Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Det är just detta som jag är förundrad över, mormor/morfar födde 13 barn, ingen av dessa har jobbat heltid under hela sitt liv, mamma som äldsta barnet, vet varför, trots att hon gick ifrån kristen domen tidigt i livet, var hon ändå äldst av alla syskon och familjen respektera henne för det även än idag.
Förklara varför jag inte är kristen, samt pappas släkt var absolut inte inte en kristen släkt.
Mamma blev bodelare när mor föräldrar gick bort, mamma kunde inte tro sin ögon när hon fick ta del av kontouppgifter, bägge två mång miljonärer , mormor som knapp jobbat en enda dag i sitt liv, bara fött barn, hade miljoner på konto, det sluta med alla fick en hyfsad slant var, så bra att man även beslut yngsta får ta över familjehemmet ut över arvet, alla var nöjda över förväntan.
Hur mammas föräldrar fått dessa belopp kunde hon inte förstå, enda förklaring många barn, att det betala så bra kunde hon aldrig drömma om.
Minns jag prata med mormor, där hon berätta alla mina barn vill göra som jag, skaffa många barn, ja då förutom min mamman som bara har fyra. ironiskt nog är vi första mormors barnbarn 1 till 3, sedan en sladdis lill matte, han är mormors 50 barnbarn, det förklarar tillverkningen av gud gåva.
Men kristen domen har serverat dom väl i livet, nästan ingen skiljer sig, man lever samman hela livet, mamman är hemma fru i princip hela livet o passar alla barns uppväxt.
Varav jag är imponerad hur dom klarar av det. o inte förglömma dessa roliga samtal om jesus o gud, där jag får info vad man ska titta efter för tecken i världen vad som kommer o hända genom bibelns tolkning när messias kommer dyka upp, extremt intressant att det kan träffa någorlunda rätt på händelser i världen, då med tanke på dessa har inte tv o nyheter som vi andra har.
Jag har läst dina inlägg om din religiösa släkt. De är väl gammallaestadianer, inte vanliga laestadianer? Jag känner rätt många laestadianer och nog har de tv och nyheter. De flesta av dem är rätt normala.
En tidigare arbetskamrat tog tron på lite större allvar. Vi hade då en del uppdrag i Kiruna så det var långa bilresor dit. Det blev många predikningar och föreläsningar då. Väldigt intressant var det.
Men han kom senare i konflikt med en gruppering i rörelsen och avsade sig väl laestadianismen. Han sade en gång till mig att han är ingen laestadian. Han är troende men laestadianismen är inte hans hemvist längre. Nu har han flyttat långt borta. Det kulle vara intressant att träffa honom igen och diskutera dessa saker.
Detta är också min invändning mot alla religiösa rörelser. Det uppstår hierarkier och grupperingar, de som är bättre och de som är sämre. Normalt är de laestadianer jag känner väldigt pålitliga och sympatiska men jag vet att det finns grupperingar som är mindre trevliga.
Jag är själv bibeltroende men anser att laestadianerna fått det lite fel. Det är för mycket barnafödande och för mycket förlåtande. Detta vet de nog själva också att det är många som "syndar på nåden". Det blir tungt för omgivningen att förlåta och förlåta. Det blir också för mycket mänskors regler inom gruppen. Så blir det inom alla rörelser.
Men enligt min tro så spelar det ingen roll om man tror lite fel. Det handlar ändå inte om att vara felfri och få allt rätt.