Igår, 21:46
Medlem
Politiker visar att de inte förstår problemet.

Som vanligt ska ärliga Svenssons plågas.
Citera
Igår, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Eh..? Vi tar omet igen:

Inget borgerligt parti och inte heller SD har ngt att vinna på att vara för AR, när Socialdemokraterna är emot AR. Det är en helt bisarr idé att göra för eller mot AR till en blockskiljande fråga.

Även om jag är jägare så har jag inga större känslor för AR 10/15, varken för eller emot. Det som däremot gör mig förbannad är att SD återigen ställer sig på alla fyra och tar den upp i röven från M, KD och framförallt mikropartiet L.
Citera
Igår, 21:58
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Varför inte?
Och var går gränsen?

Om jag monterar en picatinny rail på min hagelbock, blir den då taktisk?
Kanske. Jag vet inte vad en sådan rail är men just jakten bör hållas ren från vapen avsedda att döda människor.
Men ja, bygger man om ett godkänt vapen bör det kunna medföra att den faller ur sin licens för jaktändamål.

Men jag är öppen för att tillåta sådana vapen som Ar15 eller de med bara taktisk look för de som målskjuter eller har andra behov av dem, men de ska hållas utanför jakten.
Citera
Igår, 22:07
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Eh..? Vi tar omet igen:

Inget borgerligt parti och inte heller SD har ngt att vinna på att vara för AR, när Socialdemokraterna är emot AR. Det är en helt bisarr idé att göra för eller mot AR till en blockskiljande fråga.

Vem har gjort AR till en blockskiljande fråga? Det var ingen fråga överhuvudtaget. Ingen pratade om detta innan Tidöregeringen gjorde det till en fråga.
Citera
Igår, 23:26
Medlem
Det finns ingen som helst anledning att tillåta automatkarbiner för jakt även om dom bara är halvautomatiska.
Jag har jagat i många år och ingen jag vet skulle komma på tanken att jaga med ett sådant vapen.
Ett tips till myndigheterna är att kolla upp alla innehavare som har dessa på jaktlicens. En första fråga kunde vara vad och hur dom tänkte jaga med det. Kom för fan inte med björn och vildsvin.
Kan nån nämna ett enda fällt vilt med automatkarbin?
Citera
Idag, 00:03
Medlem
-Nigger-s avatar
Varför vill man just förbjuda AR-15? Är det pga att man kan ha stora magasin i det vapnet, som inte behövs i jaktsyfte där magasinen i halvautomatiska gevär oftast är 5 skott typ? Ni vapenkunniga, om vi tar ett exempel; Browning BAR med kalibern 30-06 som Örebroskytten använde sig av, vad finns det för magasin till det vapnet och krävs det extra licens för (om det nu finns) ett större magasin med plats för mer än 5 patroner?
Citera
Idag, 00:11
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Varför vill man just förbjuda AR-15? Är det pga att man kan ha stora magasin i det vapnet, som inte behövs i jaktsyfte där magasinen i halvautomatiska gevär oftast är 5 skott typ? Ni vapenkunniga, om vi tar ett exempel; Browning BAR med kalibern 30-06 som Örebroskytten använde sig av, vad finns det för magasin till det vapnet och krävs det extra licens för (om det nu finns) ett större magasin med plats för mer än 5 patroner?

Politikerna lever i en annan verklighet och verkar ha blivit tillsagda att förbjuda AR15 som om de trodde att AR15 är överallt som om det vore USA. AR15 borde vara ett ganska ovanligt vapen i jaktsammanhang och ovanligt överlag i Sverige. Jag tror inte detta är de svenska politikernas idé för de har ingen aning om vapentyper, ännu mindre än vad politikerna har i USA.
Citera
Idag, 00:14
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Politikerna lever i en annan verklighet och verkar ha blivit tillsagda att förbjuda AR15 som om de trodde att AR15 är överallt som om det vore USA. AR15 borde vara ett ganska ovanligt vapen i jaktsammanhang och ovanligt överlag i Sverige. Jag tror inte detta är de svenska politikernas idé för de har ingen aning om vapentyper, ännu mindre än vad politikerna har i USA.
Känns som att inte många borde ha hunnit införskaffa en AR15 i Sverige heller? Det blev väl lagligt först 2023 tror jag. Men att använda en plattform som AR15 för jakt av vilt är väl egentligen ganska överdrivet? Vad av designen av det vapnet gör det till ett bättre jaktvapen än t.ex valfri Ruger eller Browning BAR?
Citera
Idag, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Känns som att inte många borde ha hunnit införskaffa en AR15 i Sverige heller? Det blev väl lagligt först 2023 tror jag. Men att använda en plattform som AR15 för jakt av vilt är väl egentligen ganska överdrivet? Vad av designen av det vapnet gör det till ett bättre jaktvapen än t.ex valfri Ruger eller Browning BAR?

Vikten och lättare att modifiera/lägga till extra grejer.

AR plattformarna är par hundra gram lättare än vanliga halv automaterna och eftersom den är taktisk utformad med skenor från början så är det lättare att lägga till kikarsikten/lampor/rödpunktsikte etc. utan att behöva lämna iväg bössan till vapensmed eller lägga ner extra tid och pengar för att kunna sätta dit sådan extra grejer till vanliga bössan.

Som många är inne på så att det här har blivit värsta prio 1 för politikerna visar bara hur korkade alla politikerna är i grund och botten.

Personer som sitter och tjafsa om att halvautomat är onödigt för hederliga 1-skott gör samma jobb är väll samma personer som anser att äga en nyare bil än en 740 är bara onödigt....

Jag själv körde förut med hederliga mantelrörelse 30-06 men gick över till halvautomat för smidigheten att man har alltid ett skott redo i loppet utan att behöva flytta handen från avtryckaren och mindre rekyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in