Citat:
Ursprungligen postat av
GulfLundell
Hela 70-talet.
Ja 70-talet var starkt. Men ska man vara lite mer specifik skulle säga att melodifestivalen peakade vid mitten av 70-talet, med artister som Lasse Berghagen, Ted Gärdestad, Abba, Göran Fristorp, Glenmarks .Det verkar ha blivit en kvalitetsförsämring efter uppehållet 1976. Sedan var det ganska taskig kvalitet fram till Carolas vinst 1983, som jag tror ökade intresset för tävlingen igen. Var ganska bra kvalitet sedan hela vägen till 2000 ungefär. Lite hårdraget att dela in det i bra och dåliga eror dock. Har varit extremt dåliga år som 1994, när alla låtar inklusive vinnarlåten sög. Sedan året efter var det tre kanonlåtar, som alla kändes som vinnare. Förövrigt brukar de sällan vara mer en max 3 bra låtar per år.
Tycker också det är kul att dela in tävlingen i eror stilmässigt. Första eran, slutet av 50-talet till en 1970, kändes väldigt mycket gammelsverige. Det var propert, en ensam sångare eller oftast sångerska som sjöng någon snusförnuftig kärlekslåt. Ska sägas att denna era också hade starka inslag av jazz tex Svante Thuresson, Monica Zetterlund, Östen Warnebring osv. Ganska trevligt, lite mer spännande än de snusföruftiga bidragen av Alice Babs, Siv Malmquist etc..
Sedan på 70-talet känns detsom det var klara influenser av vissång,tex Family four, Lasse Berghagen, men även mer energisk schlager började komma fram som Abba, Björn Skifs och Thomas Ledin. Ganska funkiga gittarer på många av låtarna från denna tid också, lyssna tex på den underskattade "Beatles" av Forbes
På 80-talet tycker jag det som man ofta tänker på som äkta schlager tog över. Försvann gjorde de underfundiga vissångerna som fanns på 70-talet och det blev mer av den mer energiska schlagern som kom då, men som intensifierades och blev mer bombastisk och känslosam. Denna era höll i sig fram till 2000 skulle jag säga, men det lades på lite dansbanselement under 90-talet.
Efter 2000 tycker jag Schlagerfestivalen lite tappat sin identitet. Det låter ofta som all annan musik på radio, fast lite sämre. Klassiker från denna tid är inte många men: "Över eld och vatten","Evighet", "Euphoria","Alla flickor" är väl några. Linda Bengtzing var den sista att hålla schlagerfanan högt
![Grin](https://static.flashback.org/img/smilies2/grin.gif)
.
Ska dock sägas att schlagerfestivalen alltid varit ganska skit, med varierande andel guldkorn. Mest är det ju trevlig familjeunderhållning, om än lite övergayifierat på sistone.