Idag, 07:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Inte lyssnat på några vittnen, men ja, det är intressant om han bara väljer att gå förbi dem. Om det är så och de döda är personer som högst troligen inte är elever så kan vi ju helt stryka att det skulle ha något med rasism att göra.

Tycker f.ö. att det är ganska illa att TV4 blåser upp det som en potentiellt rasistisk attack.

Två tjejer med hijab hjälpte en man som blivit skjuten i axeln och tog av sin hijab för att stoppa blödningen. Gärningsmannen gick förbi dem på nära håll och bara kollade på dem utan att säga något . Detta sa frugan att hon såg på tv på någon kanal(svt/tv4)
Citera
Idag, 07:30
Medlem
HocKusPucKoss avatar
[quote=Fettsugning|90930803]
Citat:
Ursprungligen postat av Gli-Azzurri

Sanna ord.

Nu är spekulationerna ganska vilda. Min egen killgissning är att det, som många andra är inne på, är riktat mot 'samhället' där samhället i GMs värld representeras av det samhälle han upplever sig ha blivit sviken av. Socialtjänst, skolväsendet främst. Misslyckad skolgång som lett till arbetslöshet och sannolikt en massa negativa beslut även kring hans ekonomi.

Men, mer intressant är kanske vad som triggade honom att agera när han väl agerade?

Överlag märker jag att folk är mer lättkränkta idag jämfört med si så där 20 år sedan. Märks tydligt i arbetslivet där konstruktiv kritik ska vara något positivt.

Samhällsutvecklingen i sig tror jag är en bidragande orsak till allt skit som händer. Svårt att sia orsakerna i detta fall. Men ensamhet, isolering, datorspel, dålig sömn, dåliga matvanor, usel ekonomi. Sedan all ilska mot dem som ”lyckats”. Då en cocktail av olika yttre faktorer kombinerat med en redan ärvd skörhet. Inte för att jag tycker hans handlingar är försvarbara.

Samtidigt så kan vi inte skylla på samhället och dess brister. Individen har alltid det yttersta ansvaret. Vad ska samhället göra om individen till exempel vägrar söka jobb? Det de kan göra är att dra tillbaka ekonomisk bistånd.

Luddigt inlägg jag vet. Men försöker förstå och hitta svar på ”varför”
Citera
Idag, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är så att jaktvapen bara får ha magasin för ett fåtal skott. Uppenbart från ljudinspelningar är det ett vapen med många skott i magasinet allså är det överlag med förberedelser att modifiera vapnet. Han hade ett helautomatiska kulgevär, ett repeter kulgevär och ett hagelgevär. Här han såg polisen kastade han en rökgranat. Det här är väl planerat under lång tid och oklarheter finns kring vad han levt på och hur han haft möjlighet att köpa vapnen och åka på resor och skaffa rökgranater.

Det här kommer att leda till förbud för halvautomatiska vapen. Han har fått förhandsbesked att han ej får mönstra. Kan han ändå ha deltagit i frivilligförsvar?
Vid jakt, notera VID, ska magasinen uppfylla Naturvårdsverkets krav som är olika beroende på viltet du jagar. Du får äga precis vilka magasin du vill till jaktvapen men de får inte följa med ut på jakt. Vapen på jaktlicens får användas till jakt och sportskytte. Vapen på sportlicens för endast användas till sportskytte.
Att han skulle ha ett HELautomatiskt gevär tror jag inte på en enda sekund då de inte får användas till jakt.
Citera
Idag, 07:31
Medlem
bockyboats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Skulle man vilja veta hur han haft råd med allt och hur han tänkte att han skulle finansiera sin framtid. Lyckats ta körkort och jägarexamen men sen då? Varför kunde han inte ta vilket skitjobb som helst? McDonalds. Den som går på bidrag är inte fri. Problemet är att de borde sparkas ut i snön för att fatta att de verkligen MÅSTE försörja sig själva. Både invandrare och pappas pojkar som sitter hemma framför CS eller teven 24/7. Samhällen med horder av parasiter kan inte överleva, det är en spiral nedåt. Varför ska jag betala hundratusentals i skatt varje år och stiga upp kl 6 varje morgon när andra vägrar?

McD anställer knappast en 30-plussare som knappt kan tilltala andra människor. För övrigt vore det en väldigt triggande miljö för en autist med tanke på att det låter hela tiden. Hade han flippat i den miljön hade vi snarare sett döda småbarn än nuvarande scenario.

Du må vara skattebetalare, men du tänker inte längre än din näsa räcker.
Citera
Idag, 07:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Va? Ersättning betalas ut månadsvis.
Vilket bidrag betalas ut i en sådan klumpsumma??

Klumpsumma brukar vara studielån/bidrag vid studier utomlands. Men något sånt lär han inte ha gjort
Citera
Idag, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Han verkade inte kunna hantera att han inte får pengar.
Sen varför han skulle fått mer pengar av att ta med andra i fallet, och ta självmord ?

Han kanske inte tänkte klart i situationen som han hade framför sig.

Men tog med sig vapen av någon anledning.

Du ställer en hysteriskt dum fråga. Om socialbidragsteorin stämmer så är det klart att han tog med sig vapnet för att ta död på handläggarna. Vad skulle han annars göra utan puffra? Ge dem en lavett eller?
Citera
Idag, 07:34
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulubye
Förutom recensionen som han eventuellt skrivit om komvux i Örebro, fanns 3 till skriva under dennes alias. Alla recensioner uttryckte starkt missnöje men i samma tema: Jag har inte blivit behandlad med respekt.
Om det är hans alias tänker jag att han hade ett starkt rättspatos. Det som i hans värld var rättvist, gav nog ganska starka känslor hos honom.

