Idag, 14:03
Medlem
Onanikrems avatar
Hade nog härdat ut de tre månaderna/ alt snackat med chefen om de kunde släppa mig tidigare. Men i det senare fallet får du en karens på A-kassan tills du börjar på nya jobbet.

Sjukskriven i tre månader kan bli jobbigt att få till då försäkringskassan är ena jävlar på att få folk friska igen. Sedan ser det inte bra ut på CVt heller.

Tre månader går ganska fort..
Citera
Idag, 14:05
Medlem
Lisbeth-Salanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niper1012
Hej!

Började ett nytt jobb för 2 månader sedan och insåg ganska snabbt att det inte var något för mig. Jag sa upp mig nyligen och eftersom jag jobbat länge inom kommunen så har jag 3 månaders uppsägningstid, trots att jag påbörjade det nya jobbet för bara 2 månader sedan. Har ett nytt jobb om 3 månader.

Till saken: Jag mår vidrigt dåligt. Har ångest och sömnproblem enbart pga detta jobbet. Har man sagt upp sig efter en månad så kan ni själva tänk er vilken negativ påverkan det måste ha haft på en. Och då är 3 månaders uppsägningstid ändå ganska lång tid för någon som sagt upp sig efter 1-2 månader.

Jag funderar på sjukskrivning. Vad hade ni gjort? Jag mår dåligt helt ärligt och 3 månader är lång tid att må dåligt varenda dag

En vecka kan du ju ta till att börja med, kanske du kan få en längre sjukskrivning på 50% sen kanske?
Citera
Idag, 14:11
Moderator
Maviels avatar
Du har rätt att vara hemma från jobb sjuk en vecka utan sjukintyg. Börja där. Sök sedan jobb och så kan du ju ha en dialog med din chef om de kan överväga att låta dig gå tidigare. Eftersom du jobbar inom kommunen kanske du kan höra dig för om omplacering om du vantrivs så?
Citera
Idag, 14:26
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Hej!

Du kan sjukanmälda dig en vecka utan intyg. Prata med din chef om vad du känner, dom har ändå en skylldighet till att du trivs på ditt jobb. Eller sjukskriv dig helt enkelt. Så länge pengar inte är ett problem, för sjuk pengarna kommer ta ett tag.

Skulle inte bry mig det minsta om att det "ser dåligt ut på ditt CV"... Inget någon behöver veta någonsin, inte minst behöver det inte stå där alls.
Citera
Idag, 14:30
Medlem
Bit i hop tunnis. Sjukskrivning är våra gemensamma pengar och ska inte användas för att du inte trivs på jobbet. Va fan är samhället på väg egentligen?
Citera
Idag, 14:53
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hade nog härdat ut de tre månaderna/ alt snackat med chefen om de kunde släppa mig tidigare. Men i det senare fallet får du en karens på A-kassan tills du börjar på nya jobbet.

Sjukskriven i tre månader kan bli jobbigt att få till då försäkringskassan är ena jävlar på att få folk friska igen. Sedan ser det inte bra ut på CVt heller.

Tre månader går ganska fort..

De nämner du väl för fan inte i cv:t! 3 månader! En droppe i havet. De behöver man inte ens fuska bort.
Citera
Idag, 15:27
Medlem
Citat:
Hej!

Varför så lång uppsägningstid? Det vanliga är ju en månad när du precis har börjat. Förhandla ner?
Citera
Idag, 16:11
Medlem
Hade en månads uppsägningstid när jag jobbade kommunalt. Hade redan skrivit på för nya jobbet. Den månaden härdade jag ut.

På ett annat ställe (privat) så mådde jag piss efter en vecka. Hade varit på företaget i 9 månader på ett vikariat som tog slut och fick möjligheten att vikariera på en annan avdelning. Var inget för mig. Jobbade hela första veckan. På måndagen ringde jag upp och var ärlig. Sa att det inte kommer fungera och att istället för att företaget skulle betala ut sjuklön så ville jag avslutas med omedelbar verkan. Företaget tyckte om att jag var ärlig så jag släpptes direkt. Behövde inte komma in nå mera.

Fick komma tillbaka fyra månader senare till min gamla tjänst igen! =) Följ magkänslan och fråga iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in