Idag, 16:39
Medlem
Hur hittar man rätt präst?

Det är så att jag och mannen vill gifta oss, dock oregistrerat hos staten! Vi letar nu efter en präst som är villig att hålla en hel giftermåls ceremoni för oss utan att vi ska fylla i några papper till staten och få allting registrerat. Vi vill helt enkelt gifta oss under Gud.
Vet att imamer kan viga utan att fylla i något till staten, men jag letar i första fall efter en kristen präst då vi tillhör kristendomen.
Någon som har kontaktuppgifter eller vet någon präst som är villig att göra det? Vi åker vart som helst i landet om det skulle krävas. En troende -pensionerad präst, -en s.k. ”Korrupt” präst eller en vanligt arbetande präst är efterfrågat!

Jag vet att det låter som att vi ”gifter oss på låtsas” men det är dom människorna som inte alls förstår hur vi tänker.
Giftermål under Gud, utan att staten ska lägga sig i är målet. Vi bryr oss inte om alla fördelar/nackdelar det för med sig att gifta sig registrerat.

(Och ja, hade vi velat hade vi kunnat gifta oss under staten, men det är inte av intresse!)

Med vänliga hälsningar
Den som inte litar på staten
Citera
Idag, 16:40
Medlem
67arigGubbes avatar
Måste det va i Sverige? Annars är väl vegas ett alternativ?
Citera
Idag, 16:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Går det bra med en troende men avkragad präst så finns det en i Gävle; (FB) Präst onanerade framför barn (sommaren 2022) Men se till att passa på medan han är drogfri för när han är tjackad har han värsta paranoian.
Citera
Idag, 16:48
Medlem
Svenska kyrkan i Köpenhamn
Citera
Idag, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Har du någon erfarenhet av det? Hört av en tidigare också Köpenhamn, men hon gifte sig där 2014 vilket fick mig att inte tänka mer på det stället då det var så länge sen!
Citera
Idag, 19:47
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alleks
Har du någon erfarenhet av det? Hört av en tidigare också Köpenhamn, men hon gifte sig där 2014 vilket fick mig att inte tänka mer på det stället då det var så länge sen!

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Viger par utan hindersprövning.
Länk?
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. Idag kl. 19:49.
Citera
Idag, 20:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alleks
Hur hittar man rätt präst?

Det är så att jag och mannen vill gifta oss, dock oregistrerat hos staten! Vi letar nu efter en präst som är villig att hålla en hel giftermåls ceremoni för oss utan att vi ska fylla i några papper till staten och få allting registrerat. Vi vill helt enkelt gifta oss under Gud.
Vet att imamer kan viga utan att fylla i något till staten, men jag letar i första fall efter en kristen präst då vi tillhör kristendomen.
Någon som har kontaktuppgifter eller vet någon präst som är villig att göra det? Vi åker vart som helst i landet om det skulle krävas. En troende -pensionerad präst, -en s.k. ”Korrupt” präst eller en vanligt arbetande präst är efterfrågat!

Jag vet att det låter som att vi ”gifter oss på låtsas” men det är dom människorna som inte alls förstår hur vi tänker.
Giftermål under Gud, utan att staten ska lägga sig i är målet. Vi bryr oss inte om alla fördelar/nackdelar det för med sig att gifta sig registrerat.

(Och ja, hade vi velat hade vi kunnat gifta oss under staten, men det är inte av intresse!)

Med vänliga hälsningar
Den som inte litar på staten
Det behövs ingen präst. Det världsliga giftermålet är en familjeangelägenhet, att parternas släkt ska bevittna det.

Giftermål under Gud sker vid första samlaget:

Men redan vid världens begynnelse 'gjorde Gud dem till man och kvinna'. 'Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder. Och de tu skola varda ett kött.' Så äro de icke mer två, utan ett kött. Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan icke åtskilja.» — Markus 10:6-9
Citera
Idag, 20:42
Medlem
maktspels avatar
Jag tror inte att det ska vara något problem. Det är inte olagligt att genomföra vigselceremonier utan att fylla i papper.

Ring till kyrkan och förklara situationen.

Jag antar att de kan säga nej om de anar att något är fuffens (t ex om det är helt uppenbart att anledningen till att ni inte vill söka hindersprövning är att ni har en syskon- eller föräldrarelation)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in