Här en recension, från en äldre kvinna, om
Arcus Utbildning & Jobbförmedling AB - Örebro; ligger 500 m fågelvägen från Risbergska och har ett nära samarbete med komvux och arbetsförmedlingen.
Citat:
Fruktansvärt dåligt bemötande av personalen Jag som efter ett långt arbetsliv skulle gå i pension inom ett år hamnade på Arcus Örebro steg till arbete. Där fick jag skriva av en text, vika ihop små lådor av ett pappersark och sätta upp en hylla och ställa böcker i alfabetisk ordning. Efter det var det bara att sitta och glo dag efter dag. Personalen var unga mest utländska personer som bara var intresserade av ens närvaro. Många deltagare mådde dåligt men det var ingen av de anställda intresserade av. Ett gäng somaliska kvinnor stängde in sig i köket så det kunde man inte använda sig av. Toaletten var vidrig med papper över hela golvet och smutsigt. Personalen hade egen toalett. Jag valde att ta pension i förtid vilket är svårt ekonomiskt ett tag men det är så värt det.
https://www.reco.se/arcus-utbildning...gatan-25-umvlh
Senast redigerad av skoputs Idag kl. 07:41.
Citera
Idag, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Men om han har haft egna pengar till att kunna köpa saker och dessutom gått i skola där man går för diagnos, så är nog diagnos biten redan satt och avklarad.

Sluta snälla kråksångra om att det har något med hans föräldrar att göra.. För allt vi vet försökte dom ta med honom ut på resor för att göra honom glad. Tyckte säkert om honom väldigt mycket. Med tanke på alla foton som är tagna utomlands och så..

Problemet är att soc har fixat lite krångligare regler nu och försökte att dra bort snubbens "skyddsnät" nu medans ni andra firade julafton..

Jag kråksångar inte.
Att han gick till socialtjänsten som satte krav på honom tyder ganska mycket på att ingenting var klart, diagnoser var inte satta.

Han klarar inte ett enda ämne i skolan, och du bara: ”nothing to se here”.
Jag har kritiserat hans föräldrar också i andra inlägg, ingenting är dock klart ännu i utredningen men ändå är det det.

Förra gången jag var så himla förbannad över psykiatrireformen var när Anna Lindh blev knivskuren.
Han som sitter på livstid nu hade ringt hur många dagar som helst till psykiater i Södertälje (hovsjö) men ingenting hände.
Båda dåden kunde ha undvikits.
Citera
Idag, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller inte riktigt med. Är det exceptionella situationer, och gärna numerärt väldigt många (tänk tsunamikatastrofen och de skicket många kroppar var i där), kan det absolut dra ut på tiden ordentligt. Nu gäller det dock "bara" 11 personer, och åtminstone gällande socialtjänstmedarbetarna som förefaller vara helt borta i relation till det inträffade, så borde ju iaf de ha haft aktuella tandkort, så om de motförmodan skulle vara bland de avlidna, borde den identifieringen kunnat göras åtminstone under dagen idag. Och även i andra fall förstår jag inte heller varför det, som du ju och flera andra trovärdiga källor säger, skulle dröja först framåt helgen "i bästa fall". många personer är det ändå inte, och svårt borde det inte vara. De absolut allra flesta människor i Sverige har trots allt aktuella tandkort att jämföra med, och har en person pass utfärdat finns fingeravtryck med där.

Tror att dom vill identifiera alla innan dom släpper några namn.
Då räcker det väl med en nykomling som inte varken har varit till tandläkaren eller har pass så tar det tid.
Sen ska anhöriga informeras, och igår hade dom inte hittat anhöriga till nåt av fallen.
Citera
Idag, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Sönderskjutna i ansiktet?
Det är väl ännu inte bekräftat vilka av sina jaktvapen han använde i dådet, men hagelgevär och 30-06 har nämnts. Efter ett skott i bakhuvudet med en expanderande kula eller framifrån med hagel på nära håll så går det inte att identifiera personens ansiktsdrag, då behöver de använda tandkort - om tänderna fortfarande är tillräckligt intakta - eller DNA-test för att med säkerhet identifiera varje individ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbledygook
Bäst att ordna egna boenden till alla dessa människor, df behöver inte egna lägenheter där de kan sitta och spela CS, de kan måla fjärilar i grupp eller whatever med ledsagare.
Vi behöver börja se mäns psykiska problem u det moderna samhället som mer allvarligt än bad vi gör och sluta spärra in kvinnor lättvindigt och ifrågasätta hur vi istället har en massa våldsdåd på gatorna av män som man aldrig övervägt LPT på. Oavsett om de knarkar och springer iväg med sin psykiska ohälsa till kriminalitet eller om de isolerar sig och blir enstörida nätknarkare.

Sedan så utgör inte majoriteten av de här isolerade männen fara och framförallt just för att de ironiskt nog inte ingår i grupper. En psykiskt sjuk missbrukare är inte ofarlig baserat på att vederbörande rör sig bland mer folk än vad enstöringen gör. Isolering är dock mycket allvarligt för hjärnan att uthärda och gör människor mycket sjuka.

Skillnaden är att missbrukare ska låsas in för att bli rena om så under tvång, innan man kan arbeta med det psykiska hos dem. Psykiskt dåliga människor kan fungera under en bra öppenvård. Att ha egen lägenhet kan även hjälpa dem att fungera i samhället men när de inte fungerar behöver de ha särskilt boende eller bo på vårdavdelning åtminstone kort.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Vart skulle dessa kunna vara? Gömt sig i källaren?

Döda men inte identifierade. Man säger så när någon som man tror var på plats men som man inte hört från sen dess och om det finns som det gör döda som är svåra att identifiera så måste de göra tandkort/dna/fingeravtryck för identifiering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in