• 1
  • 2
Idag, 13:40
Medlem
bombaccis avatar
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...51e4d062&ei=23

Citat:
Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar uppmanar regeringen att samla alla partiledare för ett samtal om våldsvågen.

– Det behövs en nationell samling. Det finns tidpunkter för debatter och diskussioner, detta är inte den tidpunkten, säger Dadgostar på en pressträff.

Bra initiatv av Vänsterpartiet. Jag skulle önska att de borgerliga och rasistpartiet skulle börja följa vetenskapen som är tydlig med att enbart höjda straff leder inte till någonting utan att man måste arbeta förebyggande, allt från förskolan till skolan och i samhället i stort.

Folk måste kunna ha en framtidstro, en bostad att leva i, ett ok arbete, en gemenskap m.m.

att enbart satsa på fler poliser och "hårdare tag" kanske tilltalar lite olika rasister men det löser ingenting utan skapar bara fler problem i form av fler kostnader, tex i kostnad av förvaring på anstalter m.m .

Så min förhoppning är att den sd-ledda regeringen ska börja följa vetenskapen och lämna sin fruktlösa hat-ideologi.

Det är bra att V och S tillsammans kan leda samtalen och föra sdregeringen på rätt väg.
Citera
Idag, 13:51
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci

Bra initiatv av Vänsterpartiet. Jag skulle önska att de borgerliga och rasistpartiet skulle börja följa vetenskapen som är tydlig med att enbart höjda straff leder inte till någonting utan att man måste arbeta förebyggande, allt från förskolan till skolan och i samhället i stort.

Folk måste kunna ha en framtidstro, en bostad att leva i, ett ok arbete, en gemenskap m.m.

att enbart satsa på fler poliser och "hårdare tag" kanske tilltalar lite olika rasister men det löser ingenting utan skapar bara fler problem i form av fler kostnader, tex i kostnad av förvaring på anstalter m.m .

Så min förhoppning är att den sd-ledda regeringen ska börja följa vetenskapen och lämna sin fruktlösa hat-ideologi.

Det är bra att V och S tillsammans kan leda samtalen och föra sdregeringen på rätt väg.

Insåg nu när jag läste ditt inlägg att jag måste vara extremt mycket rasist då jag är en sån som älskar ordning och reda samt när saker och ting fungerar som det ska.

Kanske hade mina aningar även innan eftersom jag hatar parasiterna som kommer hit och lever av vår välfärd och rövknullar hela vårat samhälle.
Mångfalden du förespråkar medför inget gott.

Angående kostanden för celler som du nämner så går standarden att sänka avsevärt.
Citera
Idag, 13:54
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Insåg nu när jag läste ditt inlägg att jag måste vara extremt mycket rasist då jag är en sån som älskar ordning och reda samt när saker och ting fungerar som det ska.

Kanske hade mina aningar även innan eftersom jag hatar parasiterna som kommer hit och lever av vår välfärd och rövknullar hela vårat samhälle.
Mångfalden du förespråkar medför inget gott.

Angående kostanden för celler som du nämner så går standarden att sänka avsevärt.

Vilken forskning bygger du dina uttalanden på? Jimmie åkessons blogg?
Citera
Idag, 14:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Så i fritt fall vill vänsterpartiet Nooshi Dadgostar ha "samtal" men inte "debatt" och "diskussion" - jädrar nu händer det grejer. Åtgärdsprogram: handhjärnan, broschyrer och värdegrundsarbete. Kanske sång. Tio miljarder drar hon fram ur bakfickan.
Citera
Idag, 14:02
Medlem
Citat:

Kliv av din höga häst och sluta kalla alla som inte tycker som dig för rasister. Det börjar vara uttjatat.

Att samla partiledarna för att diskutera våldsvågen är i princip det enda som görs, och det leder inte till konkreta åtgärder. Det blir bara ännu en rundgång av samtal utan resultat. Problemet är att vi har pratat om detta i årtionden, men situationen har ändå eskalerat till en nivå där Sverige sticker ut i Europa vad gäller skjutningar och sprängningar.

Vetenskap och forskning är självklart viktiga delar av lösningen, men att häva ur sig att höjda straff ”inte leder till någonting” är inte hela sanningen. Andra länder som har skärpt sin kriminalpolitik (exempelvis Danmark), har visat att hårda tag kombinerat med förebyggande arbete faktiskt fungerar.

Det här går inte att lösa endast genom skola, bostäder och sociala insatser, det är en strategi som redan uppenbart har misslyckats i Sverige. Om det fungerade hade vi inte varit i den situation vi befinner oss i nu.

