Citat:
Ursprungligen postat av
Qwertus
Intressant det du skriver för det gör många på dieselbilar när de kör på miljövänligare alternativ men har ännu inte sett en batteribil med texten jag kör på kolkraft eller olja vilket de egentligen många gånger gör fast de döljer det genom ett batteri.
Diskussionen om elbilars miljövinning eller snarare obefintliga miljövinning är väl en annan än den gällande nomenklaturen.
Utveckling över tid gör att uttryck ändrar innebörd. De flesta säger idag bara "bensin" och inte det mer korrekta "blyfri bensin". Miljövänliga varianter på diesel kommer sorteras in i samma fenomen.
Även de fossila drivmedlen kan utvinnas med olika grad miljöpåverkan, men var soppan i just min pump kommer ifrån är lika svårt att veta som varifrån elen i laddstationen kommer. Därav tror jag de flesta säger "elbil" utan att egentligen reflektera över varifrån elen kommer, hur den produceras eller hur den lagras i bilen. De säger elbil för att bilen drivs av el.
Men som sagt, säg vad du vill. Så länge du blir förstådd är allt frid och fröjd. Det enda rätt och fel som finns i språk är om du förstår och blir förstådd. Allt är ändå bara ett stort hittepå.