Jag tror att lösningen på "AR-15"-problematiken är att man juridiskt och ekonomiskt lägger ribban litet högre för licens på "AR-15"-vapen än för tekniskt likartade halvautomatiska vapen. Har skrivit om detta här:
(FB) Stor internbråk inom SD om Moderaternas nya vapenlag. "Vi står inte bakom detta!"
Observera att det jag skriver i länken inte huvudsakligen är satir även om det kanske kan uppfattas så.
F ö är mitt intryck att den politiska eliten, och de som drar i strängarna ovanför dem, helst vill att alla vanliga människor skall vara så försvarslösa som möjligt mot de grupper de i framtiden i praktiken vill ge fria händer att behandla potentiellt "onda" människor (vita icke-judar enligt Critical Race Theory och liknande)) hur de vill. Man retar sig generellt på att människor man i grund och botten ogillar skall ha en teoretisk möjlighet att försvara sig. Ett sådant synsätt ligger väl i linje på hur man ser på nödvärnsrätten och på hur man i praktiken tillämpar den lagstiftningen.
När det gäller masskjutningar och skolskjutningar, ett fenomen som inte fanns i USA före mitten av 60-talet, så är min gissning att en väsentlig delförklaring är att färre idag än för 100 år sedan tror att man hamnar i helvetet om man skjuter ner folk utan anledning. En viktig tillbakahållande faktor har försvunnit. Om folk tror att det i alla fall finns en liiiten risk att man grillas i helvetet i årmiljard efter årmiljard bör detta ha en viss tillbakahållande verkan. Någon förklaring borde finnas till att masskjutningar av den typ vi nu sett i Örebro och som tog fart i USA i med skolmassakern på Columbine High på 90-talet inte fanns förr. Det fanns lika mycket vapen i USA på 50-talet. Skolelever på gymnasiet kunde på 50-talet gå direkt till skolans skjutbana och panga litet, om de ville. Ett av de pris vi får betala för att man ersatt traditionell kristendom med mindre trovärdig kristendom (med mindre kapacitet att skrämma folk med helvetet) och med nya, sekulära "religioner" typ antirasism och nu senast HBTQ och klimatångest är att man förlorat en tillbakahållande kraft för brott man tidigare trodde att man hamnade i helvetet för. De nya typerna av kristendom (dispensationalism och HBTQ-kristendom) är mindre trovärdiga än gammeldags kristendom. De nya "sekulära" religionerna innehåller inga möjliga sanktioner typ att hamna helvetet utan handlar mer om att få vara med i en upplevd gemenskap, känna sig rättrådig eller tillfredsställelsen i att kunna göra karriär på att lura den breda massan.