Citat:
Ursprungligen postat av
yimTLGT
Alltså polisen har ju alltid rätt att kolla i ditt vapenskåp, varför det är två veckor vet jag inte men det har ju med att kunna läsa på, ta fram alla licenser, ta ledigt från jobbet OSV.
Däremot så är det ju mer regel än undantag att vid uppvisande av bristande vandel (förlorar körkort, slängs i fyllecell eller dylikt) så kontrollerar polisen även hur du hanterar dina vapen och övriga levende.
Det tycks däremot inte vara lika bra uppföljning om man uppvisar psykiska problem (exempel den 78a åring som sköt sin mäklare i Växjö).
Problemet anser jag däremot vara helt annan än vapenkontroll, det är samhällets skyddsnät, på samma sätt som Trollhättan 2015, Almedalen 2022 och flera andra exempel där folk uppenbarligen inte känner att de tillhör samhället.
Håller med dig om det du tar upp vad gäller samhällets skyddsnät.
Men det finns människor som inte vill delta i samhällets " normalitet" , vad normalt beteende nu är.
Och de trivs med det, eller inte
Och vad gäller vapen, licenser m.m så
ser nog den som vill utföra ett massmord till att det sker och oavsett medel.
Kan vara bil eller en liten tändare som vid exempelvis diskoteksbranden i Göteborg
Massmord sker ju inte alltid med skjutvapen.
Nu kämpar inte jag för att få behålla vapen typ AR-15 eftersom jag inte har en aning om olika vapentyper eller vilka skador de kan åstadkomma.
För mig är alla vapen dödliga.