Idag, 05:39
Medlem
Gibbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx

Vi kan säga så här kanske då, att alla som har någon form av historik med utredningar eller psykiatrin ska punktmarkeras och kontolleras extra?

Utöver vapenlicens bör de kanske inte få arbeta med människor, tex vården, gamlingar och dagis. ADHD bör i viss mån inkluderas, eftersom att att spektrumtillstånd och adhd ofta går hand i hand. Borderline också bör kategoriseras inom samma.
Citera
Idag, 05:40
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Ett enkelt läkarintyg i samband med ansökan kan jag köpa.

Angående att vi inte vill lägga ner resurser på det; det finns inte så mycket resurser över till sådant. Det är otroligt snävt numera.

Absolut rimligt krav, borde vara för alla som ansöker som minsta möjliga, att alla måste lämna läkarintyg.
En bra början...
Citera
Idag, 05:42
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbledygook
Utöver vapenlicens bör de kanske inte få arbeta med människor, tex vården, gamlingar och dagis. ADHD bör i viss mån inkluderas, eftersom att att spektrumtillstånd och adhd ofta går hand i hand. Borderline också bör kategoriseras inom samma.

Du är lite hård här, men jag förstår din tanke, den är helt rimlig om ändå väldigt "alla över samma kam" kan jag tycka, men jag känner din oro, absolut.
Citera
Idag, 05:43
Medlem
Konstigt att man inte lämnar en lapp och förklarar sig.
Måste ha varit enbart personligt för han alltså motivet.
Citera
Idag, 05:44
Medlem
Jag tror att MGM hade schizoid personlighetsstörning, snarare än autism. Kännetecknas bl a av noll intresse av att umgås med andra. Autister hänger ofta med andra nördar, som delar deras specialintressen.

https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/schizoid
Citera
Idag, 05:44
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbledygook

Känns lite extremt, tycker väl det borde ske en bedömning från fall till fall isåfall. En ADHD-diagnos gör dig inte till en vandrande risk. Men, som du säger, går det inte sällan hand i hand med viss annan problematik.
Citera
Idag, 05:45
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
FEL!!

Jag personligen vill jobba och älskar det, så dra inte det kortet om du inte har koll på det.
DÄREMOT så är det problem för oss till viss del att få jobb då samhället har en rätt skev uppfattning om hur vi fungerar.

Jag älskar att kunna fylla en funktion där jag behövs och kan göra skillnad.
Mördaren verkar redan i tidig ålder vägrat göra nått.
Ville bara sitta hemma kolla på TV.
Alla är vi väl lite störda på våra egna sätt, jag kan inte sitta framför teven glo på fåniga serier. Vilken enorm waste of time. Samma upplägg på allt dessutom. Dagarna jag varit sjuk senaste 10 åren och inte kunnat arbeta kan man räkna på en hand.
Orättvist med vissa som arbetar och sliter medan andra får bidrag för att sitta hemma fisa framför teven.
Citera
Idag, 05:46
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Jag tror att MGM hade schizoid personlighetsstörning, snarare än autism. Kännetecknas bl a av noll intresse av att umgås med andra. Autister hänger ofta med andra nördar, som delar deras specialintressen.

https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/schizoid

Han kan ha varit schizoid UTÖVER sin autism. Han gick nämligen i specialklass för personer med autism.

https://www.tv4.se/artikel/1loe7mCbP...ngen-i-oerebro
Citera
Idag, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok? Men det finns så många muslimer i Sverige det skulle vara nästan omöjligt att skjuta någonstans utan att råka träffa en muslim Förutom kanske i en kristen kyrka eller på en grisfest... Så jag tror nog vissa offer kommer visa sig vara muslimer.

Ja ja javisst, när hela dödslistan publiceras kanske det visar sig att det slank med någon muslim. Men min poäng är att detta inte var ett dåd riktat mot muslimer, antagligen inte ens mot invandrare.
Senast redigerad av ulrikaskriver Idag kl. 05:59.
Citera
Idag, 05:52
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver
VARFÖR släpper de inte namnen på några av de döda? Varför är det så hemligt?

Har du hört talas om tystnadsplikt?
Citera
Idag, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver
Ja ja javisst, när hela dödslistan publicerats kanske det visar sig att det slank med någon muslim. Men min poäng är att detta inte var ett dåd riktat mot muslimer, antagligen inte ens mot invandrare.

Troligen har du rätt men tydligen var vissa offer invandrare och vissa troligen muslimer.
Citera
Idag, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag försökte få stöd på 90-talet det var omöjligt. Kanske är annat nu men ändå, bil, jaktgevär, inte gjort något på 10 år? Hade ingen diagnos? Annars hade han bäl inte fått äga vapen. Nästan 7000 i hyra varje månad. Bara hyran blir en miljon på 10 år, menar att det är mycket utan inkomst.

Instämmer, har samma frågeställningar.
Tror hans föräldrar backat honom, många av bilderna på honom är från semestrar. Thailand, Miami & något annat. Inget man får stöd till direkt.
Nyfiken som fan på hur relationen till hans närstående såg ut. Visste dom att han hade vapen? Hjälpte dom till eller lurade han till sig dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in