• 1
  • 2
Igår, 16:29
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Förr hade vuxna svenskar sitt körkort lr ett leg från jobbet i plånboken.

Numer så har bara stötar som vi själva ännu plånka och unga har inte körkort.

Vi har vårt körkort alltid på oss eftersom civilare emellanåt uppmanar oss visa leg när vi på dagtid promenixar på gatorna i vår stadsdel.

Vi tänker också att det är bra ha leg på sig om en skulle stryka med, i en olycka lr av ett brott.

Örebrodådet: Identifieringen av tio (10) dödsoffer tager för utredarna många dagar i anspråk.

Media uppger att utredarna jämför tandkort.

Att diskutera: Är många papperslösa i Sverige idag?

Är det en motståndshandling, att inte kunna bli identifierad av ordningsmakten?
Citera
Igår, 16:35
Medlem
Bassplays avatar
Kan man studera som papperslös?
Citera
Igår, 16:37
Medlem
george.sthlms avatar
Du har missupfattat allt. Dom hade säkert leg , kontokort etc men hängt jackan på stolen,
på en galge etc och när det började skjutas så stack dom fort och lämnade allt kvar.
Därav ingen pluska i fickan.
Citera
Igår, 17:29
Medlem
De har säkert dödförklarat (underrättat anhöriga) på grund av felaktiga ID-kort och har
bättre rutiner på det nu!

I många fall får en anhörig bekräfta dödsfallet genom identifiering men det är inte alltid det går på grund av olika anledningar

Det kanske inte är vanligt men det finns människor som har ett falskt leg .p.g.a olika anledningar som köpa cigg eller sprit då man inte har åldern inne
Citera
Igår, 17:41
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Kan man studera som papperslös?
Ställde en sådan fråga i stora tråden och fick svar att utan uppehållstillstånd inget SFI.
Ingen som skrev vad som gäller för Komvux.
Citera
Igår, 17:48
Medlem
De jobbar med tandkort och dna oavsett om det finns id-kort eller ej.
Citera
Igår, 17:50
Medlem
Onanikrems avatar
De allra flesta i min generation har kör kort, och det bär man alltid med sig. De yngre som valt bort eller inte hunnit ta, har inget leg med sig vanligtvis. De har ett pass som ligger hemma i byrålådan. Även om de bär kreditkort och busskort med sig tror jag inte det kan ses som en hundraprocentig identifiering
Citera
Igår, 18:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De allra flesta i min generation har kör kort, och det bär man alltid med sig. De yngre som valt bort eller inte hunnit ta, har inget leg med sig vanligtvis. De har ett pass som ligger hemma i byrålådan. Även om de bär kreditkort och busskort med sig tror jag inte det kan ses som en hundraprocentig identifiering

Jag är över 50 och har bara med mig plånbok och körkort när jag kör bil eller ska handla något, är jag bara ute på promenad så tar jag inte med den.
Dör jag på gatan så finns bara min telefon och även om de kan få upp den så har jag svårt att tänka mig att den kan användas som någon form av godkänd kontroll om vem man är.
Det medicinska id:et som man jan lägga in får inte användas för koll av blodgrupp utan detta måste ändå kollas via blodprov. Jag har frågat på blodcentralen.
Citera
Igår, 18:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är över 50 och har bara med mig plånbok och körkort när jag kör bil eller ska handla något, är jag bara ute på promenad så tar jag inte med den.
Dör jag på gatan så finns bara min telefon och även om de kan få upp den så har jag svårt att tänka mig att den kan användas som någon form av godkänd kontroll om vem man är.
Det medicinska id:et som man jan lägga in får inte användas för koll av blodgrupp utan detta måste ändå kollas via blodprov. Jag har frågat på blodcentralen.
Ja, är väl olika.. Jag har alltid med mig plånbok utom möjligen när jag går på krogen (aldrig tappat den, men någon gång skall ju vara den första) Har ett sånt litet hårt kortfodral som jämt ligger i benfickan. Bild på farsan, två kreditkort och körkort.
Citera
Igår, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd

Vi har vårt körkort alltid på oss eftersom civilare emellanåt uppmanar oss visa leg när vi på dagtid promenixar på gatorna i vår stadsdel.

Vi tänker också att det är bra ha leg på sig om en skulle stryka med, i en olycka lr av ett brott.

Örebrodådet: Identifieringen av tio (10) dödsoffer tager för utredarna många dagar i anspråk.

Papperslös betyder att man inte har uppehållstillstånd, det har inget med om man har ett id/pass att göra. Dvs man kan ha ett giltigt pass och vara papperslös samtidigt.
Citera
Igår, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd

Man identifierar inte genom ett körkort, det är det som ställer till det. Blir ofta fel då. Dessutom har han ju skjutit mot huvudet på många och det ställer till det. Det som jag tycka är lite märkligt att anhöriga är oroliga för att de inte vet, om man inte får tag i någon som befunnit sig där bör man väl kunna räkna ut att det värsta har hänt.
Citera
Igår, 20:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Man identifierar inte genom ett körkort, det är det som ställer till det. Blir ofta fel då. Dessutom har han ju skjutit mot huvudet på många och det ställer till det. Det som jag tycka är lite märkligt att anhöriga är oroliga för att de inte vet, om man inte får tag i någon som befunnit sig där bör man väl kunna räkna ut att det värsta har hänt.
Även om intellektet räknat ut vad som hänt finns alltid hoppet tills katastrofen är bekräftad. Så fungerar människan.

Lider med de anhöriga, även med de anhöriga till Rickard som även de måste genomgå ett helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in