2025-02-06, 22:35
Medlem
fittanstickerframs avatar
Expressen har uppmärksammat ett moderatormeddelande på Flashback som indikerar att Flashback samlar in bevis om sina användare för att kunna dementera och styrka vem som är vem.

Ursäkta men hur är detta förenligt med anonymitet och på vilket sätt är den här publiceringen positiv? "Vi har tämligen starka bevis", vad är det för "starka bevis" som Flashback samlar in om sina användare?

Inlägget i fråga: (FB) Jag vill begå skolskjutning

Citat:
Mitt i natten skrev en användare på Flashback att den ville begå en skolskjutning.

Ett drygt år senare har många spekulerat om att orden kom från massmördaren Rickard Andersson.

Forumet själva dementerar dock att Andersson är avsändaren.

Citat:
Även Flashback själv har noterat inlägget – men säger att de har bevis för att det inte rör sig om Rickard Andersson.

”Det har förekommit en hel del spekulationer kring denna tråd i samband med Örebroskjutningen. Vi har tämligen starka bevis på att tråden INTE är startad av GM i Örebroskjutningen”, skriver en moderator på forumet i den tråd där användaren beskrev sina planer på en skolskjutning.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...inte-inlagget/

+ + +

Meddelande från admin:

Ett svar från admin på denna fråga finns att läsa här.
Citera
2025-02-06, 22:39
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Spännande!
Citera
2025-02-06, 22:50
Medlem
Severlohs avatar
Intressant, men kan det inte bara vara så att moderatorn bara läste igenom hans posthistorik och såg att han hade skrivit något i stil med t.ex "jag är 16 och bor i Finland"?
Citera
2025-02-06, 22:51
Medlem
flugornass avatar
tomtenissen37 skriver själv i en ny tråd där han gör avbön.
Men hur fan kan en moderator lämna ut information om en medlem här oaktat varför?

Länk till tomtens inlägg idag.
(FB) Jag trollade om skolskjutningar på Flashback - Risk för åtal? - Säpo är efter mig
Citera
2025-02-06, 22:55
Medlem
Hariwans avatar
Jag läste också om det på Expressen och var lite chockat över vad som hade skrivits där. Får man som moderator göra så? Är man anonymt här? Massa frågor dyks upp!
Citera
2025-02-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Men hur fan kan en moderator lämna ut information om en medlem här oaktat varför?

(FB) Jag trollade om skolskjutningar på Flashback - Risk för åtal? - Säpo är efter mig

Observera att moderatormeddelandet gjordes kl 14:19 och inlägget av Tomtenissen37 kl 22:39. Att kontot varit inloggat efter dådet i Örebro är inte vad jag skulle kalla "starka bevis" när GM fått all elektronik beslagtagen av polisen.

Oavsett så förstår jag inte poängen i att en moderator dementerar såna spekulationer.

Citat:
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Är det okej för användare och moderatorer att eftersöka sån information så länge det är i anknytning till högprofilerade fall? Jag känner inte riktigt att det är lämpligt.
Citera
2025-02-06, 22:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas

Fast Tomtenissen37 skrev ju sitt inlägg efter att moderatorn skrev sitt. Och det var hans första inlägg på ett år. Så hur kunde moderatorn veta att det inte var RA? Är man så anonym som Flashback säger att man är? Det får en ju att undra om allt annat de säger, som att de inte loggar IP-adresser bara är BS.
Citera
2025-02-06, 23:01
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
vad är det för "starka bevis" som Flashback samlar in om sina användare?

I det här fallet räcker det med att användren fortfarande är aktiv, det vill säga inte död.
Citera
2025-02-06, 23:03
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Observera att moderatormeddelandet gjordes kl 14:19 och inlägget av Tomtenissen37 kl 22:39. Att kontot varit inloggat efter dådet i Örebro är inte vad jag skulle kalla "starka bevis" när GM fått all elektronik beslagtagen av polisen.

Oavsett så förstår jag inte poängen i att en moderator dementerar såna spekulationer.

Är det okej för användare och moderatorer att eftersöka sån information så länge det är i anknytning till högprofilerade fall? Jag känner inte riktigt att det är lämpligt.
Jag kan hålla med om att det meddelandet i tråden var olyckligt, enligt min högst personliga åsikt. Dock var det inte på eget bevåg som moderatorn skrev det utan med godkännande av admin.
Citera
2025-02-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
I det här fallet räcker det med att användren fortfarande är aktiv, det vill säga inte död.

Om polisens forensiker loggat in på kontot med användaruppgifter som sparats på en beslagtagen dator så har det varit inloggat. Jag håller inte med om att det räcker, och jag tycker absolut inte att Flashback ska uttala sig om användares identitet under några förutsättningar.
Citera
2025-02-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Dock var det inte på eget bevåg som moderatorn skrev det utan med godkännande av admin.

Det är värre. En moderators uppgift är inte att ge sig in i diskussioner och styra spekulationer till en viss slutsats. Då har man brutit objektiviteten.

Det korrekta skulle ha varit att stänga tråden och radera samtliga inlägg med hänvisning till 1.06. Resultatet hade blivit det samma, men nu blev det en artikel i Expressen istället.
Citera
2025-02-06, 23:13
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Det är värre. En moderators uppgift är inte att ge sig in i diskussioner och styra spekulationer till en viss slutsats. Då har man brutit objektiviteten.

Det korrekta skulle ha varit att stänga tråden och radera samtliga inlägg med hänvisning till 1.06. Resultatet hade blivit det samma, men nu blev det en artikel i Expressen istället.
Det är admins forum, admins beslut gäller.
Men jag håller med om att det var olyckligt, men nu är det som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in