[quote=Fettsugning|90930803]
Citat:
Ursprungligen postat av
Gli-Azzurri
Sanna ord.
Nu är spekulationerna ganska vilda. Min egen killgissning är att det, som många andra är inne på, är riktat mot 'samhället' där samhället i GMs värld representeras av det samhälle han upplever sig ha blivit sviken av. Socialtjänst, skolväsendet främst. Misslyckad skolgång som lett till arbetslöshet och sannolikt en massa negativa beslut även kring hans ekonomi.
Men, mer intressant är kanske vad som triggade honom att agera när han väl agerade?
Överlag märker jag att folk är mer lättkränkta idag jämfört med si så där 20 år sedan. Märks tydligt i arbetslivet där konstruktiv kritik ska vara något positivt.
Samhällsutvecklingen i sig tror jag är en bidragande orsak till allt skit som händer. Svårt att sia orsakerna i detta fall. Men ensamhet, isolering, datorspel, dålig sömn, dåliga matvanor, usel ekonomi. Sedan all ilska mot dem som ”lyckats”. Då en cocktail av olika yttre faktorer kombinerat med en redan ärvd skörhet. Inte för att jag tycker hans handlingar är försvarbara.
Samtidigt så kan vi inte skylla på samhället och dess brister. Individen har alltid det yttersta ansvaret. Vad ska samhället göra om individen till exempel vägrar söka jobb? Det de kan göra är att dra tillbaka ekonomisk bistånd.
Luddigt inlägg jag vet. Men försöker förstå och hitta svar på ”varför”