Citat:
Ursprungligen postat av
fittanstickerfram
Du är onödigt fientlig här tycker jag.
Det är lite tröttsamt att höra samma misstanke upprepas gång på gång.
Ser inga skäl till att försöka övertyga någon om att jag talar sanning. Vill man inte förstå, så spelar det ingen roll vad jag skriver. För mig är det OK om någon tror att jag ljuger.
Nu skriver du att detta är ett missförstånd från min sida, och om så är fallet så ber jag dig om ursäkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
fittanstickerfram
När det sägs att det är ”starka bevis” får man uppfattningen att det fungerar som det fungerat förut, mellan åtminstone 2006-2009:
I ditt inlägg hänvisar du till följande tråd:
(FB) Moderatorer kan inte längre automatiskt se IP-nummer
Citat:
Ursprungligen postat av
fittanstickerfram
Innan du hugger om att jag inte tror att saker kan förändras:
Du har helt rätt i att saker förändras.
Som jag skriver i trådstarten du länkar till, som postades för ganska exakt 19 år sedan, så kunde moderatorerna innan se användarnas ip-adresser. Internet var annorlunda på den tiden. Vi kunde även se användarnas e-postadresser i klartext.
Detta kan tyckas konstigt idag, men var inte det minsta konstigt för 20 år sedan.
Vi har med tiden ändrat våra rutiner. I tråden du länkade till från 2006, så meddelade jag att det numera enbart var ett fåtal moderatorer som kunde se användarnas ip-adresser. Antalet som kunde se dessa minskades senare till ännu färre.
Vi behövde göra en avvägning, där vi å ena sidan tog hänsyn till användarnas integritet, och samtidigt hade redskap så vi kunde motarbeta systematiskt missbruk. Detta är inte en helt självklar avgränsning, då båda är viktiga.
När det gäller användarnas e-postadresser så plockade vi bort möjligheten att se dessa i klartext för ganska exakt tio år sedan. Vilket också kommunicerats publikt 2015 i tråden
(FB) Medlemmarnas e-post på Flashback försvinner! VIKTIGT!
När det gäller möjligheten att se användarnas ip-adresser så minskades denna möjlighet successivt, för att senare plockas bort helt. Men detta var ett rätt oproblematiskt beslut, då ip-adresserna med tiden blev mer och mer ointressanta. Jag minns inte exakt vid vilken tidpunkt detta gjordes, men vet att det påbörjades 2014, och att alla ip-adresser var bortplockade 2018, när GDPR infördes.
Det har sedan lyfts frågor om hur vi kan hantera regel 1.07. utan att övervaka användarna. Vilket är en rimlig fråga, men helt omöjlig att besvara. Det är som att fråga Google hur deras sökmotor fungerar, och vad som gör att man hamnar högt bland sökresultaten. Denna information kan inte kommuniceras publikt, då sådan informationen skulle missbrukas samma sekund den blev publik.
Om jag besvarade en fråga nekande, så skulle jag omgående få en ny fråga. Om jag även svarade denna fråga nekande, så skulle en ytterligare fråga dyka upp. Osv osv. Ifall jag avstår från att besvara frågan så tolkas tystnaden som en sanning. Vilket är orsaken till att man bör avstå från sådana diskussioner redan från början. Med fåtal undantag.
Att jag kommenterar frågan om e-postadresser och ip-adresser beror på att vi historiskt har lagrat sådan information. Vi har samtidigt alltid varit öppna med detta. Jag förstår ifall du har ytterligare frågor om ämnet, men kan av uppenbara skäl inte avslöja hur vi upptäcker missbruk av alternativa konton. När det kommer till frågan om din integritet så finns det en sammanfattning på adressen
https://www.flashback.org/datapolicy.php
admin