Citat:
Ursprungligen postat av
EmmanuelGoldstein
Det bästa exemplet på detta är väl "Dvärgen" av Per Lagerkvist.
Denna bok har beskrivits som en studie i ondskans innersta väsen.
Nu var det riktigt länge sedan jag läste Dvärgen. Men jag tror jag inte gillade den. Men jag anar att dess popularitet kan ha att göra med en fascination för ondskan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nypan-sr
Eller Patricia Highsmith's bokserie om galningen Ripley.
Jag har inte läst några. Men jag har sett flera av filmatiseringarna. Jag har tyckt de varit tråkiga eller osannolika allihopa. Kanske just för att huvudrollen är osympatisk?
Berätta gärna varför du tycker det funkar bra med Ripley som en galen huvudperson?
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Människan har i alla tiden tyckt om berättelser i vilka gott och ont kämpar mot varandra.
Jag tror att det är själva kontrasten mellan de båda, som slår an något i oss. Vi jämför oss med berättelsens goda och tar avstånd från det onda. Att höra sådana berättelser blir nästan som en sorts terapi för de orättvisor och den ondska vi själva kanske har upplevt.
Bok: Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren.
Berättelser behöver gärna gott och ont, visst. Men min tråd handlar specifikt om bra berättelser onda/osympatiska
huvudpersoner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmannen
Raskolnikov i Brott och Straff är väl ett klassiskt exempel.
Vad jag minns är Raskolnikov en eländig mördare men han agerar även moraliskt eller han tror han gör det. Jag tycket mycket om boken. Kanske för att Raskolnikov även har goda drag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Kan
Doktor Glas och
American Psycho hålla som förslag (tror inte jag läst förstnämnda, och ej sistnämnda).
Glas är tydligare än Raskolnikov. Han vill ju hjälpa Helga från hennes äldre man som våldföra sig på henne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Jag håller med om nämnda Ripley-böcker och även en del andra av Highsmiths böcker. Nämnda Brott och Straff håller jag också med om. Även Bardamu, Louise-Ferdinand Célines alter ego, är något av en antihjälte. Böckerna Resa till nattens ände och Död på krita är dessutom den moderna litteraturens två största mästerverk. Ovanpå det vill jag nämna James Ellroys moraliskt tveksamma huvudpersoner. Börja gärna med LA Confidential och American Tabloid (En amerikansk myt), som jag tycker är hans två bästa romaner.
Huvudpersonerna i ovannämnda böcker är inte rakt igenom ruttna, utan de är komplexa, vilket gör dem mer intressanta som karaktärer. I Célines böcker, som berättas i första person, har även extra nivåer genom att man ibland märker att berättaren skarvar och överdriver, det vill säga att det finns två berättelsenivåer, där verkligheten som återges är en och berättarens subjektiva framställning av den är en annan.
Edit: När jag en gång lånade ut LA Confidential till en kvinna jag låg med, så sa hon efter att hon hade läst den att hon inte gillade den och att ”det ju inte fanns några goda personer i den”. Båda nämnda Ellroy-böckerna har tre manliga huvudkaraktärer och en viktig del av böckerna är deras inbördes relation (tillsammans med andra, inte sällan historiska kända personer) och utveckling. Det är moraliskt tvivelaktiga män i centrum av kända historiska händelser som utför förkastliga handlingar.
Jag tar med mig ditt tips om Bardamu. Antihjältar är intressant.
Jag kanske är som den kvinnan du nämner. Jag behöver något gott hos huvudpersonen att identifiera mig med eller relatera till.
Berätta gärna varför du tycker det funkar bra med Ripley som en galen huvudperson?
-------
Tack för alla svar. Jag tror dock det finns mer utröna. Något berättartekniskt eller fördjupande av en ond/osympatisk huvudperson om gör att läsare bryr sig om huvudpersonen och vill fortsätta läsa...?