2025-02-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tid
Jag menar alltså att den enligt politikerna bör ha varit viktig redan innan dådet med tanke på handlingskraften i frågan nu utifrån att de måste ha tagit med i beräkningen innan att sånt här kan ske, i synnerhet utifrån psykisk ohälsa i samhället och isolerade människor utanför arbetsmarknaden. Förändringen kommer dock först när det blir ett oundvikligt tryck från media. Tänk om man agerade så i alla frågor.

Oundvikligt tryck från media?
Jag har inte ens uppfattat något som helst tryck, det var bara en plötslig kastvind och SD förlorade hela sin trovärdighet.

"Tänk om man agerade så i alla frågor". Det är väl just så politikerna agerar i nästan alla frågor?!
Den enda skillnaden var just SD i invandringsfrågan, samt Jomshof i frågor angående yttrandefriheten (och nu även i vapenfrågan).

Den enda som tycks ha någon som helst respekt för ämbetet verkar vara Jomshof.
Citera
2025-02-11, 17:16
Medlem
NaturJohans avatar
De finns egentligen inte ett enda bra argument för varför AR ska förbjudas. Att de skulle förhindra fler dödsfall är väl det de bästa argumentet, trotts att det är falskt. Henriks argument är så dåligt att de inte ens värt att debattera. Vid nästa skolskjutning får vi hoppas att skytten har ett gevär som ser snällare ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Påstår man verkligen, att "förbudet ska minska skjutningar"?

Jag lyssnade på Henrik Vinge i Riks och han argumenterade inte så.

https://www.youtube.com/watch?v=L9TF...b_channel=Riks
Citera
2025-02-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vapen med "taktiskt" utseende borde inte tillåtas på jaktlicens, inte alls.

Varför inte?
Och var går gränsen?

Om jag monterar en picatinny rail på min hagelbock, blir den då taktisk?
Citera
2025-02-11, 17:23
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, jag skrev ju att de kan förbjudas?

Du antydde dock att det inte fanns någon nytta med dem i jaktsammanhang, vilket är felaktigt.
Ja, och jag höll med dig om det… 🙂
Citera
2025-02-11, 17:29
Medlem
persona.von.gratas avatar
Om man vill förbjuda AR15. Vad är det man förbjuder då?
Namnet? Bara att döpa om vapnet. Och hur gör man med AR10?
Militärt utseende? Måla den rosa.
Halvautomat? Man kan avfyra lika snabbt med en rakrepeter eller bygelrepeter. Och nästan lika snabbt med en cylinderrepeter.
Magasinen?
Citera
2025-02-11, 17:31
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Alltså polisen har ju alltid rätt att kolla i ditt vapenskåp, varför det är två veckor vet jag inte men det har ju med att kunna läsa på, ta fram alla licenser, ta ledigt från jobbet OSV.

Däremot så är det ju mer regel än undantag att vid uppvisande av bristande vandel (förlorar körkort, slängs i fyllecell eller dylikt) så kontrollerar polisen även hur du hanterar dina vapen och övriga levende.

Det tycks däremot inte vara lika bra uppföljning om man uppvisar psykiska problem (exempel den 78a åring som sköt sin mäklare i Växjö).

Problemet anser jag däremot vara helt annan än vapenkontroll, det är samhällets skyddsnät, på samma sätt som Trollhättan 2015, Almedalen 2022 och flera andra exempel där folk uppenbarligen inte känner att de tillhör samhället.
Håller med dig om det du tar upp vad gäller samhällets skyddsnät.
Men det finns människor som inte vill delta i samhällets " normalitet" , vad normalt beteende nu är.
Och de trivs med det, eller inte
Och vad gäller vapen, licenser m.m så
ser nog den som vill utföra ett massmord till att det sker och oavsett medel.
Kan vara bil eller en liten tändare som vid exempelvis diskoteksbranden i Göteborg
Massmord sker ju inte alltid med skjutvapen.

Nu kämpar inte jag för att få behålla vapen typ AR-15 eftersom jag inte har en aning om olika vapentyper eller vilka skador de kan åstadkomma.
För mig är alla vapen dödliga.
Senast redigerad av gabrielle2 2025-02-11 kl. 17:38.
Citera
2025-02-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Det verkar som om Tidöpartierna tror att vapenfolket köper ett vapen för att det ser "fräckt ut" och passar bra för dom som vill "leka krig". Någon annan förklaring kan man ju inte hitta!!!

Är det att SD plötsligt glömt hur man vinner genom att hålla en logisk och rationell linje och genom att "ta debatten"?
Citera
2025-02-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Håller med dig om det du tar upp vad gäller samhällets skyddsnät.Det finns människor som inte vill delta i samhällets " normalitet"
Och vad gäller vapen, licenser m.m så
ser nog den som vill utföra ett massmord till att det sker och oavsett medel.
Kan vara bil eller en liten tändare som vid exempelvis diskoteksbranden i Göteborg
Massmord sker ju inte alltid med skjutvapen.

Nu kämpar inte jag för att få behålla vapen typ AR-15 eftersom jag inte har en aning om olika vapentyper eller vilka skador de kan åstadkomma.
För mig är alla vapen dödliga.

Absolut är alla vapen dödliga, naturvårdsverket förbjuder ju exempelvis jakt med armborst eller pilbåge för att det inte är tillräckligt dödligt för att garantera ett minimalt lidande för djuren.

Att förbjuda AR-15 vars främsta fördel är att det är roligt att övningsskjuta (och därmed minskar risken för skadeskjutning) är verkligen ett hån mot Naturvårdsverket och de som vill jaga med pilbåge.

Om något bör man förbjuda gevär med träkolv, eftersom det finns risk att träet expanderar och sänker träffsäkerheten i geväret (alla mina har träkolv så snälla bli inte arg på mig)
Citera
2025-02-11, 17:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
"Weapon of choice för sådana här personer"

Eftersom det är det i särklass mest vanliga vapnet i USA.
Vad fan har det med situationen i Sverige att göra?

Utvecklingen i Sverige liknar inte sällan USA med ngr års fördröjning.
Citera
2025-02-11, 18:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturJohan
De finns egentligen inte ett enda bra argument för varför AR ska förbjudas. Att de skulle förhindra fler dödsfall är väl det de bästa argumentet, trotts att det är falskt. Henriks argument är så dåligt att de inte ens värt att debattera. Vid nästa skolskjutning får vi hoppas att skytten har ett gevär som ser snällare ut.

Jodå, det finns ett par bra argument. Inget borgerligt parti och inte heller SD har ngt att vinna på att vara för AR, när Socialdemokraterna är emot AR. Det är en helt bisarr idé att göra för eller mot AR till en blockskiljande fråga.
Citera
2025-02-11, 18:15
Medlem
Citat:
Utvecklingen i Sverige liknar inte sällan USA med ngr års fördröjning.

Har du någonsin hållit i ett gevär?
Nej, AR-15 skulle aldrig bli sveriges vanligaste gevär, vi har alldelles för många billigare bössor.

Däremot är förbudet inte mot AR-15 utan snarare emot Picatinny rail.
Eller var går gränsen för "taktisk"?
Citera
2025-02-11, 18:16
Medlem
Citat:
Jodå, det finns ett par bra argument. Inget borgerligt parti och inte heller SD har ngt att vinna på att vara för AR, när Socialdemokraterna är emot AR. Det är en helt bisarr idé att göra för eller mot AR till en blockskiljande fråga.

Lista dessa bra argumenten då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in