De flesta svenskar, oavsett politisk färg, vill se ett tryggare samhälle, och det kräver en balans mellan förebyggande insatser och en kraftfull rättsstat. Framförallt en kraftfull rättsstat. Se på Polen, där har man lyckats.
Citera
Idag, 14:03
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Vilken forskning bygger du dina uttalanden på? Jimmie åkessons blogg?
Öppna ögonen och se vad som händer runt dig, vad vill du ha för forskning? Du är väl ändå inte helt blind?
Vill du ha nån typ av verklighetsförankring så sluta läsa enbart proletären och flamman!
Citera
Idag, 14:03
Medlem
Citat:

Läste detta efter lite googling

Citat:
I en lyxig villa i Marmaris i Turkiet fångades den efterlysta svensken. Han är känd som ”Kurdiska räven” och finns med på Interpols röda lista.

En lyxig villa är inte tillräcklig bostad att leva i tydligen?!!

Dessutom antar jag att det krävs att se till att 14-åringar skall ha jobb att gå till för att de skall sluta begå uppdragsmord?

Sen kan man fråga sig vad vänsterpartiet tänker sig att gemenskapen skall bestå i om man inte ställer krav på att invandrare skall lära sig språket? Nej, det är ju minsann pela navelludd och snacka arabiska i två år och sen vips så dräller medborgarskapet in via cornflakespaketet.

Man kan ju fråga sig vad V har för ideer om hur de vill komma tillrätta med röran som de varit med att ställa till med? Fortsätta med mer av samma mynt i en from förhoppning att den politik som ledde oss hit också på något märkligt sätt skall vara lösningen på problemet det ställt till med?

Nej, jag tror nog att om politiken man fört lett till problem så får man nog ta och försöka med något annat.

Sen skall du kanske hålla dig lite från att beskylla andra för rasism. Varför vart inte V inbjudna till Judiska föreningens aktiviteter längre?
Senast redigerad av prostetnic Idag kl. 14:05.
Citera
Idag, 14:14
Medlem
Citat:

Ja! Arbeta "förebyggande"! Som vi gjorde 2014 till 2022. Det fungerade ju så otroligt bra! Som vi nu kan se på nyheterna varje dag.

Kan vi inte göra så? Helst ska vi ju inte straffa brottslingarna alls. Det har ju modern genusforskning visat att det inte fungerar. Kanske vi kan pröva att belöna de som begår flest brott i stället? DET skulle vara något.

Heja V och S och C och MP....
Citera
Idag, 14:19
Medlem
67arigGubbes avatar
Så hårdare tag = rasist?

Du tycker det är bättre att politiker fikar tillsammans utan åtgärder?
Citera
Idag, 14:21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Min feting ovan. Det verkar som du nu äntligen kommit till insikten att många invandrargrupper är kraftigt överrepresenterade i en stor del av brottsligheten. Bra, då lever du nu äntligen i samma universum som oss övriga. Hjärtligt välkommen!

Men till saken. Ja, det är förstås positivt om problemet diskuteras mellan de olika partierna. Om de sedan kommer fram till något återstår att se. Men jag hoppas de åtminstone ger det chansen. Vi får hoppas på det bästa även om jag känner mig ganska tveksam.

Att fokusera på de s.k. förebyggande åtgärderna är det vi försökt nu med i några decennier och är just det som lett oss dit vi är nu. Mer av det som hittills inte givit önskvärt resultat är rimligen inte en lösning. Verken i detta fall eller i andra avseenden.

Ang. Vad vetenskapen säger så har vi i I&I en klistrad tråd (FB) Källor, statistik och referenser 2.1 där man kan lägga upp länkar till vetenskapliga rapporter. Där kan du finna rätt gott om vetenskapliga undersökningar och rapporter som slår hål på påståendet att att orsaken till kriminalitet skulle vara socioekonomiska faktorer, vilket jag uppfattar är din utgångspunkt.
Senast redigerad av Ancistrus Idag kl. 14:26.
Citera
Idag, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja! Arbeta "förebyggande"! Som vi gjorde 2014 till 2022. Det fungerade ju så otroligt bra! Som vi nu kan se på nyheterna varje dag.

Kan vi inte göra så? Helst ska vi ju inte straffa brottslingarna alls. Det har ju modern genusforskning visat att det inte fungerar. Kanske vi kan pröva att belöna de som begår flest brott i stället? DET skulle vara något.

Heja V och S och C och MP....
Det är dom som var små under tidigare regering som idag är tonåringar.......
Citera
Idag, 14:30
Medlem
Citat:

Det sprängs och dödas någonstans varje dag nu i landet, trots att det införts hårdare tag.
Verkar inte leda någonstans, jag tror att SD gör varken från eller till här, fler poliser och
hårdare tag har väl alltid de borgerliga och framförallt M trott på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in