Idag, 16:42
Medlem
SVT Gävleborg har gjort en liten serie videoinslag om hemlösa, (och i vissa fall) kriminella missbrukare. Det är tre avsnitt på cirka 5 minuter jag länkat till nedan.

Vad tycker ni om det?

Är det bra att man upplyser hur det är i vardagen för de hemlösa och missbrukarna? Att de faktiskt också är människor och har det tufft i vardagen och att man ska sympatisera med dem?

Eller kan det anses som att man gör snyftreportage för någon som faktiskt begått mordförsök och kanske förstört någons liv?

Vid vilka brott går i så fall gränsen för vilka sorts människor man kan göra liknande reportage med?

Hade det varit okej med exempelvis Nytorgsmannen, Hagamannen eller Rakhmat Akilov?
Är mordförsök okej men inte våldtäkt? Kvinnomisshandel? Var sätter man gränsen?

Robban, 40, har gått på amfetamin sedan han var 14: ”Första straffet var för mordförsök”:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...for-mordforsok

Isabelle, 34, blev beroende av sin medicin: ”Jag är en kriminell pundare”: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...minell-pundare

Undersköterskan Susanna, 48, lever på gatan i Gävle – samlar burkar för att överleva: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-prata-med-mig
Citera
Idag, 16:46
Medlem
VoktorDodkas avatar
Finns tråd; (FB) Isabelle 34 blev beroende av sin medicin: Jag är en kriminell pundare. minidoku 6min
Citera
Idag, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Finns tråd; (FB) Isabelle 34 blev beroende av sin medicin: Jag är en kriminell pundare. minidoku 6min

Den tråden handlar dock nästan enbart om Isabelle, en av personerna i reportaget och hennes ADHD-medicin.

I den tråden är det bara en massa pundare som diskuterar punderi, att knarka ADHD-medicin och nedtrappning som det brukar göras i drogforum, jag vill ha en mer saklig, seriös diskussion.

Jag vill mest diskutera lämpligheten av media att göra reportagen. Om det är bra eller dåligt.
Senast redigerad av Anonym555 Idag kl. 17:05.
Citera
Idag, 16:56
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Undersköterskan Susanna, 48, lever på gatan i Gävle – samlar burkar för att överleva: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-prata-med-mig

Hon var inte ens undersköterska, hon var arbetslös. Det finns ingen hemlös undersköterska, de är väldigt överbetalda i Sverige.
Citera
Idag, 16:57
Medlem
tryffs avatar
"40 gånger har Robban suttit i fängelse" kul att se att daltandet ha effekt. Och tydligen är allt socialdemokraternas fel.

"blev beroende av medicin"
Citera
Idag, 16:59
Medlem
PeterParkarbetares avatar
Citat:
SVT Gävleborg har gjort en liten serie videoinslag om hemlösa, (och i vissa fall) kriminella missbrukare. Det är tre avsnitt på cirka 5 minuter jag länkat till nedan.

Vad tycker ni om det?

Är det bra att man upplyser hur det är i vardagen för de hemlösa och missbrukarna? Att de faktiskt också är människor och har det tufft i vardagen och att man ska sympatisera med dem?

Eller kan det anses som att man gör snyftreportage för någon som faktiskt begått mordförsök och kanske förstört någons liv?

Vid vilka brott går i så fall gränsen för vilka sorts människor man kan göra liknande reportage med?

Hade det varit okej med exempelvis Nytorgsmannen, Hagamannen eller Rakhmat Akilov?
Är mordförsök okej men inte våldtäkt? Kvinnomisshandel? Var sätter man gränsen?

Robban, 40, har gått på amfetamin sedan han var 14: ”Första straffet var för mordförsök”:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...for-mordforsok

Isabelle, 34, blev beroende av sin medicin: ”Jag är en kriminell pundare”: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...minell-pundare

Det är väl bra att veta roten till problemen.
Som med sjukdomar. Läkarna forskar ju om orsakerna.
Citera
Idag, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
"40 gånger har Robban suttit i fängelse" kul att se att daltandet ha effekt. Och tydligen är allt socialdemokraternas fel.

"blev beroende av medicin"

Jag förstod inte riktigt det där med Socialdemokraterna. Det är väl de rödgröna som livnär sådana som inte har arbete?
Citera
Idag, 17:25
Medlem
Malawi-Golds avatar
Uj helvete sjukt sliten 34-åring!

Ja ja så kan det gå när det är party 24/7 365
Citera
Idag, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParkarbetare
Det är väl bra att veta roten till problemen.
Som med sjukdomar. Läkarna forskar ju om orsakerna.

Finns det inte andra sätt än att göra den sortens personliga sympati-reportage då? Hade det varit okej med t.ex. Nytorgsmannen eller Hagamannen om vi säger att de var hemlösa missbrukare?
Citera
Idag, 18:08
Medlem
StorTuffBikers avatar
Nu verkar det dock vara över 20 år sedan han begick det, och straffet är avtjänat sedan länge. Så att man ska se honom för det han gjorde som tonåring är inte helt rimligt. Det hade varit en annan sak om det hänt nyligen och han hade villkorlig frigivning.

Att känna ett förakt för dessa personer gör ingen nytta. Klart de förstör samhället genom sina handlingar, men mest av allt förstör de för sig själva. I grund och botten är det synd om dessa personer. Som den här mannen säger, det är samhället som har skapat honom. Man vet att personer söker sig till missbruk för att de blivit dåligt behandlade under uppväxten, av föräldrar, av personal i skolan. De bygger upp ett självförakt och flyr värdelöshetskänslorna genom missbruket. Alla har ett ansvar för att behandla sina medmänniskor väl, då hade färre sökt sig till drogerna.
Citera
Idag, 18:40
Medlem
PeterParkarbetares avatar
Citat:
Finns det inte andra sätt än att göra den sortens personliga sympati-reportage då? Hade det varit okej med t.ex. Nytorgsmannen eller Hagamannen om vi säger att de var hemlösa missbrukare?

Minns när Denho Acar vart intervjuad i Turkiet.
Då hörde man både reporterns syn på saken och hans.
Så borde det vara.
Citera
Idag, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Nu verkar det dock vara över 20 år sedan han begick det, och straffet är avtjänat sedan länge. Så att man ska se honom för det han gjorde som tonåring är inte helt rimligt. Det hade varit en annan sak om det hänt nyligen och han hade villkorlig frigivning.

Att känna ett förakt för dessa personer gör ingen nytta. Klart de förstör samhället genom sina handlingar, men mest av allt förstör de för sig själva. I grund och botten är det synd om dessa personer. Som den här mannen säger, det är samhället som har skapat honom. Man vet att personer söker sig till missbruk för att de blivit dåligt behandlade under uppväxten, av föräldrar, av personal i skolan. De bygger upp ett självförakt och flyr värdelöshetskänslorna genom missbruket. Alla har ett ansvar för att behandla sina medmänniskor väl, då hade färre sökt sig till drogerna.

Han har väl fortsatt att begå brott därefter, hur allvarliga de är vet jag inte.

Det finns de som har haft det värre, bott i sämre land än Sverige men ändå sagt till sig själva att "jag har ett val hur jag vill leva mitt liv".
Senast redigerad av Anonym555 Idag kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in